Inschrijfformulier van je nieuwsbrief

Alles over het inschrijfformulier van je nieuwsbrief

Het is inschrijfformulier van je nieuwsbrief is de plaats informatie verzamelt. Natuurlijk wil je graag zoveel mogelijk informatie: e-mailadres, voornaam, achternaam, website, leeftijd etc. Maar hoe reageert je nieuwe abonnee als je dit ook echt allemaal vraagt?

Als je websitebezoekers zover gekomen zijn dat ze op het inschrijfformulier van je nieuwsbrief komen, dan hebben ze al een heleboel stappen in jouw richting genomen:

  • vaak hebben ze een zoekwoord gebruikt dat overeenkomt met zaken waar jij over schrijft
  • uit de zoekresultaten hebben ze jouw website uitgekozen om te bezoeken
  • ze vinden je website of je weggever interessant genoeg om zich in te willen schrijven voor je nieuwsbrief
  • of ze zijn via de social media genoeg geïnteresseerd geraakt om naar je website te gaan én ze zijn bereid zich in te schrijven

Wat vraag je op het inschrijfformulier

Redelijke vragen op het inschrijfformulier van je nieuwsbrief

Iemand die al zoveel stappen genomen heeft zou best eens serieus geïnteresseerd kunnen zijn in jouw aanbod. Maar toch kan het gebeuren dat die geïnteresseerde bezoeker tijdens het invullen van je inschrijfformulier afhaakt.

Het invullen en versturen van een formulier – dus ook een inschrijfformulier –  is voor je bezoeker een gevoelige zaak. Je bezoeker is alert want hij moet persoonlijke gegevens invullen.

Bij het inrichten van je inschrijfformulier moet je hier rekening mee houden. Je bezoeker denkt na tijdens het invullen van het inschrijfformulier.

En als je bezoeker tijdens het invullen van je inschrijfformulier alarmbellen hoort rinkelen, zal hij of zij het formulier niet verzenden.

Alarmbellen

Wat zijn die alarmbellen die je bezoeker ervan kunnen weerhouden om het aanmeldproces te voltooien?

Het antwoord op deze vraag is simpel: jij stelt op het inschrijfformulier vragen. Bezoekers kijken gewoonlijk of de vragen die je stelt redelijke, normale vragen zijn.

  • Sommige bezoekers kijken nog scherper: stel jij die vragen om je bezoeker optimaal van dienst te zijn of stel jij die vragen om jezelf van dienst te zijn?

E-mailadres

Als iemand gaat inschrijven voor een online nieuwsbrief, dan is het redelijk om die persoon te vragen naar zijn of haar e-mailadres. Het is onmogelijk om een nieuwsbrief te sturen als je geen e-mailadres hebt. Daarom mag je van de vraag naar het e-mailadres een verplicht veld op je inschrijfformulier maken.

Voornaam

E-mails die een naam meekrijgen komen minder snel in de spamfilters. Het is daarom ook redelijk om te vragen om de voornaam van die persoon. Maar let op: maak hier geen verplicht veld van.

Achternaam

Nieuwsbrieven waarin lezers met “je” aangesproken worden, doen het net ietsje beter dan nieuwsbrieven waarin lezers met “u” aangesproken worden.

  • Vraag daarom liever naar de voornaam dan naar de achternaam

Bovendien: een bezoeker die een voornaam en bijvoorbeeld een hotmail-adres gegeven heeft is via Google veel minder gemakkelijk op te sporen dan iemand die een achternaam gegeven heeft. En je bezoeker wil waarschijnlijk helemaal niet opgespoord worden door jou.

Misschien is het echter in jouw branche volkomen ongepast om naar de voornaam te vragen.  In dat geval kun je naar de achternaam vragen, maar maak er geen verplicht veld van.

Sekse

Als je naar de achternaam vraagt en je wilt mensen ook bij hun naam aanspreken in je nieuwsbrief, dan moet je ook naar de sekse vragen, want je moet ze aanspreken met meneer of mevrouw.

Deze vraag kan een probleem opleveren, want tja, je lezer kan zich gaan afvragen waarom jij dat weten moet. En ik verzeker je: als je lezer zich gaat afvragen waarom jij iets weten moet, dan haakt die lezer af en komt nooit terug.

  • Houd hier goed rekening mee als je in plaats van naar de voornaam naar de achternaam gaat vragen

En als je beslist naar de achternaam wilt vragen, overweeg dan om de mogelijkheid om mensen in je nieuwsbrief bij hun naam aan te spreken niet te gebruiken, want als je die mogelijkheid niet gebruikt, kun je een vraag naar de sekse achterwege laten. Dat scheelt weer een vraag.

Adres, postcode en woonplaats

Om een online nieuwsbrief te kunnen versturen heb je deze informatie niet nodig, daarom zijn dit geen redelijke vragen.

Geboortedatum

Deze informatie heb je niet nodig om een online nieuwsbrief te kunnen versturen.

Samengevat

Houd het eenvoudig, zowel voor jezelf als voor je bezoeker: vraag naar het e-mailadres en naar de voornaam.

Uitzonderingen

Hier zijn natuurlijk uitzonderingen op: als je een heel erg sterke weggever maakt waar je lezer heel veel aan heeft, dan heeft die weggever een hoge waarde voor je lezer. En dan kun je natuurlijk ook meer van je lezer vragen.

En je kunt ook meer te weten komen over je abonnee door je abonnee ná de inschrijving te vragen zijn of haar profiel aan te vullen. Daar kun je ook weer een beloning aan verbinden. En zo kun je stap-voor-stap meer informatie over je abonnee verzamelen.

 

Ook jij gebruikt de inschrijfformulieren

Bedrijfscorrespondentie

Je inschrijfformulieren zijn je bedrijfscorrespondentie. Zodra iemand inschrijft gaat MailChimp namens jou correspondentie versturen. Zorg dat die bedrijfscorrespondentie er netjes uitziet.

Inschrijfformulieren gebruik je altijd

Vaak hoor ik dat mensen denken geen inschrijfformulieren nodig te hebben: ze gebruiken een plugin die een formuliertje op hun website zet:

Mensen kunnen zich inschrijven voor mijn nieuwsbrief op de website. Daar verzamel ik de adressen. Heb ik dan wel MailChimp formulieren nodig?

Mensen die een plugin gebruiken die een inschrijfformulier op hun website zet denken heel vaak dat alles hiermee klaar is.

En als je denkt dat je de inschrijfformulieren van MailChimp helemaal niet gebruikt, zie je ook geen reden om ervoor te zorgen dat ze er netjes uitzien.

Software systeem

MailChimp is echter een software systeem waarbij je de formulieren en de nieuwsbrieven erg moeilijk volledig kunt scheiden. Ze zitten aan elkaar vast, het ene verwijst naar het andere.

Inschrijfformulieren gebruiken

Als je de adressen via de website verzamelt, dan lijkt het alsof je het inschrijfformulier niet gebruikt. Maar je gebruikt de formulierenset wel, want het proces van inschrijven houdt meer in dan alleen een formuliertje op de website invullen.

Bedenk dat dubbele opt-in erg belangrijk is, want zonder dubbele opt-in kun jij niet zeker weten dat iemand zichzelf heeft aangemeld. Misschien heeft iemand anders dat gedaan. Het is jouw verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat je dit controleert. En die controle heb je niet als je geen dubbele opt-in gebruikt.

Daarom: als je een inschrijfformulier op je website plaatst, zorg er dan wel voor dat je evengoed dubbele opt-in gebruikt. En als je dubbele opt-in gebruikt, dan verstuurt MailChimp namens jou een e-mail uit je formulierenset naar je nieuwe abonnee.

Inschrijfformulieren op de website

Sommige mensen hebben de hele administratie van hun nieuwsbrief op de website staan, ook de afmeldingen gaan via de website.

Als je dit zo wilt doen, bedenk dan wel:

  • mensen moeten zich gemakkelijk kunnen afmelden
  • je mag de mogelijkheid om af te melden niet verbergen achter een “inlogmuur” (hoe regel je dit?)
  • MailChimp accepteert het niet als je om uit te schrijven verwijst naar een pagina buiten de website van MailChimp

Je mag het dus niet zo regelen dat mensen eerst op je website moeten inloggen en zich pas daarna af kunnen melden. Afmelden moet simpel zijn, twee muisklikken moeten voldoende zijn.

Update profile

Er zijn ook formulieren die mensen kunnen gebruiken om hun profiel te wijzigen. Bijvoorbeeld als ze een ander e-mailadres krijgen.

Als je die mogelijkheid niet met je nieuwsbrief meestuurt, kun je een abonnee verliezen doordat je het allemaal te moeilijk hebt gemaakt, waardoor je abonnee het allemaal veel teveel werk vindt. Voor het gemak schrijft de abonnee die een nieuw e-mailadres heeft zich dan maar uit, want de mogelijkheid om het profiel aan te passen heb je niet aangeboden.

Forward formulieren

Je kunt je abonnees in je nieuwsbrief een mogelijkheid bieden om  je nieuwsbrief door te sturen naar een vriend of vriendin.

Als je dit doet, vraagt MailChimp of het interessant was en hij biedt een abonnement aan. Als die vriend of vriendin dat abonnement wil, kan hij of zij zich direct aanmelden voor je lijst.

Je hebt hierbij geen mogelijkheid om door te leiden naar je website. Deze persoon komt dus op je lijst zonder tussenkomst van je website: hiervoor worden de inschrijfformulieren gebruikt.

Als je deze inschrijfformulieren beslist niet wilt gebruiken, dan moet je geen doorstuur-link in je nieuwsbrief zetten. Maar dat is wel een gemiste kans …

Archiefpagina

MailChimp heeft ook een archiefpagina. Op deze archiefpagina kunnen mensen zich ook aanmelden. En ook dit gaat met behulp van de inschrijfformulieren.

Als je dit niet wilt, moet je de archiefpagina dus sluiten.

Samengevat

De vraag was of je die aan- en afmeldformulieren wel nodig hebt. Het antwoord is “ja”, tenzij je het geen probleem vindt om kansen te missen.

Je kunt je in dergelijke zaken heel gemakkelijk vergissen en zelf merk je niet wat je rondstuurt. Als je dergelijke vergissingen wilt voorkomen, volg dan een korte persoonlijke cursus Mailchimp met vergadersoftware. Of kom bij een workshop. Dan kun je alle beginnersfouten overslaan.

 

GDPR

GDPR op het inschrijfformulier van je nieuwsbrief

MailChimp heeft speciale GDPR velden die je per lijst kunt activeren.

  • ga naar Lists in het bovenste menu
  • klik op de naam van je lijst
  • open het menu bij Settings
  • en kies voor List name and defaults

Daar kun je een vakje aanvinken om de GDPR velden te actieveren.

Je kunt een deel van deze velden ook bewerken en je moet er ook beslist goed naar kijken, want ze zijn niet in iedere situatie logisch. Ik bedoel: als je je adressen netjes met dubbele opt-in verzamelt, dan is het niet voor de hand liggend om je abonnees daarna nogmaals te gaan vragen om een vakje aan te vinken waarmee ze toestemming geven om te mailen. Want tja, ze schreven zich nou juist in om e-mails van je te krijgen.

Maar als je van plan bent om de adressen misschien ook te gaan gebruiken om online advertenties op te richten, dan heb je daar speciale extra toestemming voor nodig. Als je dat echter nooit van plan bent, dan kun je dat vakje net zo goed weghalen.

Zo kun je het formulier zelf aanpassen zodanig dat het bij je situatie past.

 

Dubbele opt-in

Inschrijfformulier van je nieuwsbrief: dubbele opt-in

Dubbele opt-in kun je ook activeren op dezelfde pagina waar je de DDPR velden activeert. Controleer daar in ieder geval of dubbele opt-in geactiveerd is of niet.

Dubbele opt-in betekent dat mensen die zich voor je nieuwsbrief aanmelden, deze aanmelding eerst moeten bevestigen voordat de aanmelding definitief is.

Mensen schrijven zich dus als het ware twee keer in:

  • de eerste keer op je inschrijfformulier
  • de tweede keer in hun eigen inbox

Bijna klaar

Na hun inschrijving komen mensen op een pagina waar ze kunnen lezen:

Bijna klaar, we moeten je aanmelding nog bevestigen

Mailbox

Ondertussen is er een e-mail naar hun mailbox gestuurd met daarin een aanklikbare link. Als ze op die link klikken, is de aanmelding definitief.

  • Doen ze dat niet, dan zijn ze niet ingeschreven

Waarom dubbele opt-in

Dubbele opt-in heeft een erg goede reden: als mensen zich niet voor je mailinglijst hebben aangemeld, dan mag je ze niet mailen. En de bewijslast ligt bij jou als ondernemer. En de boete is hoog en het is beslist niet goed voor de reputatie van je bedrijf als je mensen ongewenste e-mails stuurt.

Met een enkele opt-in kun je niet bewijzen dat mensen je expliciet toestemming hebben gegeven om je te mailen. Dat bewijs is er alleen als mensen pas op je lijst komen nadat ze  in hun eigen mailbox op de bevestigingslink hebben geklikt.

Doordat dit in hun eigen mailbox gebeurt, is dit het bewijs dat ze toestemming geven. En dit bewijs staat geregistreerd op je mailinglijst. Je weet dan zeker dat je niet per ongeluk aan het spammen bent.

Angst

Veel ondernemers vinden dit een verschrikkelijk enge structuur. Ze zijn bang dat de aanmelder van gedachten zal veranderen en de aanmelding niet zal bevestigen. Daarom willen ze liever geen dubbele opt-in.

Oplossing

Een enkele opt-in lijkt een oplossing voor dit probleem te zijn, maar is het in werkelijkheid natuurlijk niet, want je neemt dan als ondernemer een onnodig risico.

Risico nemen hoort bij ondernemen, maar onnodige risico’s nemen natuurlijk niet.

Besef goed dat als jij enkele opt-in gebruikt, een derde partij heel gemakkelijk het info-adres van bijvoorbeeld Autoriteit Consument & Markt op je mailinglijst kan zetten. En het is maar zeer de vraag of jij dat bijtijds ontdekt.

En als je dat niet bijtijds ontdekt stuur je een spambrief rechtstreeks naar de inbox van de Autoriteit Consument & Markt. Vind dat een aantrekkelijk idee?

Dit lijkt misschien een beetje vergezocht. Maar denk eens even na: op het Internet doen mensen heel veel dingen die ze offline nooit zouden doen. En juist naar mensen die vreemde dingen doen op het web stel jij je uiterst kwetsbaar op als je geen dubbele opt-in gebruikt. Vind je dat verstandig?

Aantrekkingskracht

De werkelijke oplossing is een weggever die een sterke aantrekkingskracht heeft.

Die aantrekkingskracht moet zó groot zijn dat mensen je weggever echt willen hebben. Als dat zo is, dan zullen ze zeker op de bevestigingslink die je ze stuurt klikken, want dat is de enige manier om die weggever te krijgen.

Ben jij bang?

Ben jij bang dat een dubbele opt-in je aanmeldingen zal kosten?

Kijk dan eens goed of je weggever wel sterk genoeg is. En als je hieraan twijfelt, kies dan niet voor een enkele opt-in maar ga sleutelen aan je weggever tot je er eentje hebt die doet wat hij doen moet.

Als erkende MailChimp expert kan ik je op allerlei manieren helpen bij je e-mailmarketing. Als je dat wilt, neem dan even contact op.

Dubbele opt-in uitzetten

Tot 31 oktober 2017  was dubbele opt-in de standaard instelling van MailChimp. Iedereen was genoodzaakt dubbele opt-in te gebruiken, want je kon het niet uitzetten. Als je dat toch wilde moest je dat op je website regelen.

MailChimp heeft toen heel veel verzoeken gehad om dubbele opt-in wel uit te kunnen zetten. Daar heeft MailChimp naar geluisterd.

Europese wetgeving

Volgens de Europese wetgeving moet je echter vanaf 25 mei 2018 kunnen bewijzen dat je abonnees zich vrijwillig en goed geïnformeerd hebben ingeschreven en dat kun je alleen als je dubbele opt-in gebruikt.

Daarom heeft MailChimp nu 2 standaard instellingen. Welke instellingen voor jouw account gelden, hangt af van de locatie van het primaire e-mailadres in je account:

  • Ben je gevestigd binnen Europa, dan is de standaard instelling dubbele opt-in.
  • Maar als je buiten Europa gevestigd bent dan is de standaard instelling enkele opt-in.
  • En als MailChimp het niet kan zien aan je primaire e-mailadres, dan zou ik het zeker even controleren.

De mogelijkheid om deze instelling te wijzigen is in je account verschenen tussen 31 oktober 2017 en 3 november 2017.

 

Enkele opt-in of single opt-in

Als je kiest om enkele opt-in te gebruiken (dubbele opt-in is vooralsnog niet verplicht) dan kun je een probleem tegenkomen als mensen zich ooit hebben uitgeschreven en later weer inschrijven: het lukt niet.

Mensen die zich ooit hebben uitgeschreven kun je niet meer handmatig op je mailinglijst zetten. En ze kunnen zich ook niet meer inschrijven met enkele opt-in. Dit geldt zowel voor het hosted signup form (dat is het formulier van MailChimp zelf) als voor formulieren die via de API key aan MailChimp gekoppeld zijn.

Als het in jouw branche vaak voorkomt dat mensen zich afmelden en later weer in willen schrijven, dan is enkele opt-in dus eigenlijk geen optie.

Workshops en minicursussen

Als je meer te doen hebt dan bergen artikelen over Mailchimp door te ploegen, dan kun je ook meedoen met mijn workshop over Mailchimp in Heiloo. En als Heiloo geografisch gezien een beetje te ver voor je is, dan kan ik ook privé cursus per Skype aanbieden.

En lees vooral ook dit artikel waarin ik je alles over Mailchimp vertel.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

Inschrijfformulier van je nieuwsbrief was last modified: by
Inschrijfformulier van je nieuwsbrief was last modified: by