Ideale tekstlengte voor SEO

Ideale tekstlengte voor SEO

Ik kreeg een heerlijke vraag over de ideale tekstlengte voor SEO. Misschien vraag jij je ook af wat de ideale tekstlengte voor een SEO tekst is. Het antwoord vind je hier.


De vraag

Moeten mijn blogposts echt uit 2000 woorden bestaan?


Wauw! Gelukkig niet! Over de ideale tekstlengte bestaan kennelijk misverstanden. Deze vraag is daarom een goede aanleiding om hier eens aandacht aan te schenken.

Lengte van tekst is geen doel op zich. Als je tekst inhoud en diepgang heeft, dan is de gewenste lengte van je tekst vaak een gevolg. Natuurlijk is het mogelijk om de diepste wijsheden samen te vatten in een haiku, maar de meeste mensen kunnen dat niet.


Ideale tekstlengte voor SEO

Google begrijpt ook niets van haiku’s. Als je de hond van de buren uitlaat en je wijst naar de verte waar zijn baas loopt, dan gaat die hond aan je vinger snuffelen omdat het begrip “wijzen” te abstract voor ‘m is. Hij kijkt niet verder dan je vinger.

Volgens de hond is een vinger is gewoon een vinger en aan een vinger snuffel je. Klaar. Dat is de gedachtegang van een ongetrainde hond. Om het concept “wijzen” te begrijpen en te leren hanteren heeft de hond eerst scholing nodig.

Zie Google in dit opzicht gerust als een ongeschoolde hond: volgens Google bestaat een haiku uit te weinig woorden om een zinvol antwoord op een zoekopdracht te kunnen zijn tenzij iemand daar heel specifiek naar zoekt en daar ook heel duidelijk in is.


Ideale tekstlengte voor SEO

Ongeschoolde hond Google denkt heel eenvoudig: als je iets uit wilt leggen heb je veel woorden nodig. Hoe beter meer over het onderwerp weet, hoe beter je het uit kunt leggen en hoe meer woorden je zult gebruiken.

Daarom denkt hij dat een artikel dat uit meer dan 2000 woorden bestaat een afspiegeling is van diepgaande kennis. En een artikel dat uit minder dan 300 woorden bestaat kan volgens Google niets voorstellen.


Lengte van tekst is niet alles

Bij deze regels over lengte van content ontmoet je de beperkingen van een zoekmachine. Om een zoekmachine goed te laten functioneren moet je ‘m regeltjes leren. En een haiku is niet te vatten in deze regels.

Maar dit weet Google ook en dat probleem heeft hij opgelost: de lengte van content is niet de enige rankingsfactor.


Lengte van content: moeten wij dat allemaal lezen?

Denk eraan dat er veel meer factoren zijn als je gaat schrijven en ga een onderwerp niet eindeloos uitspinnen om aan 2000 woorden te komen. Want het is één ding dat jij dat allemaal schrijft, maar wij moeten dat allemaal lezen.


Leesbaarheid

Je hebt er niets aan om heel hoog te scoren met een artikel dat wij niet willen lezen omdat het niet interessant is. En Google let er ook op of wij het artikel ook echt lezen. En als wij je tekst zien en ons dan zo ontmoedigd voelen dat we er maar niet aan beginnen, dan stuurt Google minder mensen.

Als je een artikel van 2000 woorden of meer schrijft dan moet dit artikel zo goed zijn dat mensen het echt gaan lezen. En dat is te zien aan de tijd die ze op je pagina doorbrengen. Zorg daarom dat je teksten leesbaar zijn.


Zinvolle informatieve teksten

Dus stop daarom met piekeren en peinzen over die 2000 woorden want die zijn helemaal niet nodig. Als je 300 woorden gebruikt om nuttige, zinvolle en informatieve teksten te schrijven waar wij iets aan hebben, dan vind je in Google een trouwe hond.

Dit geldt voor teksten, maar het geldt eigenlijk voor alles als het om SEO gaat. Denk aan de mensen die je website moeten gebruiken en die je teksten moeten lezen. Maak het makkelijk voor die mensen. Zorg dat ze alles kunnen vinden. Als je dat doet, dan volgt Google.

Gebruik je gezonde verstand: schrijf voor mensen en niet voor een zoekmachine. Want een zoekmachine is een middel en geen doel. Zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van teksten voor mensen die zoekmachines gebruiken. Realiseer je vooral ook dat een zoekmachine je klant niet zal worden.

Als je vaak met vragen rondloopt en niet weet “hoe het moet”, overweeg dan eens om je te laten begeleiden bij SEO. Of ga direct verder naar de handleiding SEO.


SEO teksten zijn natuurlijk

Natuurlijke teksten schrijven doe je vanzelf. Onnatuurlijke teksten schrijven kost moeite. Maar als je graag gevonden wilt worden in de organische zoekresultaten dan kan het zomaar gebeuren dat je onnatuurlijke teksten gaat schrijven.

Gewoon omdat je probeert de focus zoekterm vaak genoeg voor te laten komen. Of omdat je probeert de focus zoekterm niet té vaak voor te laten komen in je tekst. En dat moet je niet doen. Denk eens wat er gebeurt als zo’n tekst voorgelezen moet worden door voice search.


Leesbaarheid

Spin je teksten niet uit om ze langer te maken, zorg liever voor goede leesbaarheid.

Dat slechte leesbaarheid iets te maken heeft met SEO, daar denk je misschien niet zo snel aan. Maar als je begrijpt dat een gevolg van slechte leesbaarheid is dat mensen weggaan, dan wordt het ineens duidelijk.

Google

Maar Google gaat zich nu nog meer bemoeien met de leesbaarheid van je pagina. Kijk maar eens naar deze tweet:

Hardop lezen

Google adviseert hier om je teksten hardop te lezen en zinnen die onnatuurlijk klinken te verbeteren. En hij vertelt er gelijk bij dat alle stukjes tekst die onnatuurlijk klinken minder waarde voor je ranking hebben.

Dat is een goede tip. Doe dit dus.

Lees je teksten hardop en je ontdekt vanzelf hoe saai het klinkt als je hetzelfde woord voortdurend tegenkomt. En hoe lastig het is om ellenlange zinnen hardop te lezen. Dit terwijl je deze teksten zelf geschreven hebt. Hoe moeilijk denk je dan dat het voor een bezoeker is voor wie de teksten nieuw zijn?

En nogmaals: denk hierbij vooral ook aan voice search, want als je teksten zo ingewikkeld zijn dat ze niet hardop voorgelezen kunnen worden, dan kun je het wel vergeten dat je website zal worden aangeboden door voice search.


Ideale tekstlengte voor SEO

Dus wat is nou de ideale tekstlengte voor SEO? Dat is heel simpel, de ideale tekstlengte is precies zoveel woorden als je nodig hebt om je boodschap over te brengen. Maar wel graag minimaal 300 woorden.


SEO voor dummies

seo voor dummies

SEO lijkt intimiderend moeilijk. Maar het is veel makkelijker dan je nu denkt.

In deze serie neem ik je bij de hand. We beginnen met tips voor echte dummies die helemaal niks weten. En geleidelijk gaan gaan we er dieper op in.

Maar altijd goed uitvoerbaar.

Je bent hier: Home » SEO blog WordPress » Ideale tekstlengte voor SEO
Ideale tekstlengte voor SEO was last modified: by

Auteursrecht afbeelding: Clker-Free-Vector-Images

Ideale tekstlengte voor SEO was last modified: by

2 reacties op “Ideale tekstlengte voor SEO

  1. Hallo Judith,
    Betekent dit dat iemand, die iedere dag een of meerdere haiku’s post en verder niets, beter postzegels kan gaan verzamelen in plaats van bloggen?
    Groetjes van Peter (haiku-liefhebber, maar dat gelukkig niet alleen)

  2. Hallo Peter,
    Hangt ervan af waar die persoon het meeste plezier aan beleeft. Maar verwacht geen hoge plaats in de zoekresultaten. Klein voorbehoud: als iemand op zoek is naar een specifieke haiku en een deel van die haiku als zoekopdracht gebruikt, dan mag je wel verwachten dat de blogpost als zoekresultaat aangeboden zal worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *