Klanttevredenheid

Klanttevredenheid

Geschatte leestijd: 3 minuten

Klanttevredenheid

Klanttevredenheid is de mate waarin je diensten voldoen aan de verwachtingen van je klant. Als je prestaties niet aan de verwachtingen van je klant voldoen, dan is je klant ontevreden. En als je prestaties de verwachtingen van je klant overtreffen, dan is je klant wel tevreden of zelfs erg blij.

Het is belangrijk je dienstenaanbod zo op te bouwen dat je klant die eenmaal je klant geworden is, nog eens terug kan komen. Maar dat doet een klant natuurlijk alleen als hij of zij tevreden is.


Klanttevredenheid

Klanttevredenheid ontstaat in de eerste plaats doordat je gewoon een goede dienst levert. Maar dat is waar de klant voor betaalt en dat is dus ook wat de klant mag verwachten. Het is dus eigenlijk het minimale dat je moet doen.

Je kunt meer doen

Je kunt meer doen dan gewoon een goede dienst leveren. Je kunt bijvoorbeeld een paar dagen later vragen hoe het nu gaat. En daarmee lever je meer dan alleen een gewoon goede dienst.

Je kunt ook zorgen dat je redelijk snel reageert op e-mails en telefoontjes, zodat je klant je met een gerust hart kan kiezen als hij of zij hulp nodig heeft.

En nog beter: geef je klanten het gevoel dat ze altijd terug kunnen komen. Het is sterk aan te raden je klanten het gevoel te geven dat ze altijd terug kunnen komen. Want dan doen ze dat soms ook ;)

Klanttevredenheid: je kunt nog meer doen

Je kunt natuurlijk nog meer doen. Geef eens een beetje extra service die je niet in rekening brengt. Moet je natuurlijk wel zorgen dat je klant begrijpt dat dit eigenlijk iets bijzonders is. Die klant denkt in het vervolg wel aan je.


Klanttevredenheid

Als klanten ervaren dat je je echt voor ze inspant en er echt voor ze bent, dan kunnen ze met een gerust hart anderen naar je toesturen. En dat gaan ze dan ook doen.

Zorg dus gewoon dat je je echt inspant voor je klanten zodat ze echt tevreden zijn. Het valt niet te ontkennen dat je het nooit iedereen naar de zin kunt maken, maar daar kun je wel naar streven. Streef daar dus naar zodat je bestaande klanten anderen naar je toe kunnen sturen.

En denk eraan dat je je klant dan bedankt. Want het is nooit vanzelfsprekend dat mensen klanten naar je gaan sturen. Als ze dat gaan doen moet je dat enorm waarderen! Want dat werkt nog veel beter dan mooie reviews verzamelen.

Je kunt heel veel doen om je klanten tevreden te stellen. En dat moet je niet af en toe doen: daar moet je een systeem van maken want dat werkt veel beter dan jagen op nieuwe klanten.

Met dit marketingsysteem voor dienstverleners wordt het allemaal makkelijker. En ondertussen: zou je het leuk vinden met me te netwerken op LinkedIn?

Met dank aan Tomislav Kaučić voor de uitgelichte afbeelding.

Ken je iemand voor wie dit interessant is?

Gepubliceerd op: 26-2-2020
Voor het laatst bijgewerkt op: 17-10-2021