Hygiëne van je mailinglijst

Hygiene van je lijst

Hygiëne van je mailinglijst is voor veel mensen een nieuw idee en eigenlijk een pijnlijke zaak. Als ik het hier met mensen over heb dan ontmoet ik heel veel weerstand. Want wie wil er nou adressen uitschrijven?

Gewoonlijk zijn we bezig met lijstgroei want the money is in the list. Toch? Nou vergeet dat maar want zo gesteld is dit een illusie.

Lijstgroei is belangrijk, dat is waar. En the money is in the list, dat is ook waar. Maar daar moet je niet de conclusie uit trekken dat je alles moet doen voor lijstgroei. Want een lijst heeft alleen waarde als de juiste adressen op die lijst staan.

Als je om het even wie op die lijst zet, dan daalt de waarde van je lijst gigantisch. Lijstgroei is alleen waardevol als de mensen die zich inschrijven voor je lijst de potentie hebben om klant te worden. Als dat er niet inzit, dan tel je je rijk terwijl je eigenlijk niets hebt.

Aangekochte lijsten

Je kunt ook nog steeds lijsten kopen. Realiseer je dat de waarde van je lijst hierdoor niet alleen afneemt: hij kan zelfs in de rode cijfers komen. Servers communiceren met elkaar en aangekochte lijsten gedragen zich op een manier die servers herkennen.

En als servers herkennen dat jij mailt naar een aangekochte lijst, dan heeft dit een negatief effect op de aflevering van je nieuwsbrief. Dat effect strekt zich uit tot nieuwsbrieven die je in de verre toekomst wilt gaan versturen naar mensen die nu nog niet op je lijst staan en die nu nog nooit van je gehoord hebben.

En dit negatieve effect beperkt zich niet alleen tot e-mails. Ik heb laatst iemand geholpen die zo slecht gepresteerd had dat mijn virusscanner een bezoek aan hun website blokkeerde (!).

Realiseer je deze risico’s alsjeblieft voor je je in illegale bochten gaat wringen in het belang van lijstgroei, want je spant het paard achter de wagen.

Hygiene van je mailinglijst

Doe gewoon wat je doen moet voor lijstgroei: maak een leuke weggever die echt gerelateerd is aan je diensten, zet een inschrijfformulier op je website (geen popup). En als je lijst dan niet zo heel erg hard groeit, zie dan gewoon een uitdaging om je aanbod te verbeteren.

Wring je niet in bochten voor lijstgroei, want lijstgroei heeft alleen waarde als er prospects op je lijst staan. De rest van je adressen is alleen decoratie.

Adressen verwijderen

Hygiene van je mailinglijst houdt ook in dat je soms adressen uitschrijft omdat ze inactief geworden zijn. Niet iedereen die niet meer geïnteresseerd is schrijft zich uit. Soms openen mensen je nieuwsbrief gewoon niet meer. En dat is erg schadelijk voor je verzendreputatie.

Hier kun je meer lezen over het uitschrijven van adressen bij Mailchimp en hier vind je meer over hoe je dit doet bij MailerLite.

pijltje

Als het niet goed gaat met je lijstgroei, dan zou je kunnen kijken naar de kwaliteit en de relevantie van je “weggever“. Hier kun je ook hulp bij krijgen. Als je dat wilt, maak dan een afspraak voor een vraaggestuurde Mailchimp cursus of een vraaggestuurde MailerLite cursus.


Je mag dit artikel gerust doorsturen:

Gratis: de aanjager van je lijst

groeiversneller

Weggevers die echt voor lijstgroei zorgen hebben gemeenschappelijke kenmerken.

In deze serie vertel ik je precies wat die gemeenschappelijke kenmerken zijn.


Je bent hier: Home » Mail expert » Hygiëne van je mailinglijst
Hygiëne van je mailinglijst was last modified: by

Auteursrecht afbeelding: Annalise Batista.

Hygiëne van je mailinglijst was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *