Tagarchief: A/B split en splitrun

AB split en splitrun verschillen.

Bij een AB-split verstuur je vandaag nieuwsbrief A naar je hele lijst en een poosje later verstuur je nieuwsbrief B naar je hele lijst. Daarna kijk je welke nieuwsbrief het beste gepresteerd heeft en die nieuwsbrief bewaar je om later opnieuw te gebruiken.

Splitrun

Deze verschillende manieren van testen zijn geschikt voor verschillende situaties:

  • Om een betekenisvolle splitrun te kunnen versturen moet je mailinglijst groot genoeg zijn. Je testgroepen moeten ieder uit minimaal 5000 adressen bestaan om betrouwbare resultaten te krijgen.
  • Als  je minder adressen hebt dan heb je een extra uitdaging.  Lees het artikel splitrun kleine mailinglijst voor een oplossing.
  • Maar misschien is jouw lijst wel groot genoeg of zelfs heel erg groot. Dan kun je multivariate testen met Mailchimp Pro.

Een AB-split uitvoeren is een bekende strategie, maar er zijn nog meer strategieën denkbaar, ook voor andere situaties. Hier kun je meer lezen over e-mailstrategie. Of kies direct voor een e-mailstrategiegesprek.