Je of u in je nieuwsbrief?

Je of u in je nieuwsbrief? Waar kies jij voor? Misschien is het voor jou normaal om mensen die je niet kent aan te spreken met “u”. Dat is niet fout, maar denk er wel even over na. Als je mensen met “u” aanspreekt schep je afstand, of je bevestigt afstand en in ieder geval houd je er afstand mee in stand.

Afhankelijk van jouw eigen leeftijd en van de manier waarop je bent grootgebracht, kan het gevoelsmatig correct zijn om de bezoekers van je website en de abonnees van je nieuwsbrief met “u” aan te spreken. Gewoon omdat je ze niet kent. En dus ook niet weet hoe ze het zullen ervaren als je ze met “je” aanspreekt.

Aanhef: relatie opbouwen

En juist hier moet je over nadenken: je kent ze niet persoonlijk. Want dit is waar het om gaat.

Het belangrijkste doel van je nieuwsbrief is het opbouwen van een relatie. Doordat je een nieuwsbrief verstuurt kun je mensen regelmatig mailen en doordat je mensen regelmatig mailt geef je mensen het gevoel dat ze je kennen.

En omdat je lezers het gevoel hebben dat ze je kennen is het logisch dat ze bij jou komen als ze iets nodig hebben dat jij te bieden hebt.

Aanhef: vertrouwd

Anders gezegd: jij kent je lezers niet persoonlijk, maar doordat je iedere week even bij je lezers langskomt, hebben je lezers het gevoel dat ze jou wel persoonlijk kennen.

Na een poosje ben je een vertrouwde bezoeker in hun inbox geworden en met iedere nieuwsbrief die je stuurt krijgen je lezers meer en meer het gevoel dat ze je kennen. Maar beleefd als je bent, blijf jij je lezers met “u” aanspreken.

Aanspreekvorm vrienden

Naarmate mensen langer je abonnee zijn, gaat die beleefdheidsvorm er dus steeds vreemder uitzien.

Met je vrienden doe je dit niet. In het begin, als ze nog geen vrienden zijn, spreek je ze misschien aan met “u”, maar als het vertrouwde vrienden geworden zijn dan doe je dat niet meer.

Doel van je nieuwsbrief

Houd dit voor ogen als je kiest voor een aanspreekvorm:

  • het doel van je nieuwsbrief is het opbouwen van een relatie
  • de aanspreekvorm “u” schept afstand, bevestigt afstand en houdt afstand in stand

Hierdoor is het voor de meeste bedrijven eigenlijk niet logisch om voor de aanspreekvorm “u” te kiezen. Bedrijven kiezen hier vaak wel voor en dat is een gemiste kans.

Je of u: uitzondering

Misschien is je of u geen vraag voor jou. Misschien denk je dat jouw bedrijf een uitzondering is, omdat het in jouw branche niet gangbaar is om klanten met “je” aan te spreken.

Maar of het gangbaar is in jouw branche is niet het belangrijkste punt. Wat werkelijk belangrijk is, is de vraag of jouw bedrijf er belang bij heeft om de afstand die deze aanspreekvorm schept in stand te houden.

Er zijn branches waarin het werkelijk belangrijk is om een zekere afstand in stand te houden. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan zorg: functies waarin je fysieke zorg geeft aan zorgafhankelijke mensen. Dan vind ik een aanspreekvorm die afstand benadrukt een goed idee.

Je of u?

Tot slot: de aanspreekvorm “je” doet het op het Internet ietsje beter dan de aanspreekvorm “u”. En dat is gezien bovenstaande overwegingen niet verrassend.

Als je mensen aan wilt spreken met de voornaam, dan kun je die ook in de aanhef van je nieuwsbrief zetten met behulp van de merge tag voor de voornaam.  En ook bij het uitzetten van de lijnen en het bepalen van een strategie kun je hulp krijgen. Als je dit wilt, spreek dan een korte cursus met me af. Dan gaan we een uurtje praten over hoe het beter kan.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Je of u in je nieuwsbrief? was last modified: by

Credits: met dank aan Dean Norris voor de visual in de uitgelichte afbeelding.

Je of u in je nieuwsbrief? was last modified: by