Home » Blog » Marketing blog » Interview met Stef Ringoot, cartoon tekenaar
Interview met cartoon tekenaar Stef Ringoot

Interview met Stef Ringoot, cartoon tekenaar

Dit is een interview met Stef Ringoot. Stef is cartoon tekenaar en ik heb hem leren kennen toen een klant van me verzonnen had dat ik wel een even een wandelende Eiffeltoren zou kunnen tekenen. Dat kan ik niet. Stef Ringoot heeft dit in orde gebracht. En ik ben ook een klant van Stef, want hij heeft sommige afbeeldingen van mijn website voor me gemaakt.

Geschatte leestijd: 8 minuten

Interview met cartoon tekenaar Stef Ringoot

Stef maakt cartoons. Dat doet hij vaak in opdracht en hij heeft ook nog een shop met leuke dingen. Ik ben een fan van het werk van Stef. Dat kun je ook wel her en der op mijn website zien. Sommige afbeeldingen heb ik gekocht en andere heb ik te leen.

Interview met Stef Ringoot

Waarom teken je?

Oei, dat begint al direct met een moeilijk vraag… Geen idee eigenlijk… ik heb namelijk altijd al getekend. Al zolang ik me kan herinneren.

Zoals heel wat mensen in dit vak ben ik altijd met tekenen en ontwerpen bezig geweest. Op 10-jarige leeftijd ging ik al twee maal per week naar de “tekenschool” in Dendermonde (België). Vooral gesteund door mijn grootvader Pieter Ringoot, letterzetter, decorateur en kunstschilder. Hij bracht mij de liefde voor het vak bij en leerde mij om altijd met een kritische blik naar mijn werk te kijken. Zijn atelier op
zolder was de plaats waar ik het liefst vertoefde, toen ik jong was. Ondanks het feit dat hij in 2011 overleed is hij nog altijd mijn grote inspiratiebron.

Ik heb daarnaast ook een opleiding grafisch vormgeven (toen nog zonder computer) en animatie gevolgd. In Mechelen en Gent, allebei in België. Tekenen stond daar altijd centraal.

Toen ik in 2003 naar Nederland verhuisde, kwam ik terecht in een creatieve familie, want mijn schoonvader Hans Sturris, is (was, want hij is ondertussen gepensioneerd) ook illustrator en een bevlogen kunstschilder. En ook mijn vrouw schildert af en toe.

Wilde je altijd al tekenaar worden?

Eigenlijk sluit dit aan bij de vorige vraag want zoals je al kon lezen ben ik altijd al met tekenen bezig geweest. Het antwoord is dan ook voluit ja.

Alhoewel voor mij het woord “tekenaar” veel meer is dan cartoons en illustraties tekenen (wat zowat mijn core business is) Het gaat om het hele creatieve proces. Van cartoons en illustraties, tot animaties, grafische en ruimtelijke vormgeving.

“Als je het opnieuw zou kunnen doen” wordt er wel eens gevraagd… “dan zou ik het weer doen” is dan mijn antwoord.

Hoe lang ben je al tekenaar?

Ik ben 51 en al heel mijn leven bezig met “tekenen” en “ontwerpen”, dus ik denk dat ik ook al 51 jaar tekenaar ben… eigenlijk is het een soort van levensfilosofie geworden. Ik ben mijn werk en mijn werk dat ben ik. Het ene kan niet zonder het andere.

Exposeer je wel eens? Ben je dan zenuwachtig?

Ik heb vroeger wel eens geëxposeerd (in België) maar dat is ondertussen alweer een hele tijd geleden. Het werk wat ik momenteel maak is niet echt heel geschikt om te exposeren. (Maar het kan wel) Als illustrator en cartoonist werk ik namelijk vooral in opdracht en heb daarom minder tijd om vrij werk te maken. Ergens in mijn “to do boek” staan er echter wel plannen om nog eens werk tentoon te stellen. En dat zijn dan vooral mijn cartoons.

In september 2023 woon ik namelijk 20 jaar in Nederland. Het plan is om dan een aantal cartoons, die ik de laatste 20 jaar gemaakt heb, in boekvorm uit te geven. Misschien dat daar wel een tentoonstelling kan uit voortvloeien. Maar het kan ook zomaar bij een plan blijven gezien een hoop andere werkzaamheden.

Ik weet wel dat ik altijd zenuwachtig word van het tonen van mijn werk. Niet alleen bij het tentoonstellen maar ook bij het opleveren van werk aan een klant. Steeds weer de vraag “is het het wel goed genoeg” en “wat gaan ze er van vinden…”

Krijg je een kick van tekenen of van exposeren? Van wat krijg je de
grootste kick?

Het tekenen (en ontwerpen) is bijna een vorm van verslaving. Eigenlijk kan ik niet zonder. Als ik even vijf minuten tijd heb ben ik alweer bezig met een ander ontwerp of idee. Een mooie illustratie voor een tevreden klant maken geeft mij vooral een kick.

Welke materialen en technieken gebruik je?

Ik werk momenteel vooral digitaal. Dat komt toch omdat ik heel veel in opdracht werk. Ik maak bijna altijd gebruik van het programma Adobe Illustrator om mijn illustraties, strips, cartoons en ontwerpen af te werken.

Maar mijn werk ontstaat wel altijd eerst als schets. Vroeger deed ik dit op papier maar de laatste paar jaar heeft de iPad het papier vervangen. Vooral dan vanwege de workflow want helaas moet alles steeds sneller.

Ik maak eerst schetsen in een programma genaamd “Procreate. Daarmee lijkt het net alsof je op papier tekent. De schets exporteer ik vervolgens naar het programma “vectornator” waar ik de illustratie met een zwarte “vector” lijn overtrek.

Daarna gaat de illustratie naar de computer. In het programma Adobe illustrator voeg ik kleur en schaduwen toe.

Het maken van cartoons en illustraties op deze wijze is wel arbeidsintensief (gemiddeld 6 tot 8 uur voor een standaard cartoon) Het voordeel is echter dat de afbeeldingen “vectorieel” zijn. Vector werken betekent dat de afbeelding “resolutie onafhankelijk” wordt. Je kan ze dan zonder kwaliteit verlies “eindeloos” schalen. Ze zijn later ook makkelijk aan te passen en te hergebruiken. Vooral ideaal als de klant wat anders wil of er een animatie van wil maken.

Welke onderwerpen teken je het liefste?

Ik heb niet echt een voorkeur. Ik teken wel graag “cartoons” maar een mooie “zoekplaat” ontwerpen is ook iets waar ik wel blij van wordt. Nadeel van zo’n plaat maken is dat het twee tot drie maanden kan duren voor hij klaar is. Ik teken ook heel veel voor uitgeverijen van schoolboeken. Dat zijn ook altijd heel leuke klussen.

Door wie ben je beïnvloed? Hoe verhoudt jouw werk zich tot het werk
van je inspiratiebronnen?

Zoals ik al eerder vermelde is mijn grootvader zowat mijn grootste inspiratiebron. Dat zie je niet zozeer terug in mijn werk maar eerder in mijn “ethiek”. Toch wordt mijn werk ook beïnvloed door een aantal Nederlandse en Belgische striptekenaars. Bijv. Eddy Ryssack en Mark Legendre. Hun kleur en lijngebruik sprak me altijd enorm aan. Dat zie je denk ik wel deels terug in mijn werk.

Krijg je wel eens reacties van kijkers? En wat zeggen ze dan? En wat is
het grappigste dat ooit tegen je gezegd is over je werk?

Iemand zij ooit ”leuk, maar het is toch meer voor kinderen… Maar misschien dat het bijgevoegde plaatje een beter antwoord geeft op deze vraag… 😃😃

De afbeelding kun je bovenaan deze pagina zien.

Wanneer is een tekening een succes?

Als vooral mijn klant tevreden is denk ik in eerste instantie. Want ja, het overgrote deel van mijn werk is in opdracht. Maak ik tekeningen, illustraties en vormgeving voor mezelf dan vindt ik het vooral belangrijk dat het een mooi geheel is geworden waarin vorm en kleur op elkaar zijn afgesteld.

Heb je tips voor mensen die tekenaar willen worden?

Tekenen (en vormgeven en illustreren) is iets wat je niet van vandaag op morgen leert en ook niet na het volgen van een 3 of 4-jarige opleiding. Het is vooral heel veel doen en nooit opgeven.

Illustreren en tekenen in opdracht doe je vandaag de dag vooral digitaal. Maar probeer je werk wel altijd origineel en geloofwaardig te houden. Creativiteit komt ook niet uit een computer, maar uit jezelf. Gebruik een computer dus als een hulpmiddel (een ander soort potlood) en laat hem niets beslissen.

Probeer ook af en toe de computer eens uit te zetten en ga aan de slag met allerlei andere materialen, maak dummy’s in papier, 3d modellen met klei, werk eens met zand …

En het allerbelangrijkste: sta open voor kritiek. Je leert meer van iemand die opmerkingen heeft over je werk dan van iemand die alleen maar zegt dat het mooi is … alhoewel dat ook wel eens belangrijk is.

Marketing voor beeldende kunst

Marketing is vertellen wat je doet, keer op keer en op duizenden manieren. En marketing voor beeldende kunst gaat precies hetzelfde: vertellen wat je doet. Je gaat op een systematische manier bewustzijn van en interesse voor je kunst creeren. Zodat mensen er geleidelijk aan hebberig genoeg door worden om je kunst te willen bezitten. Ze…

Lees verder Marketing voor beeldende kunst

Marketing voor kunstenaars

In dit interview met Stef Ringoot vertelt hij dat hij meestal in opdracht werkt en zelden exposeert. Voor de meeste kunstenaars ligt dat anders. Sommige kunstenaars kunnen helemaal niet in opdracht werken, en veel kunstenaars verkopen zelden iets.

Als jij je daarin herkent en graag je brood wilt verdienen met je kunst, dan heb ik een marketingcursus voor kunstenaars voor je. En je kunt beginnen met in te schrijven voor mijn tips.

Marketing voor kunst

Als je hier inschrijft mag ik je mailen. Ik stuur je dan mijn tips voor marketing voor kunst en we beginnen met een e-mailmarketingplan voor kunstenaars om boeiende en gevarieerde e-mails te sturen.

Gepubliceerd op: 12-7-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 21-7-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?