Inschrijfformulier van je nieuwsbrief

Inschrijfformulier van Mailchimp gebruik je altijd

Het inschrijfformulier van Mailchimp gebruik je altijd. Ook als je een formulier op je website hebt staan en ook als je een Mailchimp landingspagina gebruikt.

Je gebruikt het inschrijfformulier altijd, want het is geen formulier, het is een hele formulierenset. Deze formulierenset reageert op acties van je abonnees.

Inschrijfformulier van Mailchimp

Je inschrijfformulier van Mailchimp is je bedrijfscorrespondentie. Zodra iemand inschrijft gaat MailChimp namens jou correspondentie versturen. Zorg dat die bedrijfscorrespondentie er netjes uitziet.

Inschrijfformulieren gebruik je altijd

Vaak hoor ik dat mensen denken geen inschrijfformulieren nodig te hebben: ze gebruiken een plugin die een formuliertje op hun website zet:

Mensen kunnen zich inschrijven voor mijn nieuwsbrief op de website. Daar verzamel ik de adressen. Die Mailchimp formulieren gebruik ik daarom helemaal niet.

Mensen die een plugin gebruiken die een inschrijfformulier op hun website zet denken heel vaak dat alles hiermee klaar is.

En als je denkt dat je de inschrijfformulieren van MailChimp helemaal niet gebruikt, zie je ook geen reden om ervoor te zorgen dat ze er netjes uitzien.

Vergeet dat allemaal maar vlug, want je gebruikt ze wel en je lezers krijgen ze ook te zien.

Mailchimp is een software systeem

MailChimp is een software systeem waarbij je de formulieren en de nieuwsbrieven erg moeilijk volledig kunt scheiden. Ze zitten aan elkaar vast, het ene verwijst naar het andere. De formulierenset maakt deel uit van het brein van Mailchimp.

Hoe je Mailchimp inschrijfformulieren

Als je de adressen via de website verzamelt, dan lijkt het alsof je het inschrijfformulier niet gebruikt. Maar je gebruikt de formulierenset wel, want het proces van inschrijven houdt meer in dan alleen een formuliertje op de website invullen.

Dubbele opt-in

Ik hoop voor je dat je dubbele opt-in gebruikt, want hoewel dubbele opt-in niet verplicht is, vraagt de AVG van je dat kun bewijzen dat je je abonnees mag mailen. En zonder dubbele opt-in kun je dat niet bewijzen.

Misschien heeft iemand anders dat gedaan. Het is jouw verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat je dit controleert. En die controle heb je niet als je geen dubbele opt-in gebruikt.

Als je dubbele opt-in gebruikt, dan gaat de formulierenset van Mailchimp zichzelf versturen zodra iemand zich inschrijft. Ook als iemand zich inschrijft via het formulier op je website. En ook als iemand zich inschrijft via een landingspagina.

Inschrijfformulieren op de website

Sommige mensen hebben de hele administratie van hun nieuwsbrief op de website staan, ook de afmeldingen gaan via de website.

Als je dit zo wilt doen, bedenk dan wel:

  • mensen moeten zich gemakkelijk kunnen afmelden
  • je mag de mogelijkheid om af te melden niet verbergen achter een “inlogmuur” (hoe regel je dit?)
  • MailChimp accepteert het niet als je om uit te schrijven verwijst naar een pagina buiten de website van MailChimp

Wanneer zien mensen de inschrijfformulieren?

Als je een inschrijfformulier op je website hebt staan, dan vraag je je nu natuurlijk af wanneer mensen de Mailchimp inschrijfformulieren zien.

Afmelden

Mensen gaan naar een formulier van Mailchimp als ze zich afmelden van je nieuwsbrief.

En denk eraan dat ze dan ook de naam van je mailinglijst zien. De naam die je de lijst geeft is dus niet voor intern gebruik (!). Als je dat wel dacht, dan kun je hier lezen hoe je de naam van je mailinglijst kunt veranderen.

Afmelden moet op de website van Mailchimp. Je mag het dus niet zo regelen dat mensen eerst op je website moeten inloggen en zich pas daarna af kunnen melden. Afmelden moet simpel zijn, twee muisklikken moeten voldoende zijn.

En als je beslist wilt dat mensen zich via de website afmelden, dan kun je Mailchimp niet gebruiken want Mailchimp eist dat de afmelding plaatsvindt op Mailchimp.

Update profile

Er zijn ook formulieren die mensen kunnen gebruiken om hun profiel te wijzigen. Bijvoorbeeld als ze een ander e-mailadres krijgen.

Als je die mogelijkheid niet met je nieuwsbrief meestuurt, kun je een abonnee verliezen doordat je het allemaal te moeilijk hebt gemaakt, waardoor je abonnee het allemaal veel teveel werk vindt. Voor het gemak schrijft de abonnee die een nieuw e-mailadres heeft zich dan maar uit, want de mogelijkheid om het profiel aan te passen heb je niet aangeboden.

Maar als je niets aan de voettekst van je nieuwsbrief verandert, dan hoef je je hier geen zorgen over te maken, want daar staat automatisch een link naar dit formulier.

Forward formulieren

Je kunt je abonnees in je nieuwsbrief een mogelijkheid bieden om  je nieuwsbrief door te sturen naar een vriend of vriendin.

Als je dit doet, vraagt MailChimp of het interessant was en hij biedt een abonnement aan. Als die vriend of vriendin dat abonnement wil, kan hij of zij zich direct aanmelden voor je lijst.

Je hebt hierbij geen mogelijkheid om door te leiden naar je website. Deze persoon komt dus op je lijst zonder tussenkomst van je website: hiervoor worden de inschrijfformulieren gebruikt.

Als je deze inschrijfformulieren beslist niet wilt gebruiken, dan moet je geen doorstuur-link in je nieuwsbrief zetten. Maar dat is wel een gemiste kans …

Archiefpagina

De archiefpagina van Mailchimp wordt gebruikt als mensen je nieuwsbrief lezen doordat ze klikken op de link “View this in your browser” die bovenaan iedere nieuwsbrief staat.

En hij wordt gebruikt door mensen die je nieuwsbrief lezen via social share.

Als je de standaardinstellingen van de Mailchimp archiefpagina zo laat als ze zijn, dan kunnen mensen zich via je archiefpagina inschrijven voor je nieuwsbrief. Dat lijkt me een goede reden om te zorgen dat je de archiefpagina en de inschrijfformulieren netjes in orde maakt.

Mailchimp inschrijfformulieren

Je gebruikt de Mailchimp formulierenset altijd en als je ‘m niet netjes maakt dan stuurt je bedrijf onopgemaakte bedrijfscorrespondentie rond in het Engels of in gebrekkig Nederlands.

Je kunt je in dergelijke zaken heel gemakkelijk vergissen en zelf merk je niet wat je rondstuurt.

Als je dergelijke vergissingen wilt voorkomen, volg dan een korte persoonlijke cursus Mailchimp met vergadersoftware. Of kies voor een privé training van een halve of een hele dag. Dan kun je alle beginnersfouten overslaan.

Lees direct verder: 2000 contacten en dan?

Gratis: groeiversneller voor je lijst

checklist voor nieuwsbrieven

Weggevers die echt voor lijstgroei zorgen hebben gemeenschappelijke kenmerken.

In deze serie vertel ik je precies wat die gemeenschappelijke kenmerken zijn.

Inschrijfformulier van Mailchimp gebruik je altijd was last modified: by

Lees hier meer over marketing met e-mails

Inschrijfformulier van Mailchimp: met dank aan Canva voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Inschrijfformulier van Mailchimp gebruik je altijd was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.