Home » Blog » Organische zoekresultaten » Klanten vertellen je de beste zoektermen
essentie van zoekwoorden onderzoek

Klanten vertellen je de beste zoektermen

Geschatte leestijd: 6 minuten

Klanten vertellen je de beste zoektermen

Als we het over zoekwoorden of zoektermen hebben, dan hebben we het lang niet altijd over één woord. Vaak bestaat een zoekterm uit meerdere zoekwoorden die samen een klein zinnetje vormen. Dat heet een long tail zoekterm.

De woorden van je klant zijn de beste zoektermen

Relevante zoektermen

Om te beginnen: de zoekwoorden die je kiest moeten relevant zijn. Relevante zoektermen zijn de zoektermen waar je prospects aan denken als ze naar je op zoek zijn. Je prospects doen geen onderzoek naar de woorden die jij gebruikt. Zij zoeken gewoon iets en tikken woorden in die ze logisch vinden.

Het zijn zoektermen die passen bij het onderwerp waar je over schrijft en het zijn zoektermen die mensen echt gebruiken.

Logisch voor je prospects

De vraag is dus: wat vindt jouw prospect een logische zoekterm? Want die zoekterm zal je prospect gebruiken. En jij hebt de schone taak op uit te vinden welke woorden dat zijn. Als je dit fout doet komt je prospect op de website van de concurrent. Daar is dan niets meer aan te doen.

Wat zegt je klant?

Luister daarom heel goed naar de woorden die je prospects en klanten gebruiken. Want mensen gebruiken woorden die in hun hoofd zitten. Goede zoektermen rollen vanzelf uit de mond van je klant.

Klanten vertellen je de beste zoektermen. Die zoektermen zullen misschien geen groot zoekvolume hebben, maar ze hebben iets anders: ze brengen je klanten.

Zoekwoorden kiezen: zoekvolume en concurrentie

Zoekvolume

Het zoekvolume is het aantal malen dat een zoekterm gebruikt. Als niemand een zoekterm gebruikt, dan zul je niet veel bezoekers krijgen als je deze zoekterm als focus zoekterm gebruikt. Logisch toch?

Concurrentie

Maar aan de andere kant, als een zoekwoord heel vaak gebruikt wordt, dan zijn er meestal ook heel veel documenten op het web waar die zoekterm in voorkomt. Dat betekent dat de concurrentie op het web ook heel groot is.

En als de concurrentie op het web heel groot is, dan is het moeilijker om heel hoog in de zoekresultaten te komen met die zoekterm.

Als een zoekterm je weinig bezoekers brengt maar een groot percentage van deze bezoekers wordt klant, dan is dat voor een dienstverlener een uitstekende zoekterm.

Opvallend dat ik ineens allemaal vragen krijg …

Ik wilde je laten weten dat mijn sessie met jou om beter vindbaar te worden, vruchten afwerpt. Het is opvallend dat ik ineens allemaal vragen krijg voor workshops pottenbakken en cursus pottenbakken. Leuk dus! Marjolijn Engelhard, Atelier Marjolijn Engelhard

Maak een afweging

Er zijn twee zaken die moet je afwegen. En je moet kiezen: wil je een term die heel veel gebruikt wordt en accepteer je daarom een hoge concurrentie? Of wil je liever een zoekterm die weinig gebruikt wordt maar die zo relevant is dat je er haast zeker van kunt zijn dat de mensen die deze zoekterm gebruiken op je website uit zullen komen?

Ik kreeg een keer voorbeeld van de zoektermen “herenfiets” versus “herenfiets met kinderzitje”. Die 2e zoekterm is heel specifiek en zal veel minder bezoekers brengen dan de eerste zoekterm. Maar juist doordat die 2e zoekterm zo specifiek is, is de kans dat de bezoeker van je website ook direct koopt veel groter.

Wat je zou moeten kiezen hangt natuurlijk ook af van hoe groot je blog is en van wat je doet. Als je een heel erg groot blog opbouwt, dan zou ik zeker kiezen voor long tail zoektermen. Want je zult dan op allerlei zoekwoorden gevonden worden. Het maakt dan niet uit dat een zoekterm weinig gebruikt wordt, want je hebt dan ook heel veel andere zoektermen waar je op gevonden wordt.

En long tail zoektermen zorgen er ook voor dat je zoektermen niet op raken. Want de focus zoekterm moet altijd uniek zijn. Korte zoektermen kunnen op raken.

Zoekwoorden kiezen: een handige manier

Maak een lijst

Als je op heel veel verschillende zoekwoorden gevonden wilt worden, dan is het handig als je eerst zoektermen onderzoek doet en al die woorden waar je op gevonden wilt worden in kaart brengt.

En klanten vertellen je de beste zoektermen, dus neem deze zoektermen hier ook in op.

Je maakt dus een lijst in Excel of in Google Spreadsheets of zo. En dan ga je telkens als je een artikel geschreven hebt voor die ene focus zoekterm een woord afstrepen. Dan weet je zeker dat je al die woorden gebruikt en dat je geen woorden dubbel gebruikt. Want de focus zoekterm van elke pagina en van elk artikel moet uniek zijn.

Google Chrome

Controleer de zoekterm van je keuze door ‘m in te tikken in browser Google Chrome en kijk eens welke zoekresultaten je dan ziet staan. Past het artikel dat jij wilt schrijven hier tussen? In een lichtgrijze letter zie je bovenaan ook het aantal documenten op het web waarin deze zoekterm gebruikt is. En dan weet je hoeveel concurrentie je zult hebben.

essentie van zoektermen kiezen

Klanten vertellen je de beste zoektermen

Zoals ik eerder zei: klanten vertellen je de beste zoektermen en zoekwoorden kiezen kun je zelf.

Als het om SEO gaat is er nog veel meer dat je zelf kunt doen. Wat je zoal kunt doen kun je vinden in de rubriek over organische zoekresultaten. Ik vind zelfs dat een SEO cursus een echt “must” is voor mensen die bloggen als marketingstrategie kiezen. 

seo 200

Gratis checklist SEO

Eerst een checklist, dan een gouden tip van Google zelf en daarna blogupdates als ik iets nieuws publiceer.

Als je nou echt iets wilt met SEO, dan moet je natuurlijk inschrijven!

Gepubliceerd op: 7-2-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 1-11-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?