Ik heb geen klanten

Ik heb geen klanten

“Ik heb geen klanten.” Dat vertellen ondernemers me soms en dan gaan we uitzoeken hoe dat komt en wat we er aan kunnen doen.

Ik heb geen klanten
Ik heb geen klanten

Ik heb geen klanten

Als je geen klanten hebt, of als je veel te weinig klanten hebt, dan zijn er een paar zaken die je allereerst moet gaan controleren:


Wat is je aanbod

Het eerste waar je naar moet kijken is je aanbod: wat bied je precies aan? Bied je iets aan dat mensen echt nodig hebben of bied je iets aan dat wel fijn of leuk is en ergens voor helpt, maar dat ook gemist kan worden?

Dit betekent niet dat alleen een “must have” verkoopbaar is, maar als je geen klanten of veel te weinig klanten hebt, dan is het wel aan te raden om heel goed naar je aanbod te kijken.


Voor wie is je aanbod

En vertel me alsjeblieft niet dat je aanbod voor iedereen is, want dat werkt niet. Als je geen duidelijke niche gekozen hebt, doe dat dan nu.

En juist als je geen klanten hebt moet je hier heel goed naar kijken want dit zou wel eens de belangrijkste oorzaak van je probleem kunnen zijn.


Hoe ervaren je prospects je tarieven?

Het gaat hier dus niet om de vraag of je tarieven redelijk zijn of marktconform zijn. Waar het werkelijk om gaat is of je prospects een goede prijs-kwaliteitverhouding zien en of de prijsopbouw van je diensten klopt.

Dat betekent dat als je diensten een hoge prijs hebben, het dan meestal niet handig is om je verhaal te beginnen met de prijs.

Als mensen veel geld moeten betalen, dan is het een stuk handiger om dat tarief eerst in perspectief te plaatsen door duidelijk te maken wat ze daar allemaal voor krijgen. En maak je dat wel goed duidelijk?


Hoe lever je je diensten af?

De manier waarop je je diensten aanbied moest passen bij de manier waarop je klanten je diensten willen ontvangen. Kun je je diensten leveren op de tijd, de plaats en de manier waarop je klanten dat willen?


Concurrentie

En dan zijn we bij de concurrentie gekomen. Hoe zit het met de concurrentie? Doet de concurrent een beter aanbod? Of maakt dat helemaal niet uit omdat er genoeg werk is voor iedereen? Of heb je misschien geen concurrenten? Heb je dat onderzocht?


Ik heb geen klanten

Als je geen klanten hebt doordat één van bovenstaande punten niet in orde is of niet optimaal is, dan weet je nu wat de oorzaak is en dan kun je daar iets aan gaan doen. Maar als je in bovenstaande punten helemaal niets herkent omdat alles in orde is, lees dan vooral verder.


Doe je wel genoeg aan marketing?

Doe je genoeg voor je marketing? En weet je wel precies wat je hiervoor moet doen? Als je dat niet weet, dan kan een marketingcursus helpen. En als je het wel weet maar niet doet, dan kan ondersteuning helpen.


Hoe lang ben je al bezig?

Heb je het de tijd gegeven? Ik bedoel hiermee dat ik een voormalig ondernemer ken die de handdoek in de ring gegooid heeft omdat ze 3 maanden na de start van haar bedrijf nog steeds geen klanten had.

Maar het is heel normaal om 3 maanden na de start van je bedrijf nog geen klanten te hebben, want juist de marketingstrategieën die echt werken en die echt voor klanten gaan zorgen, zijn langetermijnstrategieën die je de tijd moet geven.

Als je een zaadje van een zonnebloem in de grond stopt verwacht je toch ook niet dat je de volgende week een bloementuin hebt? Zoiets neemt gewoon tijd en die tijd moet je het ook geven. En ondertussen moet je jezelf bemoedigen om het vol te houden.

GET CLIENTS NOW!™ is een handelsmerk van Wings for Business LLC, en wordt onder licentie gebruikt. www.getclientsnow.com

Ik heb geen klanten was last modified: by

Ik heb geen klanten: met dank aan GraphicMama-team voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Ik heb geen klanten was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Ik ben facilitator voor de marketingmethode Get Clients Now!™ en door Hubspot gecertificeerd voor inbound marketing.Ik kan je helpen met klanten krijgen via de organische zoekresultaten, door Yoast gecertificeerd.En ik kan je helpen met e-mailmarketing. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite.