Interesses van je lezers

Google vraagt zich af waarom jij schrijft. Schrijf je omwille van de interesses van je lezers of schrijf je om hoog te scoren? Deze vraag vindt Google belangrijk: 

Zijn de onderwerpen gekozen vanwege de daadwerkelijke interesse van de lezers of genereert de site inhoud om te peilen welke inhoud het goed doet in zoekmachines?

Google productblog

Dit vraagt Google zich af omdat hij een verbetering wil van de kwaliteit van de zoekresultaten.

Bedrijfswebsite

Als jij een gewone website hebt die je gebruikt om bezoekers aan te trekken die eventueel geïnteresseerd zijn in de diensten of de producten van jouw bedrijf, dan zou dit geen vraag moeten zijn die op jou van toepassing kan zijn.

Doel

Je denkt wel dat het je doel is om hoog in de zoekresultaten te komen, maar je hebt er geen enkel belang bij om artikelen te schrijven met geen ander doel dan hoog te scoren in Google.

Je wilt natuurlijk wel hoog in de zoekresultaten komen, maar dan omdat mensen in jouw producten of diensten geïnteresseerd zijn.

Jouw dienst of product

Dit is waar deze vraag over gaat: schrijf je voor bezoekers die geïnteresseerd zijn in jouw dienst of in jouw product, dan hoef je je nergens zorgen over te maken.

Je zult dan spontaan artikelen schrijven die passen bij de interesses van je lezers. Tenzij je eigenlijk niet ingaat op de interesses van je lezers maar uitsluitend je producten of diensten aan het promoten bent. Maar zelfs dan schrijf je niet zomaar iets, alleen om hoog te scoren.

Artikelenwebsites

Er zijn echter ook artikelenwebsites.

Op deze artikelenwebsites kun je schrijven over wat je maar wilt en bij deze artikelen komen advertenties te staan waarmee je inkomsten kunt genereren. En dan kan het natuurlijk gebeuren dat je onderwerpen kiest omdat je verwacht dat ze goed zullen scoren.

Zoekwoordenonderzoek

Er zijn zelfs mensen die zoekwoordenonderzoek doen met als enig doel het vinden van onderwerpen die populair zijn en waar veel veel zoekopdrachten voor geplaatst worden. En als “hoog scoren” je enige doel is, dan is dat gewoonlijk géén recept voor een kwaliteitsartikel.

Artikelen die geschreven zijn met  enige doel hoog te scoren wil Google graag wegfilteren uit de zoekresultaten, want die artikelen hebben meestal erg weinig waarde.

Maar zoekwoordenonderzoek is natuurlijk wel erg nuttig om te ontdekken wáár je lezers graag over willen lezen. En om te ontdekken welke woorden ze gebruiken als ze naar je op zoek zijn.

Interesses

Doe dus niet moeilijk. Schrijf artikelen over onderwerpen die je werkelijk interesseren. Doordat de onderwerpen je interesseren zul je veel over die onderwerpen weten. En door je enthousiasme zal het niet moeilijk voor je zijn om meerwaarde te bieden waardoor je lezers aan zult trekken die jouw interesses delen.

Je website vindbaar maken in de organische zoekresultaten lijkt heel erg moeilijk, maar als ik je ermee help wordt het een stuk gemakkelijker. Lees gewoon verder bij de training SEO, dan vertel ik je er meer over.

Lees direct verder: hoe je de boel kunt verknallen door content van anderen over te nemen en ga direct daarna verder naar de handleiding SEO.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Interesses van je lezers was last modified: by
Credits

Met dank aan Designer-kottayam voor het materiaal in de kopafbeelding.

Interesses van je lezers was last modified: by