Home » Blog » Marketing blog » Marketing voor kunstenaars » Interview met kunstschilder Anet Verdonk
anet verdonk

Interview met kunstschilder Anet Verdonk

Interview met kunstschilder Anet Verdonk

Ik heb het al eens eerder gezegd: mensen interviewen is een manier om content te maken die zijdelings te maken heeft met je onderwerp. En als “bijproduct” heb je een flinke kans om in de zoekresultaten te komen als iemand de naam van de geinterviewde intikt.

Ik heb dit interview schriftelijk gedaan. Je kunt zoiets ook doen door een video te maken en dat kan ook via Zoom. Maar houd er dan rekening mee dat Google geen video’s kan kijken.

Sinds wanneer schilder je?

Rond 2005 ben ik naast mijn werk af en toe gaan schilderen. Sindsdien ben ik ook allerlei teken- en schildercursussen gaan volgen. En sinds 2013 schilder ik fulltime.

En waarom doe je dat?

Omdat het is wat ik werkelijk wil doen. Vroeger had ik een baan op kantoor. Het werk was heel interessant en ik verdiende goed, maar ik had altijd het vage gevoel dat ik mijn tijd eigenlijk aan iets anders moest besteden. Langzamerhand ben ik erachter gekomen wat dat was: de beeldende kunst.

Waar kunnen we je werk zien?

Bijvoorbeeld tijdens exposities in onze Living Gallery (huiskamergalerie). Die organiseer ik op eigen initiatief, of tijdens de tweejaarlijkse Atelierroute Utrecht. Ik heb ook op diverse andere locaties geëxposeerd, bijvoorbeeld in het Kerkje van Aerdt, op uitnodiging van Kunstkring het Gelders Eiland.

Je kunt mijn werk ook zien op mijn website Anet Verdonk. Daar tref je een tamelijk volledig overzicht aan.

Verder ook op Youtube (nieuwe kunstvideo’s!). En ook op diverse sociale media kun je mijn werk terugvinden: Instagram, Facebook, Linkedin en Twitter (maar dat gebruik ik eigenlijk vooral om te mopperen ;-)

Vind je het leuk om te exposeren? Of doet je dat niet zoveel?

Ja, dat vind ik leuk, omdat mensen tijdens exposities allerlei vragen stellen. Een veelvoorkomende vraag over mijn landschappen is bijvoorbeeld: “Waar is dit?” Dan antwoord ik dat je het niet op Google Maps kunt terugvinden. Je kunt er niet naar toe gaan om te kijken of het wel klopt, want meestal zijn mijn schilderijen samengesteld uit allerlei indrukken en observaties. De waarnemingen die ooit zijn gedaan, gaan door een filter van tijd, afstand, herinnering en verbeeldingskracht. Pas daarna komt er verf op het doek.

Uiteraard vind ik het ook fijn dat exposities meestal verkoopbevorderend werken. In mijn eigen Living Gallery  verkoop ik over het algemeen het beste. Vaak vinden mensen het fijn om een werk eerst ‘in het echt’ te zien, voordat ze het kopen. Toch verkoop ik soms ook direct via mijn webshop.

Welke materialen en technieken gebruik je?

Ik werk vooral met olieverf op doek. Soms ook olieverf op papier. Een tijdlang werkte ik met pastelkrijt op papier. Recent heb ik veel digitale kunst gemaakt, zowel stilstaand beeld als ook filmpjes. Dat doe ik met de apps Procreate en InShot. Kijk maar eens op Youtube.

Welke kunstenaars inspireren je?

Ik kan geïnspireerd raken door de meest uiteenlopende kunstenaars. Momenteel ben ik vooral geïnteresseerd in vrouwelijke kunstenaars. Die zijn eeuwenlang overwegend op het tweede plan gezet. En daarom zijn ze minder zichtbaar dan de mannen. Dat vind ik jammer, want je moet het belang van rolmodellen niet onderschatten: ‘You can’t be, what you can’t see’.

Aandacht voor vrouwelijke kunstenaars past trouwens helemaal in de tijdgeest. Er was bijvoorbeeld afgelopen voorjaar in Basel een grote overzichtstentoonstelling van Georgia O’Keeffe. Daar ben ik naartoe gegaan. Zeer inspirerend. Maar ook hier in Nederland kan ik terecht. Deze zomer zijn er bijvoorbeeld op diverse locaties tentoonstellingen van het werk van Jeanne Bieruma Oosting, onder andere in Museum Henriëtte Polak in Zutphen.

Hoe lang werk je aan een schilderij voordat het klaar is?

Dat is niet te zeggen. Het hangt enorm af van hoe het creatieve proces verloopt. En welke schildertechnieken ik gebruik.

Hoe bepaal je dat een schilderij klaar is?

Ook dat is moeilijk te zeggen. Ik ‘zie het gewoon’. Maar soms schiet ik aan dat moment voorbij. Dan werk ik te lang door. Met olieverf is dat niet altijd een probleem, want daarmee kun je vrij veel herstellen. Maar niet alles. Ik zet zo’n ‘mislukt’ schilderij dan een paar maanden weg. Als ik het later weer tevoorschijn haal, valt het me soms heel erg mee. Dan weet ik ineens hoe ik ermee verder kan. Dan kijk ik er blijkbaar anders en fris tegenaan.

Tot zover het interview met Anet Verdonk. Meer interviews met heel andere mensen kun je hier vinden. Ben jij een kunstenaar en gaat het niet goed met je marketing? Lees dan hier over marketing voor kunst.

Marketing voor kunst

Als je hier inschrijft mag ik je mailen. Ik stuur je dan mijn tips voor marketing voor kunst en we beginnen met een e-mailmarketingplan voor kunstenaars om boeiende en gevarieerde e-mails te sturen.

Gepubliceerd op: 30-8-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 30-8-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?