Hoog in Google en lage conversie

Hoog in Google en lage conversie

Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op

Als je hoog in Google staat en een lage conversie hebt zou je kunnen denken dat je de conversie zou moeten optimaliseren door de inhoud van je pagina’s te verbeteren. Soms is dat ook zo, maar er kan ook iets heel anders aan de hand zijn.

Hoog in Google en lage conversie

Het is een wijdverbreid misverstand dat hoog in Google automatisch ook meer klanten oplevert. Dat idee ziet er ongeveer zo uit:

  • Je staat hoog in Google.
  • Daarom krijg je veel clicks.
  • Veel clicks brengen veel bezoekers.
  • En een deel van die bezoekers zal klant worden.
  • Dus hoog in Google levert meer klanten op.

Het lijkt alsof hier geen speld tussen te krijgen is, maar toch klopt dit niet en ik zal je uitleggen waarom in deze gedachtegang een cruciale fout zit.

Hoog in Google en lage conversie: zoekopdracht

  • Een website staat nooit hoog in Google. Het is altijd een specifieke webpagina die hoog in Google staat.
  • Die webpagina komt niet spontaan hoog in Google, ook niet als je teksten fantastisch zijn. “Hoog in Google” is altijd gekoppeld aan een zoekopdracht.

De eerste vraag die je jezelf daarom zou moeten stellen als je hoog in Google staat maar een lage conversie hebt is:

  • Welke zoekopdracht hebben je bezoekers gebruikt?
  • Was de zoekopdracht een vraag naar algemene informatie over je onderwerp?
  • Of was die zoekopdracht zo geformuleerd dat hij alleen gebruikt zal worden door mensen die van plan zijn te kopen?

Van plan te kopen

Misschien heb je een lage conversie op een pagina die duidelijk alleen gevonden zal worden door mensen die van plan zijn te gaan kopen. Dan zou ik zeker aandacht schenken aan conversie optimalisatie.

Algemene zoektermen

Maar misschien ook gaat het om een pagina die heel gemakkelijk gevonden kan worden door mensen die algemene zoektermen gebruiken.

Als die zoekopdrachten vragen zijn om algemene informatie over je onderwerp, dan waren die mensen op zoek naar informatie. Dat is niet verkeerd en misschien lukt het zelfs om die mensen op je mailinglijst te krijgen. Heel misschien kun je ze ook nog iets voor lage prijs verkopen.

Maar het zal lastig zijn om deze mensen een dienst te verkopen die duurder is dan ze uit willen geven aan een impulsaankoop. Want ze waren helemaal niet op zoek naar een dienst. Ze wilden gewoon informatie. Die informatie hebben ze op je website gevonden en toen gingen ze weer weg.

Gekwalificeerde prospects

Om een dienst te verkopen die meer kost dan mensen uit willen geven aan impulsaankoop is meer nodig. Daar heb je gekwalificeerde prospects voor nodig en niet iedereen die algemene informatie zoekt is een gekwalificeerde prospect.

Als je meer klanten wilt krijgen via Google, dan moet je dus niet alleen hoog in Google staan, maar dan moet je met die positie ook gekwalificeerde prospects aantrekken. Liefst mensen die al van plan waren te kopen.

En dat is nou juist het grote verschil tussen mensen aantrekken via de social media en mensen aantrekken via Google. Met goed gemikte zoektermen kun je via Google mensen aantrekken die echt op zoek zijn naar jouw diensten.

Lage conversie

Om gekwalificeerde prospects aan te trekken moet je andere zoektermen gebruiken.

  • Ga na welke zoektermen je klanten gebruikt hebben voor ze klant bij je werden
  • En gebruik die zoektermen op je website

Dat zijn vaak lange zoektermen die uit meerdere woorden bestaan. Vaak zijn het korte zinnetjes.

Die lange zoektermen beschrijven vaak het probleem en niet de oplossing, want de oplossing kent je gekwalificeerde prospect nog niet niet. Dus die kan hij of zij ook niet beschrijven.

Dat probleem beschrijft je gekwalificeerde prospect ook niet in jargon, want je gekwalificeerde prospect is geen collega van je en het jargon kent hij helemaal niet waardoor hij ook niet kan gebruiken.

Gekwalificeerde prospects aantrekken

Als je lange zoektermen gebruikt die niet gericht zijn op mensen die informatie zoeken maar die in plaats daarvan gericht zijn op mensen die een oplossing voor hun probleem zoeken, dan zul je beter gekwalificeerde prospects aantrekken.

Dat kost je ook iets. Wat het je kost is een overvloed aan bezoekers. Lange zoektermen die gericht zijn op mensen die van plan zijn te kopen leveren veel minder bezoekers op dan korte zoektermen die gericht zijn op mensen die informatie zoeken.

Hoog in Google en lage conversie

Maar wat moet je nou doen om dit probleem te verhelpen?

  • Vermijd jargon want dat gebruiken je klanten niet, je trekt daar wel concurrenten mee aan.
  • Schrijf op een niveau dat een 12-jarige kan begrijpen.
  • Luister heel goed naar hoe je betalende klanten het probleem beschrijven en gebruik hun woorden als zoekterm.
  • Als je een zoekterm hebt gekozen, tik ‘m dan in in een incognitovenster en kijk tussen welk soort artikelen jouw artikel komt te staan.

Zijn die andere artikelen vragen naar informatie? Tijdschriften etc? Of zijn het artikelen die interessant zijn voor mensen die van plan zijn te kopen?

Maak je er vervolgens niet druk om dat je artikel minder vaak wordt aangeboden dan wanneer je algemene brede zoektermen gebruikt. Want je wilt helemaal niet gevonden worden door iedereen. Je wilt klanten krijgen.

Hoog in Google en een lage conversie kan dus een signaal zijn dat je verkeerde zoektermen op je website gebruikt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn.


Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op



Hoog in Google en lage conversie was last modified: by

Auteursrecht afbeelding: Christian Dorn.

Hoog in Google en lage conversie was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.

1 reactie op “Hoog in Google en lage conversie

  1. Je zou je conversie ook kunnen verhogen door te testen met een goede pagina omschrijving (description) waardoor je de Google zoeker beter kunt vertellen waar je pagina over gaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *