Mailchimp Foundations gecertificeerd
Mailchimp Foundations is een heel erg grote cursus over alles wat Mailchimp te bieden heeft. En dat is veel. Jaren nadat ik door Mailchimp erkend werd als set up expert, kreeg ik deze cursus aangeboden. Dat vond ik wel grappig, een soort mosterd na de maaltijd. Maar het is natuurlijk ook zo dat Mailchimp er van alles bij bedacht heeft: advertenties, organische social posts, ansichtkaarten en noem maar op.
Mailchimp Foundations: uitbreidingen
Mailchimp heeft tegenwoordig niet alleen e-mail campagnes en Automation,.
Tegenwoordig heeft Mailchimp ook organische social posts, advertenties, ansichtkaarten, landingspagina’s, websites etc.
En Mailchimp heeft 4 versies gekregen die elk hun eigen mogelijkheden en beperkingen hebben: wat in de ene versie wel kan, kan in de andere versie niet.
Marketingstrategieën ontwerpen
Doordat Mailchimp al deze spullen in huis heeft, kun je nu met Mailchimp complete marketingstrategieën ontwerpen die veel verder gaan dan alleen e-mailmarketing. En deze strategieën vinden niet alleen online plaats, maar ook offline.
Mailchimp is hierdoor niet meer alleen een e-mailmarketing platform. Het is een marketingplatform geworden. En als je dit helder in beeld hebt is de prijsstructuur die Mailchimp ook logisch en begrijpelijk.
Betalen voor uitgeschreven abonnees
Wat bijvoorbeeld moeilijk ligt bij veel mensen is dat je bij Mailchimp betaalt voor uitgeschreven abonnees. Vanuit het perspectief van e-mailmarketing is dat ook heel erg raar, want uitgeschreven abonnees mag je niet meer mailen dus waarom zou je dan voor deze adressen moeten betalen?
Maar vanuit het perspectief van een marketingplatform ligt dit heel anders. Want uitgeschreven adressen mag je niet meer mailen, maar je kunt de adressen wel gebruiken voor gerichte advertenties en om een ansichtkaart te sturen. En dan hebben die adressen nog gewoon waarde, dus waarom zou je hier dan niet voor moeten betalen?
En als je al die extra dingen niet gebruikt, dan kun je je uitschreven adressen archiveren en dan hoef je er ook niet voor te betalen. Dus eigenlijk is er alleen een uitbreiding van je mogelijkheden waar je alleen voordeel en geen schade van hebt.
Mailchimp Foundations gecertificeerd
De transformatie van e-mailmarketing platform naar marketingplatform gaat dus niet zonder slag of stoot. Mailchimp gebruikers begrijpen het vaak niet en Mailchimps concurrenten verdraaien de informatie uiteraard.
Mailchimp experts zijn dus harder nodig dan ooit om mensen te helpen het platform zo te gebruiken dat ze er ook echt voordeel van hebben. Ik ben ook zo’n Mailchimp expert en je kunt erkende experts herkennen doordat ze een profiel in de Mailchimp experts directory hebben.
Als je hulp zoekt met Mailchimp dan zul je hier zeker vinden wat je zoekt.
Mailchimp Expert
Een Mailchimp expert is iemand die door Mailchimp erkend is als expert. In het verleden toen ik expert werd, was dat erg moeilijk, want toen moesten de experts zichzelf leren hoe Mailchimp werkte. Tegenwoordig biedt Mailchimp ook cursussen. Een Mailchimp PRO partner is iemand die een partnerschap met Mailchimp is aangegaan en die daarom onderwijs…

Judith de Vries
Mailchimp PRO partner