Bijgewerkt op 17 september 2023
Klik op een link in een Mailchimp funnel
We gaan nu een funnel maken die de ongeïnteresseerde mensen met rust laat. Die gaan we niet die hele funnel mailen, we staan toe dat ze zichzelf uit deze funnel weg selecteren.
Trigger of startpunt kiezen: eerste e-mail
We gaan beginnen met een trigger ofwel startpunt te kiezen. Welke je voor deze funnel kiest maakt niet zoveel uit, dus laten we het simpel houden: mensen schrijven in op een Mailchimp landingspagina en daar voeg je een tag aan toe. De funnel start dan zodra de tag van de landingspagina aan het profiel van je abonnee wordt toegevoegd.
Op basis hiervan stuur je de eerste e-mail. Deze e-mail gaan we sturen naar John en Karen.
Tweede e-mail: klik op een link
Nu moet je weten dat een Classic Automation lineair is. Dat betekent dat de eerste e-mail weliswaar als trigger het toevoegen van een tag heeft, maar de volgende e-mails niet.
De volgende e-mails worden getriggerd doordat de voorgaande e-mail verzonden is. En daar gaan we nu iets aan veranderen: we kiezen ervoor dat de 2e e-mail getriggerd wordt door een klik op een link in de eerste e-mail.

John
John is geïnteresseerd en heeft de link in de eerste e-mail aangeklikt. En hij krijgt hierdoor ook de tweede e-mail.
Karen
Karen heeft de eerste e-mail wel geopend, maar ze heeft niet geklikt op de link in de eerste e-mail, daarom krijgt ze de 2e e-mail niet.
Klik op een link in een Mailchimp funnel: 3e e-mail
De derde e-mail in deze funnel heeft geen speciale trigger. Hierdoor is de trigger voor het verzenden van de derde e-mail het feit dat de 2e e-mail verstuurd is. En als de 2e e-mail niet verzonden is, dan wordt de 3e e-mail ook niet verzonden.
John
Omdat John geklikt heeft in de eerste e-mail, heeft hij aan de voorwaarden voldaan om de 2e e-mail te krijgen. En omdat de 2e e-mail naar hem verzonden is, voldoet hij aan de voorwaarden om de 3e e-mail te krijgen.
Karen
Karen heeft niet geklikt in de eerste e-mail. En doordat ze niet geklikt heeft, heeft ze de 2e e-mail niet getriggerd. Omdat ze de 2e e-mail niet getriggerd heeft is de 2e e-mail ook niet verzonden.
En omdat de 2e e-mail niet naar haar verzonden is, krijgt ze ook de 3e e-mail niet.
Deze funnel stopt dus automatisch voor mensen die niet genoeg geïnteresseerd zijn om te klikken op een link. En hij gaat verder voor iedereen die wel genoeg geïnteresseerd is om die link aan te klikken. Zo selecteer je mensen die niet werkelijk geïnteresseerd zijn weg uit je funnel. En je valt ze dus ook niet lastig met e-mails die een inhoud hebben die niet bij ze past.
Daar staat als nadeel tegenover dat als je een klik op een link eist en ze doen het niet, dat je dan ook geen nieuwe kansen krijgt om je aanbod voor het voetlicht te brengen. Daarom zou ik dit niet helemaal boven in je funnel doen. Geef jezelf eerst de kans om duidelijk te maken wat je aanbod voor ze kan betekenen. Maar na een paar e-mails zou je zo’n selectie-linkje erin kunnen zetten zodat mensen die geen belangstelling hebben niet door die hele funnel hoeven.
Klik op een link in een Mailchimp funnel: andersom
Misschien vind je het een akelig idee om mensen die nog niet gekocht hebben uit een funnel weg te selecteren. Dan doe je het gewoon andersom.
De eerste e-mail blijft dan gewoon hetzelfde. Maar de trigger van de tweede verander je. Deze tweede e-mail verstuur je naar iedereen die niet geklikt heeft in de eerste e-mail.

John
John heeft geklikt in de eerste e-mail en daar moet hij het dan maar mee doen. We gaan ervan uit dat hij gekocht heeft want hij heeft geklikt. En omdat hij geklikt heeft krijgt hij de tweede e-mail niet.
En omdat de tweede e-mail niet naar hem verzonden is, krijgt hij de derde e-mail ook niet.
Karen
Karen heeft niet geklikt in de eerste e-mail en voldoet daarom aan de voorwaarden om de tweede e-mail te krijgen.
Omdat de tweede e-mail naar haar verzonden is, krijgt ze ook de derde e-mail.
Je kunt een Automation dus gewoon ergens stoppen als een persoon niet aan de voorwaarden voldoet. En als zo iemand een half jaar later zijn mailbox gaat opruimen en alsnog aan de voorwaarden voor de tweede e-mail voldoet, dan gaat de workflow gewoon weer vrolijk verder.
Snel, accuraat en oh zo duidelijk
Ik ben geweldig geholpen met het vinden van het probleem, dat een leek als ik met geen mogelijkheid voor elkaar zou krijgen. Alle stappen die je moet zetten worden duidelijk aangegeven, waardoor het juiste resultaat niet kan missen. Dank je wel Judith! Titia ten Bosch
Wat het zo moeilijk maakt
Wat het zo lastig maakt om hiermee te werken is niet dat het technisch zo verschrikkelijk moeilijk is. Het probleem is meestal: hoe ga je het gebruiken? Waarom kies je om van mensen te vragen eerst te klikken voor ze verder mogen? Of waarom mogen mensen niet verder in je funnel als ze juist wel geklikt hebben?
Technisch kan dat allemaal, maar de praktische toepassing bedenken waardoor dit ook betekenis krijgt en zinvol is, dat is een verhaal apart.
Als ik een training geef vind ik het daarom ook totaal geen nut hebben om een verhaal op te hangen over de mogelijkheden van de Classic Automation of de Customer Journey. Want zolang je geen plan hebt betekent het allemaal nauwelijks iets.
Het is beter om te beginnen met een plan: wat wil je bereiken? Wat wil je dat die mensen uiteindelijk doen? Dan ga je vervolgens je Automation met post-it blaadjes in elkaar puzzelen zodat het een logisch en zinvol geheel wordt. Want anders kun je zomaar ontdekken dat je je beste klant uit je funnel weg hebt geselecteerd.
Als je zover nog niet bent en het graag wat simpeler wilt, kijk dan eens in de shop. Want daar vind je kant-en-klare recepten voor funnels. Ik heb daar zelfs de teksten voor je “voorgekookt”.