Kleurenblindheid in je doelgroep

Kleurenblindheid komt behoorlijk vaak voor, met name bij mannen. Tenzij je uitsluitend voor vrouwen schrijft is er daarom alle reden om te verwachten dat ongeveer 8% van je doelgroep aan een vorm van kleurenblindheid lijdt.

Dat heeft consequenties voor de opmaak van je nieuwsbrief en van je website, want als je de aanklikbaarheid van links uitsluitend aangeeft d.m.v. een afwijkende kleur riskeer je dat een deel van je doelgroep niet ziet dat het om een aanklikbare link gaat.

In dit artikel vind je voorbeelden. Ik heb mijn eigen nieuwsbrief door een tool gehaald en screenshots gemaakt van de afbeeldingen zodat je kunt zien hoe mijn nieuwsbrief gezien wordt bij de verschillende vormen van kleurenblindheid.

En je vindt hier een link naar de tool die ik hiervoor gebruikt heb, zodat je ook kunt zien hoe je eigen huisstijl eruitziet voor mensen die kleurenblind zijn.

Kleurenblindheid

kleurenblindheid basis

De oorzaak van de meest voorkomende vormen van kleurenblindheid is een defect op het X-chromosoom. Hierdoor komt kleurenblindheid veel vaker voor bij mannen dan bij vrouwen.

De kans dat je kleurenblinden in je doelgroep hebt is behoorlijk groot: maar liefst 8% van de mannen heeft een vorm van kleurenblindheid.

Dat betekent dat 1 op 12 mannen een vorm van kleurenblindheid ervaart, waardoor het een goed idee is om hier rekening mee te houden bij de lay-out van je nieuwsbrief en ook bij de de lay-out van je website.

Om het belang hiervan voor je te verduidelijk zal ik je hieronder de kleurrijke nieuwsbrief die je hierboven ziet laten zien zoals hij gezien wordt bij de verschillende vormen van kleurenblindheid.

Protanopia

kleurenblindheid protanopia

Iemand met protanopia ziet bovenstaande nieuwsbrief zoals je ‘m hierboven ziet.

En dan zie je ook direct een belangrijk probleem: in de nieuwsbrief zijn de aanklikbare links afgebeeld in de kleur oranje.

Die kleur valt behoorlijk weg, dus de aanklikbaarheid van de links is niet goed meer te zien.

1.01% van alle mannen ziet deze nieuwsbrief op deze manier en 0,02% van de vrouwen ziet de nieuwsbrief op deze manier.

Protanomaly

protanomaly

1,08% van de de mannen en 0,03% van de vrouwen ervaart deze vorm van kleurenblindheid.

Hier vermindert het bedoelde contrast van de kleur van de links, maar het contrast valt niet helemaal weg.

Aanklikbaarheid aangeven door de links te onderstrepen kan echter zeker behulpzaam zijn.

Deuteranopia

deuteranopia

Een andere vorm van kleurenblindheid is deuteranopia.

Dit is de meest voorkomende vorm van kleurenblindheid: maar liefst 6% van alle mannen ziet de nieuwsbrief zoals je ‘m hiernaast ziet afgebeeld.

Ook bij deze vorm van kleurenblindheid valt de kleur van de aanklikbare links weg.

Omdat de verschillende kleuren wegvallen afhankelijk van de vorm van kleurenblindheid, helpt het niet echt om andere kleuren te kiezen.

Aanklikbaarheid aangeven door de links te onderstrepen verhelpt het probleem.

De tekst op de button links heeft erg weinig contrast met de kleur van de button: een flink contrast kan dit probleem verhelpen. Daar ga ik bij een volgende nieuwsbrief iets aan doen.

Tritanopia

tritanopia

Hoe vaak deze vorm van kleurenblindheid precies voorkomt heb ik niet kunnen vinden omdat er verschillende percentages gegeven worden.

Tritnopia en tritanomaly zijn vormen van kleurenblindheid die niet vaak voorkomen, ongeveer 1 op 10.000 mensen ervaart deze vormen van kleurenblindheid.

Bij tritanopia hebben de aanklikbare links wel een duidelijk afwijkende kleur, maar er is nu slechts 1 opvallend anders gekleurde button.

Het is dus belangrijk om de buttons een duidelijk opschrift te geven.

Tritanopia en tritanomaly kun je bij je geboorte meekrijgen, maar kunt dit ook gedurende je leven ontwikkelen.

Tritanomaly

tritanomaly

Hier zie je wel een vertekening van de kleuren, maar de ervaring van mensen met tritanomaly wijkt bij gebruik van deze kleuren niet zoveel af.

Aanklikbare links blijven herkenbaar en de opschriften op de buttons blijven ook goed te zien.

Let wel: dit is geldt bij gebruik van deze kleuren. Hoe de ervaring bij jouw huisstijl is zul je moeten testen.

Deuteranomaly

deuteranomaly

Ook bij deze vorm van kleurenblindheid is het bedoelde contrast van de aanklikbare links zwak.

Het gaat hier om 5% van de mannen en 0,35% van de vrouwen.

Achromatopsia

achtromatopsia

Dit is de ervaring van iemand die compleet kleurenblind is.

Denk hierbij een 1 op 30.000 tot 1 op 50.000 mensen.

Voor deze kleine groep mensen moet je dus compleet steunen op tekst, signalen die je afgeeft door opvallend of afwijkend kleurgebruik zullen de deze groep mensen niet bereiken.

Je denk misschien dat deze groep mensen te klein is om rekening mee te houden.

Ik persoonlijk wil hier wel rekening mee houden, want ik weet niet wie die mensen zijn: het zouden mijn grootste opdrachtgevers kunnen zijn of kunnen worden.

Zoiets weet je maar nooit.

Blue Cone Monochromacy

Als laatste wil je nog een variant hierop laten zien.

Ik weet niet welk percentage mensen deze ervaring heeft.

Maar ook hier kun je weer zien hoe belangrijk het is dat bij het herkenbaar maken van de aanklikbaarheid van links niet uitsluitend steunt op afwijkende kleuren.

blue cone monochromacy

Jouw nieuwsbrief, je website en je huisstijl

Als je tot hier gekomen ben met lezen dan heb je belang hiervan beslist ingezien. Misschien wil je je eigen huisstijl ook even testen.

Hier zijn verschillende tools voor, maar de meeste van deze tools zijn erg langzaam. De snelste manier is een plaatje uploaden. Maak dus een screenshot van je website en/of je nieuwsbrief.

Daarna kun je afbeelding hier uploaden en zien wat de kleuren van je huisstijl doen bij de verschillende vormen van kleurenblindheid.

Jouw nieuwsbrief

Als je zelf kleuren gewoon ziet, dan is de ervaring van een kleurenblinde niet het eerste waar je aan denkt als je een nieuwsbrief gaat maken. Toch is een deel van de mensen kleurenblind en die mensen kunnen op jouw mailinglijst staan.

Dit is dus eigenlijk wel iets waar je aan zou moeten denken. Maar je moet al aan zoveel zaken denken. Als je je e-mailmarketing wilt uitbesteden zodat jij je hier geen zorgen meer over hoeft te maken, laat me dit dan weten.

Als je meer over MailChimp wilt weten, lees dan hier verder.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Kleurenblindheid in je doelgroep was last modified: by
Kleurenblindheid in je doelgroep was last modified: by