Home » Blog » Marketing blog » Marketing voor dienstverleners » Hyperlinks onderstrepen voor kleurenblinden
hyperlinks onderstrepen voor kleurenblinden

Hyperlinks onderstrepen voor kleurenblinden

Dat je mag verwachten dat ongeveer 8% van de doelgroep aan een vorm van kleurenblindheid lijdt heeft consequenties voor de opmaak van je nieuwsbrief en van je website. Want als je de aanklikbaarheid van links uitsluitend aangeeft d.m.v. een afwijkende kleur riskeer je dat een deel van je doelgroep niet ziet dat het om een aanklikbare link gaat. Onderstreep daarom aanklikbare links.

Ik heb mijn eigen nieuwsbrief een keer door een tool gehaald zodat ik kon zien hoe mijn nieuwsbrief gezien wordt bij de verschillende vormen van kleurenblindheid.

Je kunt niet elk probleem verhelpen, maar je kunt wel zorgen dat aanklikbare links herkenbaar zijn voor kleurenblinden. Ik ga je hier vertellen hoe je links kunt onderstrepen.

Zichtbaarheid contract

Het is zinvol om hyperlinks te onderstrepen omdat juist kleurenblinden een contrasterende kleur niet altijd kunnen zien. Dus dan moet je op een andere manier laten zien dat het om een aanklikbare link gaat.

Testen

Er is een tool waarmee je kunt testen hoe je website of je nieuwsbrief eruitzien voor mensen die aan een vorm van kleurenblindheid lijden.

  1. Maak eerst een afbeelding van je website of je nieuwsbrief.
  2. Ga dan naar de Color Blindness Simulator.
  3. Upload je afbeelding.
  4. En vink aan voor welk type kleurenblindheid je je afbeelding wilt testen.

Als je ‘m voor meerdere soorten kleurenblindheid wilt testen moet je de afbeelding dus meerdere keren uploaden en testen.

Op je website

Soms kan dat gewoon bij de customizer:

  • weergave
  • customizer

Maar soms moet het met CSS. En hoe het dan moet, verschilt weer per website. Dus ga naar je webbouwer en vraag om de links te onderstrepen.

MailerLite

  • Template settings
  • Content settings
  • Link
  • Underline: Yes (schuifje omzetten)

Mailchimp

Op de pagina waar je je nieuwsbrief maakt en waar je al die blokken ziet staan, zit rechtsboven ook een tabblad: Style.

Als je dat tabblad opent, dan zie je daar een heleboel spoilers staan. Open zowel Body als Header en scrol naar beneden, dan zie je vanzelf de kleur van de hyperlinks en de onderstreping staan en daar kun je dit ook wijzigen. En als je een nieuwsbrief met kolommen hebt, dan moet je onderstreping van de hyperlinks in die kolommen ook aanpassen.

Jouw nieuwsbrief en je website

Als je zelf kleuren gewoon ziet, dan is de ervaring van een kleurenblinde niet het eerste waar je aan denkt als je een nieuwsbrief gaat maken. Toch is een deel van de mensen kleurenblind en die mensen kunnen op jouw mailinglijst staan en jouw website bezoeken. Dit is dus eigenlijk wel iets waar je aan zou moeten denken want dit gaat om gebruiksvriendelijkheid. Je hebt toch niks aan een website als mensen ergens stranden omdat ze geen links kunnen vinden?

Natuurlijk is er nog veel meer om aan te denken en die andere dingen zijn zeker zo belangrijk als gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid. Je kunt in het artikel over SEO zelf doen heel veel tips vinden.

Marketing voor diensten

Ik stuur regelmatig tips rond over dienstenmarketing. Hier kun je je inschrijven en dan krijg je als eerste 5 makkelijk toepasbare tips om meer klanten te krijgen.

Gepubliceerd op: 17-2-2015
Voor het laatst bijgewerkt op: 30-6-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.