Bijgewerkt op 28 november 2023
Een lage open rate en weinig afmeldingen. Dat ziet er niet zo ernstig uit. Je zou gemakkelijk kunnen denken dat dit niet erg is, want ook als mensen je nieuwsbrief niet openen is het best mogelijk dat ze je naam wel in hun mailbox zien.
Je kunt gemakkelijk denken dat de titel van je nieuwsbrief misschien weer interesse opwekt. En dat het daarom zinvol is je nieuwsbrief te blijven sturen, ook als hij niet geopend wordt.
Wat zegt dit over je doelgroep?
Je zou kunnen denken dat je mailinglijst een mailinglijst is die bestaat uit mensen die weliswaar niet zo heel erg enthousiast zijn want ze openen niet veel, maar die ook niet ontevreden zijn want ze melden zich niet af. Dit is een illusie: de werkelijkheid is anders. Een combinatie van een lage open rate en weinig afmeldingen is een aanwijzing voor een groot probleem.
Dit is geen matig geïnteresseerde doelgroep
Een lage open rate en weinig afmeldingen is iets waardoor alle alarmbellen af moeten gaan. Dit is géén matig geïnteresseerde doelgroep.
Een lage open rate en weinig afmeldingen is een sterke aanwijzing dat je e-mails je doelgroep niet bereiken. Je abonnees ontvangen je e-mail niet. Daarom openen ze niet. En daarom melden ze zich ook niet af. Dit kan o.a. gebeuren als er een spamval op je lijst staat.
Hier kun je zien wat een normale open rate en een normale afmeld rate is.
Natuurlijk wil je zo weinig mogelijk afmeldingen. Maar als je weinig afmeldingen hebt in combinatie met een lage open rate dan gaat er waarschijnlijk iets helemaal fout.
Waar het mis gaat
Als je een nieuwsbrief verstuurt moet die nieuwsbrief eerst geaccepteerd worden door de server van ontvangende partij. Of die server jouw nieuwsbrief accepteert hangt af van je reputatie als verzender en van de manier waarop je e-mail is gemaakt.
Als een server je nieuwsbrief accepteert, beslist hij daarna waar hij ‘m gaat plaatsen: in de inbox of in een spamfilter. Ook dit hangt onder andere af van je reputatie als verzender.
Het kan op beide punten misgaan:
- servers accepteren je nieuwsbrief niet
- of ze plaatsen je nieuwsbrieven in de spamfilters
Wat jij dan in je statistieken ziet is dat je een lage open rate hebt en weinig afmeldingen.
Lage open rate en weinig afmeldingen: hoe dit ontstaat
Je komt in deze situatie doordat je iets niet helemaal goed doet. Waarschijnlijk heb je veel adressen op je mailinglijst staan waar je nieuwsbrief gedurende langere tijd niet geopend is. Of de inhoud van je nieuwsbrief triggert de spamfilters.
Technische oorzaken
Er kunnen ook technische oorzaken zijn. Dat betekent dat je de nieuwsbrief niet goed gemaakt hebt. Je hebt bijvoorbeeld je afbeeldingen niet op formaat gemaakt, of als je Mailchimp gebruikt heb je vervuilde HTML in je nieuwsbrief. Of je hebt geen alt-teksten neergezet of nog iets anders.
Preventief in spam
Als mensen je nieuwsbrief gedurende langere tijd niet openen, dan gaan de servers je nieuwsbrief preventief in de spamfilters plaatsen. En als vervolgens niemand je nieuwsbrief uit de spamfilters haalt, dan gaan de servers ‘m na verloop van tijd niet meer afleveren.
Een volgende stap is dat ook de gewone e-mails die vanaf jouw domein verstuurd worden in de spamfilters komen. En dat je gewone e-mails na verloop van tijd ook niet meer afgeleverd worden.
Hoe los je het op?
Als jij je lage open rate en weinig afmeldingen hebt en je je nu wezenloos schrikt, dan kun je de volgende stappen nemen om de situatie op te lossen.
Aangekochte mailinglijst
Als je misschien een mailinglijst hebt aangekocht, verwijder die adressen dan onmiddellijk en val deze mensen nooit meer lastig. Aangekochte adressen leveren geen geëngageerde mailinglijst op en zoals je hierboven hebt kunnen lezen kunnen dergelijke adressen op je mailinglijst er de oorzaak van zijn dat je ook lezers die wel geïnteresseerd zijn minder goed kunt bereiken.
Zelf verzamelde adressen
Ook als je geen mailinglijst hebt aangekocht kan het gebeuren dat je een lage open rate en weinig afmeldingen ziet. Dan kun je het volgende doen:
Stop onmiddellijk met mailen naar mensen die niet openen.
Begin met een poosje je e-mails uitsluitend te versturen naar mensen die 3 of meer sterren bij hun naam hebben staan. Dit zijn mensen die je e-mails regelmatig openen en als je een poosje uitsluitend naar deze mensen mailt, dan verbetert je verzend reputatie.
Schrijf alle adressen waar je e-mail gedurende langere tijd niet geopend is uit want deze mensen kosten je meer dan dat ze je opleveren.
Je kunt proberen deze adressen te heractiveren en het is zeker zaak om uit te zoeken hoe het komt dat deze adressen inactief geworden zijn. Hoe lang mensen inactief mogen zijn hangt af van hoe vaak je mailt. Als je maandelijks mailt zou ik een periode van een jaar nemen. Mail je vaker dan zou ik een veel kortere periode nemen.
Hoe voorkom je een lage open rate
Je kunt een dergelijke situatie gemakkelijk voorkomen. Want je kunt zelf het initiatief nemen om mensen die je nieuwsbrief zelden openen, te gaan mailen in een veel lagere frequentie. Door je af te stemmen op de behoeften en wensen van je lezers, krijg je betere resultaten. Besef dat je mensen niet kunt dwingen om te openen en hun interesse kun je ook niet afdwingen.
Hier lees je meer over een goede aflevering van je nieuwsbrief en hier kun je een groot vergelijkend artikel lezen over hoe goed jouw platform presteert als het om de aflevering van je nieuwsbrief gaat.