Interesses van je lezers

Interesses van je lezers

Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op

Google vraagt zich af waarom jij schrijft. Schrijf je omwille van de interesses van je lezers of schrijf je om hoog te scoren? Deze vraag vindt Google belangrijk: 

Zijn de onderwerpen gekozen vanwege de daadwerkelijke interesse van de lezers of genereert de site inhoud om te peilen welke inhoud het goed doet in zoekmachines?

Google productblog

Dit vraagt Google zich af omdat hij een verbetering wil van de kwaliteit van de zoekresultaten.

Interesses van je lezers

Als gaat zoeken “hoe SEO moet” dan zul beslist ergens lezen dat je zoektermenonderzoek moet doen. Maar als de vraag hierboven leest zou je denken dat Google wil dat je gewoon enthousiast je verhalen gaat schrijven omdat ze passen bij de interesses van je lezers.

De vraag is nu: is zoektermenonderzoek strijdig aan enthousiast schrijven over je onderwerp? En dat hangt af van wat jij aan het doen bent.

Bloggen voor je bedrijf

Als je voor je bedrijf aan het bloggen bent en je blogt vaak genoeg, dan ga je geleidelijk aan een enorme berg zoektermen op je website zetten. Dat is dan onvermijdelijk. Ook als je geen zoektermenonderzoek doet.

En het is dan ook onvermijdelijk dat je schrijft omwille van de interesses van je lezers. Want je schrijft over je diensten en producten en vervolgens trek je lezers aan die je onderwerp geïnteresseerd zijn.

Er dan helemaal niets om tegen zoektermen onderzoek te doen. Integendeel: doe dat vooral!

Artikelenwebsites

Maar niet iedere website is een bedrijfswebsite. Er zijn ook artikelenwebsites. En artikelenwebsites zijn een heel ander verhaal.

Artikelenwebsites hebben als doel het genereren van inkomsten via de advertenties die bij de artikelen staan. Voor artikelenwebsites is het daarom erg interessant om te schrijven over onderwerpen waarvan je mag verwachten dat ze gaan scoren. Want dat is het enige doel van dat artikel. En als “hoog scoren” het enige doel van een artikel is, dan is dat meestal geen recept voor kwaliteit.

Doel van een bedrijfsblog

Als je blogt voor je bedrijf wil je ook graag hoog scoren, maar het interesseert je ook bij welke doelgroep je hoog scoort. Je wilt dat je artikelen gevonden worden door je doelgroep.

Een bedrijfsblog heeft een ander doel dan een artikelen website. Het doel van een bedrijfsblog is het aantrekken van mensen die geïnteresseerd zijn in de diensten of producten die het bedrijf kan leveren.

Interesses van je lezers

En als jij een eenpersoonsbedrijf hebt, dan is het heel erg waarschijnlijk dat de blogs die je schrijft voor je bedrijf, gaan over onderwerpen waar je heel veel vanaf weet.

Dan hoef je je geen zorgen te maken over bovenstaande vraag die Google zichzelf stelt. Want met betrekking tot deze vraag zul je het dunnecontentfilter gemakkelijk kunnen passeren.

Je website vindbaar maken in de organische zoekresultaten lijkt heel erg moeilijk, maar eigenlijk is dat niet zo. Vroeger was het wel heel moeilijk, want Google was toen nog een stuk dommer. Maar nu kun je heel ver komen als je regelmatig blogt en je blogs ook een hoge kwaliteit hebben. Maar als je meer wilt weten, lees dan de handleiding SEO zelf doen.

Lees direct verder: hoe je de boel kunt verknallen door content van anderen over te nemen.


Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op



Interesses van je lezers was last modified: by

Interesses van je lezers: met dank aan Canva voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Interesses van je lezers was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *