Home » Marketing blog » Klein bedrijf runnen » Uitstelgedrag afleren
uitstelgedrag afleren

Uitstelgedrag afleren

Leestijd: 6 minuten

Uitstelgedrag afleren

Het probleem met marketing is niet dat het zo moeilijk te begrijpen is. Want als ik je mijn plan ontvouw, dan zie je direct hoe logisch en eenvoudig het in elkaar steekt. En daarom werk het ook zo goed.

Maar het werkt natuurlijk alleen als jij het ook uitvoert. En daar zit een pijnpunt, want eigenlijk heb jij daar helemaal geen zin in. Maar je weet dat het wel moet, dus je geeft niet aan jezelf toe dat je geen zin hebt. In plaats daarvan stel je het uit.

Uitstelgedrag is bijvoorbeeld het voor je uitschuiven van marketingacties, of aandacht die alle kanten opvliegt. Veel ondernemers herkennen dit probleem. Dat bijna iedereen het kent kan een troost zijn, maar laat het je er niet van weerhouden om actie te ondernemen want:

Uitstelgedrag is dus een kostenpost!

Als je de neiging hebt om de makkelijke dingen eerst te doen en de moeilijke dingen voor je uit te schuiven, dan gedraag je je precies tegengesteld aan succesvolle ondernemers. In het leven heb je niet alles in de hand, maar succes kun je voor een groot deel plannen, omdat:

Succes het gevolg is van de acties die neemt!

Ben je een kunstenaar of een ondernemer?

Mijn tekenleraar werd altijd kwaad als iemand zei dat hij niet tekenen kon omdat hij geen talent had. Want volgens hem had je helemaal geen talent nodig om te tekenen: 10% inspiratie en 90% transpiratie. En zo is het natuurlijk ook met marketing.

Een kenmerk van een succesvolle ondernemer is dat een succesvolle ondernemer iedere dag begint met de moeilijke dingen, zodat die moeilijke dingen al voor 10.00 uur ‘s morgens gedaan zijn!

Als je eigenlijk een hekel hebt aan marketing, dan zou je hier elke dag mee moeten beginnen. Want klaar is maar klaar nietwaar?

Maar of je dit gaat doen heeft ook direct te maken met je zelfbeeld: ben je een ondernemer of een kunstenaar? Als je in de eerste plaats een kunstenaar bent, dan zul je aan het maken van kunst altijd prioriteit geven. Ongeacht de consequenties. Maar als je in de eerste plaats een ondernemer bent, dan wil je je werk ook verkopen en daar wil je ook de noodzakelijke acties voor nemen.

Uitstelgedrag afleren: resultaten en gevolgen

Planning

Succesvolle mensen maken een planning:

Dat doe jij misschien ook, maar een succesvolle ondernemer voert die planning ook uit!

Vul je planning ook echt in: verdeel je jaarplanning in een maandplanning, een weekplanning en een dagplanning zodat je uiteindelijk een lijstje hebt met zaken die je vandaag moet doen om volgende jaar de resultaten te hebben die je gepland had.

Negatieve gevolgen

Maar zelfs een planning maken kan al heel erg moeilijk zijn als je last hebt van ernstig uitstelgedrag. En als een planning maken al een probleem is, dan zal het uitvoeren van je planning er beslist ook bij inschieten.

Misschien helpt het als je eens opschrijft wat de negatieve gevolgen van niet-handelen zijn en wat de positieve implicaties van het nemen van acties zijn.

Maar het opschrijven van de negatieve gevolgen van uitstelgedrag zal niet helpen als je plan niet in orde is.

Want uitstelgedrag heeft ook een andere kant. Als je met je kunst bezig gaat dan stel je dat niet uit. Dan sta je waarschijnlijk te trappelen om eraan te beginnen.

Uitstelgedrag steekt juist de kop op als je dingen moet doen die je niet leuk vindt of die totaal niet bij je passen. Maar heb je je wel eens afgevraagd of je dan wel de juiste dingen van plan bent?

Marketing die niet bij je past: uitstelgedrag

Ik zie zo vaak dat ondernemers een plan maken dat helemaal niet bij ze past dat het me niet verbaast dat ze geen zin hebben in dat plan. Herken je hier iets van:

  • Je moet van jezelf een video maken, maar eigenlijk vind je dat helemaal niet leuk.
  • Of je moet bloggen want je mikt op SEO, maar je houdt helemaal niet van schrijven.
  • Je moet koud bellen, maar je bent een introvert en dit kun je gewoon helemaal niet en je hebt er ook nooit succes mee.

Als je deze keuzes maakt en ze vervolgens gaat uitstellen dan heb je eigenlijk geen uitstelgedrag. Je hebt dan gewoon een plan dat niet bij je past. Dus je hebt een beter plan nodig. Een plan dat wel bij je past zodat je zin hebt om het uit te voeren. Als je dingen leuk vindt om te doen, dan doe je ze gewoonlijk ook. En dan is je uitstelgedrag verleden tijd.

Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus

Marc Lammers

Uitstelgedrag afleren: moeten of verlangen?

Er is nog een belangrijk punt bij uitstelgedrag: moeten. Als je dingen “moet” dan kun je je daar tegen verzetten. Niemand houdt van “moeten”. Zelfs niet als het van jezelf moet.

Maar als je moeten vervangt door “willen” en “verlangen” dan verander je daarmee je innerlijke houding en die bepaalt uiteindelijk wat je daadwerkelijk gaat doen.

Als je uitstelgedrag wilt afleren, moet je dus even terugdenken. Besef dat het allemaal begon met een verlangen. Wat was dat verlangen? En wat wilde je toen? Waarom vond je dat je moest doen wat je nu uitstelt? Verlang je het wel echt?

Een praktisch marketingplan met daarin acties die bij je passen en die niet te veel tijd van je vragen is het antwoord op uitstelgedrag. Hier kun je meer lezen over een marketingplan voor kunstenaars.


Ik ben een Get Clients Now!™ facilitator en ik kan je helpen met je marketing.

Marketing voor kunst

Als je hier inschrijft mag ik je mailen. Ik stuur je dan mijn tips voor marketing voor kunst en we beginnen met een e-mailmarketingplan voor kunstenaars om boeiende en gevarieerde e-mails te sturen.

Uitstelgedrag: met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor de uitgelichte afbeelding.

Dit bericht is eerder gepubliceerd op 25 febuari 2016

Gepubliceerd op: 1-1-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 16-12-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven