Inactieve abonnees selecteren en heractiveren

Inactieve abonnees kunnen problemen gaan geven. Daarom is het een goed idee als je probeert deze inactieve abonnees te heractiveren. Ook als je heel erg leuke nieuwsbrieven schrijft waar je lezers heel erg veel aan hebben, ook dan zul je na verloop van tijd ontdekken dat er adressen op je lijst staan waar je nieuwsbrief al tijden niet geopend is.

Het is riskant dit feit te negeren. Adressen waar je nieuwsbrief nooit geopend wordt kunnen spamvallen zijn. Spamvallen op je lijst kunnen problemen gaan veroorzaken.

Ook als je inactieve abonnees niet in spamvallen veranderd zijn heb je last van ze. Als je de betaalde versie van MailChimp gebruikt kosten inactieve abonnees gewoon geld en als je de kosteloze versie van MailChimp gebruikt tel je jezelf rijk met een grote mailinglijst, terwijl je eigenlijk nauwelijks iets hebt.

Daarom moet je toezicht houden op je mailinglijst en je lijst regelmatig opschonen.

Inactieve abonnees

Kijk om te beginnen eens wat je je abonnees hebt geleerd:

  • misschien dat het heel veel tijd kost om jouw nieuwsbrief te lezen?
  • of heb je ze geleerd dat er voornamelijk reclame in je nieuwsbrief staat?
  • heb je ze geleerd dat je nieuwsbrief vol staat met heel veel verschillende onderwerpen waardoor ze door de bomen het bos niet meer zien?

Als je ze dat geleerd hebt, dan heb je een probleem want als ze inactief geworden zijn kun je ze dit niet meer afleren …

Redenen om te openen

En een belangrijke factor is het geheugen van je abonnee, als je je abonnees een slechte ervaring hebt gegeven zal hun enthousiasme verminderen. Daar hebben we het hierboven over gehad.

Gedane zaken nemen geen keer: de eerdere ervaringen van je abonnee kun je niet veranderen. Je kunt je abonnee wel betere ervaringen geven, op voorwaarde dat je je abonnee zover krijgt dat hij of zij je nieuwsbrief opent.

Titel

Of je nieuwsbrief wel of niet geopend wordt hangt voor een groot deel af van de titel, want die zien je lezers voordat ze je nieuwsbrief openen. Zorg daarom voor veelbelovende titel.

Preheader

De preheader zien sommige van je lezers ook voordat ze je nieuwsbrief openen, dus dit is ook een belangrijke bepalende factor.

Inhoud

Als het je lukt om je verveelde abonnee zover te krijgen dat hij of zij je nieuwsbrief nu opent, zorg dan dat dit geen nieuwe teleurstelling wordt. Bij het heractiveren van verveelde abonnees is het echt zaak om het achterste van je tong te laten zien m.b.t. de inhoud van je nieuwsbrief.

Zorg voor fantastische inhoud. Zorg dat je abonnee gaat twijfelen of het wel een goed idee was om je vorige nieuwsbrieven ongeopend te deleten. Geef je abonnee het gevoel iets gemist te hebben.

Automation

Een serie met een echt interessant onderwerp, een “must have” kan ook veel goeds doen als je verveelde abonnees wilt heractiveren. Met een serie kun je je abonnee een heleboel positieve ervaringen achter elkaar geven.

Mogelijk vergeet je abonnee hierdoor dat je vroeger, voor je beter wist, een aantal reclamefolders hebt gestuurd.

Auto update segment inactieve abonnees

Stel dat je inactieve abonnees wilt heractiveren. Dan moet eerst weten wie die inactieve abonnees precies zijn. Je kunt inactieve abonnees als volgt opsporen:

  • Ga naar Lists (bovenste menu)
  • Klik op de naam van de lijst

Halverwege de pagina zie je dan een menu staan. Kies in dat menu voor Manage contacts. Open Manage contacts en kies voor Segments.

Nu kun je verschillende condities instellen waar je abonnees aan moeten voldoen om in het segment te komen.

Campaign Activity | did not open | Any of the Last 5 Campaigns

In dit segment staan abonnees die een deel van  je 5 recentste nieuwsbrieven niet geopend hebben. Ze hebben er wel een paar geopend, maar niet alles. Ze zijn dus matig actief.

Als er wel tevreden mee bent als je abonnees een paar van je nieuwsbrieven hebben geopend, dan laat die  mensen gewoon met rust. Stel dan een segment in dat nog veel inactiever is.

Campaign Activity | did not open | All of the Last 5 Campaigns

In dit segment staan abonnees die geen enkele van je 5 recentste nieuwsbrieven hebben geopend. Deze abonnees zijn ongeïnteresseerd en inactief.

Groepen

Maar wat nu als je naar een groep verstuurd hebt? Als je een nieuwsbrief naar een groep verstuurt dan krijgen niet alle abonnees je nieuwsbrief. Deze mensen hebben geen kans gehad om je nieuwsbrief te openen, maar ze zitten wel in het segment.

Als je naar groepen verstuurt moet je daarom meerdere condities instellen om te weten te komen wat je abonnees gedaan hebben.

Subscribers match | all | of the following conditions

Als je met meer condities werkt is het belangrijk dat je any en all heel zorgvuldig instelt. Bij onderstaand voorbeeld moet je kiezen voor [All].

Contact rating | is less than | 3 sterren

Mensen die actief zijn hebben minimaal 3 sterren bij hun naam staan. Maar ze moeten natuurlijk wel de kans hebben gehad om actief te zijn.

Date added | is before | Specific date

Door deze toevoeging zorg je ervoor dat je mensen die zich net hebben ingeschreven niet meeneemt in je segment. Want die mensen hebben gewoon nog geen kans gehad om actief te zijn.

Voorwaarden

Op deze manier selecteer je abonnees die aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • minder dan 3 sterren (die abonnee is dus niet actief)
  • én de abonnee heeft wel de kans gehad om actief te zijn want hij of zij heeft zich voor een specifieke datum (die je zelf kunt kiezen) ingeschreven

Maar lees verder, want je hebt een probleem.

Probleem

Als je gaat heractiveren heb je een raar probleem en dat probleem ziet er zo uit:

  • Omwille van betere aflevering van je nieuwsbrief is het aan te raden om een plain text nieuwsbrief mee te sturen
  • Om een een plain text nieuwsbrief mee te kunnen sturen, is het nodig dat je toestaat dat mensen zelf mogen kiezen of ze een plain text nieuwsbrief of een html nieuwsbrief willen ontvangen. Hoe je dit kunt regelen staat hier.
  • Maar als iemand ervoor kiest een plain text nieuwsbrief te ontvangen, dan kun je niet zien of die persoon je nieuwsbrief opent. In dat geval kun je dat alleen zien als iemand ook klikt en dat doet natuurlijk lang niet iedereen.
  • Omdat dit zo is, is het wenselijk plain text lezers uit te sluiten van je heractivatie want daar kunnen mensen tussen zitten die je nieuwsbrief wel degelijk geopend hebben en die dus helemaal niet geheractiveerd hoeven te worden.

Het rare probleem

Het rare probleem dat je nu hebt, is dat het niet mogelijk is om te segmenteren op plain text of html. Je kunt de plain text lezers dus niet uitsluiten.

Ik heb MailChimp om advies gevraagd: hoe los ik dit op? Het advies is om je lijst te downloaden. In die download staat of mensen plain text of html gekozen hebben. En dan kun je ze dus handmatig sorteren. Jawel, je leest dit goed: handmatig!

Daarna kun je het kleinste segment uploaden als statisch segment en daarna kun je dit statische segment uitsluiten van je heractivatie.

Dat is wel leuk bedacht, maar omdat het om een statisch segment gaat werkt het segment zichzelf niet bij. Dus een volgende keer dat je wilt heractiveren moet je dit opnieuw doen. Je zou dus elke keer dat je gaat heractiveren je lijst handmatig moeten sorteren. Dat kan best met een kleine lijst, maar dit is natuurlijk onbegonnen werk met een grote lijst. Daar heb je dan gewoon een hele club virtuele assistenten voor nodig ;) Dat is niet normaal als je een list manager als Mailchimp gebruikt want die list manager hoort het werk te doen.

Ik heb daarom aan Mailchimp gevraagd om het mogelijk te maken om te segmenteren op preferred format. Overigens: als jij een goed idee hebt kun je je idee ook voorstellen aan Mailchimp. Hier vind je de Mailchimp ideeënbus.

Mailchimp

Als je meer wilt weten over “hoe het moet” met Mailchimp, lees dan verder in de handleiding Mailchimp.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Inactieve abonnees selecteren en heractiveren was last modified: by

Bronnen en credits

Inactieve abonnees selecteren en heractiveren was last modified: by