Home » Blog » E-mailmarketing » Informatie vastleggen voor een goede e-mailstrategie
E-mails voor een asperge arrangement

Informatie vastleggen voor een goede e-mailstrategie

Informatie vastleggen

Dit is een waargebeurd verhaal waaruit blijkt hoe belangrijk het is dat je informatie over je klanten vast legt. Want als je informatie over je lezers vastlegt, dan kun je die informatie later gebruiken om heel gericht te mailen.

Hier moet je natuurlijk wel zorgvuldig mee omgaan. En hoe meer informatie je vast legt, hoe beter je beveiliging moet zijn.

Informatie vastleggen: het verhaal van de asperges

Een oudere dame vertelde me enthousiast dat ze asperges ging eten in Limburg, samen met haar vriendin. Want ze had zo’n aardige uitnodiging gekregen van het hotel waar ze het jaar daarvoor was geweest. Hierdoor had ze vreselijk veel zin gekregen om daar weer eens een weekendje heen te gaan. En ze vond die mensen van het hotel ook zo attent dat ze haar een uitnodiging hadden gestuurd …

Dit is dus het effect van informatie vastleggen en gericht mailen: de klant komt terug en ze vindt ook nog dat je vreselijk attent bent. En dat terwijl jij dacht dat je een commerciële e-mail verstuurde.

Het hotel dat deze e-mail verstuurde heeft gewoon ergens vastgelegd dat deze mevrouw een keer geweest is voor een asperge-arrangement. En doen ze goed, want als iemand daarvoor komt, dan is de kans behoorlijk groot dat je zo iemand kunt verleiden om het nog een keer te doen.

Noteer het dus als je iets speciaals doet, of iets dat seizoensgebonden is. Weet welke mensen je daarmee hebt aangetrokken, want misschien lukt dat nog een keer.

Informatie vastleggen en omzet genereren

Mensen denken vaak dat e-mailstrategie een ander woord is voor funnels maken. Maar dat is niet zo. Een simpel enkel e-mailtje als een e-mail over een asperge-arrangement kan meer omzet genereren dan een complexe funnel. Want of een e-mail omzet genereert hangt ervan af of je de juiste dingen op de juiste tijd verstuurt.

  • Simpel gezegd: als je een pizza bezorgdienst hebt dan moet je tegen etenstijd gaan mailen, tegen de tijd dat mensen trek gaan krijgen.
  • En als je een coach bent voor expats, verzin dan een speciaal aanbod om mensen te helpen de kerstdagen door te komen. En mail ze dat aanbod tegen de tijd dat ze brginnen de bui te zien hangen.
  • En als je een verbruiksproduct verkoopt, dan kun je uitrekenen wanneer dat product ongeveer op is. En dan kun je heel attent een aanbod sturen voor een nieuwe verpakking (of gebruik de widget “Purchase Likelihood” in Mailchimp Standard.

Dat doe je vaak met Automation of de Customer Journey, maar de essentie is dat je de juiste content op de juiste tijd verstuurt naar de juiste mensen. Vergeet dat vooral niet. Denk niet het gaat om funnels. Het gaat om de juiste content op de juiste tijd naar de juiste mensen. Maar dat kan wel via een funnel.

Een goede e-mailstrategie

Maar het begint allemaal met informatie vastleggen en daar naar handelen. Want alleen als je die informatie vastlegt kun je ‘m gebruiken op het moment dat dit zinvol is en omzet kan genereren.

Mailchimp

In Mailchimp kun je adressen een tag geven en je kunt ook een tag toevoegen na het verzenden van een e-mail via Automation.

MailerLite

In MailerLite kun je adressen die iets gemeenschappelijks hebben in een aparte groep zetten.


Ik ben een erkende e-mail specialist voor zowel Mailchimp als MailerLite. En ik kan je hiermee helpen. En meer artikelen over e-mailstrategie vind je in de rubriek over strategisch mailen.

groeiversneller

De groeiversneller van je lijst

Hoe je een “weggever” maakt die converteert zodat je inschrijvingen krijgt van echt geïnteresseerde mensen.

Gepubliceerd op: 25-9-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 10-11-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert