Home » Blog » Organische zoekresultaten » Kwalitatieve linkbuilding voor dummies
link building

Kwalitatieve linkbuilding voor dummies

Kwalitatieve linkbuilding voor dummies

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verwerven van inkomende links. Dat zijn links die op een andere website staan en die verwijzen naar jouw website.

Als je vroeger wilde dat je website hoog in de zoekresultaten zou verschijnen, dan was het absoluut nodig dat je zorgde dat je zoveel mogelijk inkomende links zou krijgen.

Inkomende links zijn aanklikbare links van andere websites naar jouw website. Nu hoef je je veel minder druk te maken over inkomende links. Inkomende links zijn nog steeds nodig, maar kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit: deze inkomende links moeten kwalitatief goede links zijn. Want lang niet iedere inkomende link heeft waarde voor je ranking.

En je kunt tegenwoordig ook ranken zonder inkomende links.

kwalitatieve linkbuilding: wat zegt John Mu

Kwalitatieve linkbuilding en linkwaarde

Een voorbeeld. Als je website over marketing gaat, dan is een link vanaf een pagina over fietsen niet relevant. Een dergelijke link heeft daarom nauwelijks waarde en had vroeger ook nauwelijks waarde.

Krijg je echter als marketeer een link vanaf een website over marketing, dan is die link erg relevant en hij heeft dan een hogere waarde. Als was het maar omdat mensen vanaf die website naar jouw website kunnen gaan.

Linkbuilding heeft alleen zin als het gaat om links vanaf gerelateerde websiteskwalitatieve linkbuilding.

Ankertekst

Die link die je krijgt moet bij voorkeur vastgemaakt zijn aan een duidelijke ankertekst.

Als jouw website over marketing gaat, dan is marketing een duidelijke ankertekst, terwijl lees meer geen duidelijkheid geeft. Dat is belangrijk, want als ik via Google zoek naar marketing, dan komt lees meer niet bij de zoekresultaten te staan. Mijn zoekopdracht is dan niet: lees meer.

Als je dit vergelijkt met mond-tot-mondreclame, dan is een link een bewijs dat mensen over je praten. De ankertekst is dan ongeveer gelijk aan wat mensen over je bedrijf zeggen.

Als jij een link krijgt, kun je lang niet altijd bepalen welke ankertekst een webmaster van een andere site gaat gebruiken. Je kunt dit echter wel beïnvloeden, door je artikelen titels mee te geven die het voor de hand liggend maken om ze als ankerteksten te gebruiken. Let hierop bij het bedenken van een titel voor je blogpost.

Je opties

Er is een vuistregel dat hoe moeilijker een link te krijgen is, hoe hoger de waarde is die Google aan deze link toekent. Hieronder zal ik vier mogelijkheden bespreken:

  • Link ruilen
  • Reageren op blogs van anderen
  • Startpagina
  • Spontane links

Een linkruil is niet zo moeilijk te bewerkstelligen, daarom heeft een link die je krijgt d.m.v. linkruil niet zo heel veel waarde. Inkomende links die je krijgt via link ruilen hebben tegenwoordig nog veel minder waarde dan vroeger. En het moet beslist gaan om natuurlijke links.

Willekeurige websites

Het heeft geen enkele zin om een grote pagina vol met willekeurige links aan je website te hangen, want dit biedt voor je lezers geen enkele toegevoegde waarde. En als het voor je lezers geen toegevoegde waarde biedt, dan is Google er ook niet in geïnteresseerd.

Gerelateerde websites

Gaat het echter om gerelateerde websites, dan ligt de situatie anders. Als je een link plaatst naar een gerelateerde site, dan kan dit voor je lezers eventueel toegevoegde waarde hebben.

Aanvullende content

En er zijn natuurlijk ook nog websites die content hebben die een aanvulling op jouw website is. Als een dergelijke site je voorstelt om een link met je te ruilen, dan is dit een goed idee: jullie kunnen hier allebei voordeel van hebben. Hoewel het natuurlijk ook zo is dat websites met aanvullende content vaak van de concurrent zijn.

Kwaliteit

Als je een link gaat ruilen, let dan ook op de kwaliteit van de website waar je de link mee ruilt:

  • ziet die website er verzorgd uit?
  • staat er waardevolle content op die andere website?
  • staan die links allemaal door elkaar zodat geen lezer er de weg in kan vinden, of staan ze in rubrieken zodat ze gemakkelijk te vinden zijn?

Dit is belangrijk, want als de website die naar jouw website verwijst een slechte kwaliteit heeft, dan is dat slecht voor jouw website. Je kunt het dan beter niet doen.

Zoals eerder gezegd: het ruilen van links is niet heel erg moeilijk. Deze links hebben daarom niet heel veel waarde. Ze zijn echter ook niet waardeloos, want je website wordt er gemakkelijker vindbaar door omdat mensen deze links kunnen volgen.

  • Is die andere site een gerelateerde site?
  • Hebben je lezers iets aan die link? Voegt die link iets toe aan je website?
  • Heeft die andere website genoeg kwaliteit?

Reageren op blogs van anderen

Je hebt het misschien nog niet bedacht, maar als jij reageert op het blog van een ander, dan wordt je naam een aanklikbare link naar je website.

Dat is meestal in de ogen van Google geen inkomende link voor jou, maar als je overal op het web dergelijke links neerzet, wordt je website wel veel gemakkelijker te vinden.

Let op: links die je krijgt door commentaren op blogs van anderen te zetten geven meestal geen hogere ranking, maar ze geven wel altijd meer naamsbekendheid.

Deze links zijn niet heel erg moeilijk te krijgen, maar ook niet zo gemakkelijk als links ruilen, want de webmaster keurt een dergelijke reactie natuurlijk alleen goed als je reactie iets toevoegt aan het artikel. Let er daarom op dat je alleen op blogposts van anderen reageert als je iets zinnigs te zeggen hebt, want anders is het spam.

Startpagina

Een link die je krijgt vanaf een relevante startpagina, is iets moeilijker te krijgen en had daarom vroeger wel een beetje waarde. De waarde van een link vanaf een startpagina is tegenwoordig veel minder, want de waarde van de startpagina zelf is veel minder geworden. Maar er zijn nog steeds mensen die startpagina’s gebruiken en zij kunnen je website dan gemakkelijker vinden.

Maar ik vind dat je je hier niet voor in zou moeten spannen. Neem als vuistregel dat een link waar je niets anders voor hoeft te doen dan het invullen van een formulier, niets voorstelt. Je kunt je tijd beter besteden.

Je kunt zulke goede content schrijven, dat een aantal mensen er spontaan naar gaat verwijzen. Deze spontane verwijzingen hebben veel waarde en als deze spontane verwijzingen ook nog een duidelijke ankertekst hebben, dan hebben ze nog meer waarde. Spontane links zijn daarom heel erg fijn en als ze afkomstig zijn van gerelateerde websites dan hebben ze veel waarde. Dit zijn links die je echt hebt verdiend.

Soms staat er iets op een website dat heel veel mensen leuk vinden. En al die mensen gaan spontaan linken naar dat leuke stukje. Als heel veel mensen dat doen, noemt men dat linkbait. Linkbait heeft heel veel waarde.

Vaak gaat het hier om een leuke informatieve illustratie (infographic) of om een controversieel artikel.

Maar: Google vindt dat je aan infographics het attribuut “nofollow” zou moeten toevoegen, blijkt uit deze video. Dan is het nog steeds leuk omdat mensen die link kunnen volgen, maar zoekmachines doen het dan niet meer dus je website gaat er niet beter door ranken.

Gastbloggen

Nog een manier die lang een fijne manier geweest om inkomende links te krijgen. Gastbloggen betekent dat je een blogpost schrijft op een andere website en dat je als dank een link vanaf het gastblog naar je eigen website krijgt.

Maar daar heeft Google over nagedacht en Google vindt dit ook geen natuurlijke links, waardoor je aan deze links ook het attribuut “nofollow” toe zou moeten voegen. En dan wordt gastbloggen een stuk minder aantrekkelijk.

Inmiddels heeft Google ook penalty’s uitgedeeld voor onnatuurlijke links vanaf betaalde gastblogs.

Strategische linkbuilding

Linkbuilding is lastig. Want de links die werkelijke waarde hebben zijn links die gerelateerde websites plaatsen naar jouw website. En gerelateerde websites zijn vaak websites van je concurrent. Maar je concurrent is natuurlijk niet gemotiveerd om een link naar jouw website te plaatsen. Hij zal je content liever stelen.

Toch kan linkbuilding evengoed lukken, maar dan moet je slim zijn.

Gevarieerd schrijven

Google vindt het heel erg fijn als je het onderwerp van je website van alle kanten belicht. Als je dat ook het doet, dan gebeurt er iets interessants.

Ik heb bijvoorbeeld een artikel op mijn website staan waarin ik vertel over de wettelijke eisen waar je aan moet voldoen als je als bedrijf een ansichtkaart wilt sturen naar prospects en klanten.

Dat artikel heeft direct te maken met wat ik doe, maar het leent zich ook om een link naar te plaatsen door bedrijven die iets heel anders doen zoals webshops waar ansichtkaarten verkocht worden.

Maar als jij een lokaal bedrijf hebt, dan kun je ook contact opnemen met andere lokale bedrijven uit je branche die in een andere regio gevestigd zijn.

Zo heb jij misschien ook artikelen die wel degelijk op je website horen, maar die je de kans geven links te ruilen met bedrijven die iets heel anders doen dan jij doet terwijl het toch om een duidelijk gerelateerde link gaat die waarde toevoegt.

Zoek naar websites die duidelijk gerelateerd zijn, maar die niet met jouw site concurreren.

  • Kies een site waarvan je graag een link van zou willen ontvangen.
  • Zoek op die site naar gebroken links naar andere websites. Daar kun je een tool voor gebruiken.
  • Maak vervolgens content die een goede vervanging zou kunnen zijn van de content waar de gebroken link naar linkt.
  • Daarna kun je jouw content aanbieden om naar te linken om de gebroken link te vervangen.

Dit is natuurlijk heel erg veel werk. Maar een inkomende link vanaf een echt goede website kan heel waardevol zijn en dat werk dus ook waard zijn.

Sponsoring

Denk ook aan sponsoring. Nu heb ik het niet over betaalde links want die moeten het attribuut “nofollow” krijgen. Ik heb het over het steunen van een goed doel.

Als je dat doet krijg je vaak een link vanaf hun website. En je kunt dus ook uitrekenen of deze link investering die je dan in tijd of geld moet doen waard is.

Mentions

Je kunt ook op zoek gaan naar websites die jouw bedrijf genoemd hebben zonder er een link aan toe te voegen. En vraag je ze om een link.

Mensen interviewen

En wat denk je dat er gebeurt als je mensen gaat interviewen en het interview op je blog plaatst? Reken er maar op dat je dan een link naar je blogpost krijgt.

Toegevoegde waarde

Als je bezig bent met zoekmachineoptimalisatie is er een richtlijn die je altijd in gedachten moet houden: Wat is de toegevoegde waarde voor de lezers van je website?

Als je dit in gedachten houdt, dan kun je het eigenlijk niet fout doen, want dan ben je een kwaliteitswebsite aan het opbouwen. Dit geldt dus ook voor link building.

Als je erom gaat om hoger in Google te komen, dan helpt het schrijven van uitstekende content je meer dan het jagen op inkomende links. Want uitstekende content zorgt voor links.

Kwalitatieve linkbuilding en black hat SEO

Kwalitatieve linkbuilding is dus zinvol voor SEO en hier kun je een heleboel aan doen. Maar realiseer je dat dit ook andersom werkt.

Ik kreeg laatst een e-mail van een bedrijf dat me aanbod om een heleboel slechte links te plaatsen naar de site van mijn concurrent. En dat was niet eens duur.

Er zijn natuurlijk altijd mensen die ingaan op een dergelijk aanbod en het kan jou dus ook gebeuren dat je concurrent een hele berg slechte links naar jouw website laat plaatsen. En reken er maar op dat je website dan gaat kelderen.

O.a. daarom is het zaak om regelmatig in Google Search Console te kijken onder het tabblad “Links”.

Daar kun je zien welke andere sites er links naar jouw site plaatsen. Als je ineens ziet dat allerlei sites waar je nog nooit van gehoord hebt veel links naar jouw site plaatsen, ga dan eens kijken wat dat voor site is en of het wel in orde is.

Als het niet in orde blijkt te zijn, dan kun je aan Google vragen om deze links naar jouw website niet mee te laten tellen. Wees daar heel voorzichtig mee en lees de waarschuwing die Google bij deze tool plaatst:

Dit is een geavanceerde functie die je met enige voorzichtigheid moet gebruiken. Als je deze functie onjuist gebruikt, is het mogelijk dat de functie de prestaties van je site in de zoekresultaten van Google schaadt. We raden je aan backlinks alleen af te wijzen als je van mening bent dat er redelijk veel spammy of kunstmatige links of links van slechte kwaliteit naar je site verwijzen en je zeker weet dat die links problemen voor je veroorzaken.

Giftige links zijn links vanaf een website die de richtlijnen voor webmasters overtreedt of van een website die zelf inkomende links ontvangt van een website die deze richtlijnen overtreedt. Op o.a. Semrush kun je testen of jouw site giftige inkomende links heeft.

Onnatuurlijke links zijn links die niet gemotiveerd zijn door wat jij hebt geschreven. Dit soort links worden door andere zaken gemotiveerd:

  • een onderlinge afspraak om links te ruilen
  • of een rechtstreekse betaling voor het plaatsen van die link
  • en misschien een affliate link

Dit is geen compleet rijtje. Het gaat om alle links die je plaatst zonder de bedoeling te hebben meer informatie aan je artikel toe te voegen.

Links waarvan je het niet zou verzinnen om ze te plaatsen als je daar niet voor betaald zou worden of als je daar geen afspraken over zou hebben gemaakt.

Het zijn vaak links die niemand zou missen als je ze niet zou plaatsen. En vaak zou je blogpost zelfs beter worden zonder die links.

Dat heeft niets te maken met de kwaliteit van de site waar je afspraken mee maakt zoals uit deze tweet blijkt.

Tweet van John Mu

De vindbaarheid van je website

Link building draagt zeker bij aan de vindbaarheid van je website en inkomende links zijn belangrijk omdat mensen rechtstreeks van de andere website naar jouw website kunnen gaan.

Maar inkomende links zijn beslist niet meer dé bepalende factor als het erom gaat hoog in de zoekresultaten te komen en veel bezoekers te krijgen. Er zijn veel meer factoren die bepalend zijn of je website het goed doet, of niet.

Doet jouw website het niet goed? Is je website niet goed te vinden? Denk dan eens aan een cursus SEO.

seo 200

Gratis checklist SEO

Eerst een checklist, dan een gouden tip van Google zelf en daarna blogupdates als ik iets nieuws publiceer.

Als je nou echt iets wilt met SEO, dan moet je natuurlijk inschrijven!

Bronnen en credits

Gepubliceerd op: 27-1-2013
Voor het laatst bijgewerkt op: 30-11-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?

6 gedachten over “Kwalitatieve linkbuilding voor dummies”

  1. Wat een informatieve blog weer Judith! Wat ik me afvraag: moeten affiliate links net als een linkbait en gastblogs per se no follow worden van Google? En wat als je dit niet zo instelt, wat zijn de consequenties?

  2. Oh en nog een vraag over de rubriek ‘partners’. In relatie tot een andere website (zie url deze reactie). Ik zou aanvullende diensten naast moestuinieren graag vermelden, zoals een kruidencursus, aanleg groen schoolplein enz. Dat zijn geen concurrenten, maar mensen met wie ik zo zou samenwerken, omdat je de diensten naast mijn online moestuincursus kunt afnemen.

    Plaats je de links naast de websites nu in een opsomming op de pagina Partners, zijn ze dan niet waardevol, omdat er geen goede ankertekst onder zit? (Ik ga er vanuit dat je hier de naam van het bedrijf vermeld)

  3. Hoi Judith, bedankt voor je reactie! Wat nu als je op de partnerpagina per partner een alinea plaatst met een korte beschrijving en de link naar het bedrijf onder een goede anchortekst, bijvoorbeeld ‘groene speelpleinen zijn belangrijk voor kinderen, lees hier meer over de voordelen’?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *