Lage open rate en weinig afmeldingen

Lage open rate en weinig afmeldingen. Dat ziet er niet zo ernstig uit. Je zou gemakkelijk kunnen denken dat dit niet erg is want ook als mensen je nieuwsbrief niet openen is het best mogelijk dat ze je naam wel in hun inbox zien. Je kunt gemakkelijk denken dat de titel van je nieuwsbrief misschien interesse opwekt. En dat het daarom zinvol is je nieuwsbrief te blijven sturen, ook als hij niet geopend wordt.

Je zou kunnen denken dat je mailinglijst een mailinglijst is die bestaat uit mensen die weliswaar niet zo heel erg enthousiast zijn want ze openen niet veel, maar die ook niet ontevreden zijn want ze melden zich niet af.

Dit is een illusie: de werkelijkheid is anders.

Lage open rate en weinig afmeldingen

Een lage open rate en weinig afmeldingen is iets waardoor alle alarmbellen af moeten gaan. Dit is niet een matig geïnteresseerde doelgroep.

Een lage open rate en weinig afmelden is een sterke aanwijzing dat je e-mails je doelgroep niet bereiken. Je abonnees ontvangen je e-mail niet. Daarom openen ze niet. En daarom melden ze zich ook niet af.

Server van de geadresseerde

Als je een nieuwsbrief verstuurt moet die nieuwsbrief allereerst geaccepteerd worden door de server van ontvangende partij. Of die server jouw nieuwsbrief accepteert hangt af van je reputatie als verzender en van de manier waarop je e-mail is gemaakt.

Inbox

Als een server je nieuwsbrief accepteert, beslist hij daarna waar hij ‘m gaat plaatsen: in de inbox of in een spamfilter. Ook dit hangt o.a. af van je reputatie als verzender.

Als het mis gaat

Het kan op beide punten misgaan:

  • servers accepteren je nieuwsbrief niet
  • of ze plaatsen je nieuwsbrieven in de spamfilters

Wat jij dan in je statistieken ziet is dat je een lage open rate hebt en weinig afmeldingen.

Hoe kom je in deze situatie

Je komt in deze situatie doordat je iets niet helemaal goed doet. Waarschijnlijk heb je veel adressen op je mailinglijst staan waar je nieuwsbrief gedurende langere tijd niet geopend is. Of de inhoud van je nieuwsbrief triggert de spamfilters.

Niet openen

Als mensen je nieuwsbrief gedurende langere tijd niet openen, dan gaan de servers je nieuwsbrief preventief in de spamfilters plaatsen. En als vervolgens niemand je nieuwsbrief uit de spamfilters haalt, dan gaan de servers ‘m na verloop van tijd niet meer afleveren.

Een volgende stap is dat ook de gewone e-mails die vanaf jouw domein verstuurd worden in de spamfilters komen. En dat je gewone e-mails na verloop van tijd ook niet meer afgeleverd worden.

Wat kun je doen

Als jij je lage open rate en weinig afmeldingen hebt en je je nu wezenloos schrikt, dan kun je de volgende stappen nemen om de situatie op te lossen.

Aangekochte mailinglijst

Als je misschien een mailinglijst hebt aangekocht, verwijder die adressen dan onmiddellijk en val deze mensen nooit meer lastig.

Aangekochte adressen leveren geen geëngageerde mailinglijst op en zoals je hierboven hebt kunnen lezen kunnen dergelijke adressen op je mailinglijst er de oorzaak van zijn dat je ook lezers wel geïnteresseerd zijn minder goed kunt bereiken.

Gewone mailinglijst

Ook als je geen mailinglijst hebt aangekocht kan het je gebeuren dat je een lage open rate en weinig afmeldingen ziet. Dan kun je het volgende doen:

  • Stop onmiddellijk met mailen naar mensen die niet openen.

Begin met een poosje je e-mails uitsluitend te versturen naar mensen die 3 of meer sterren bij hun naam hebben staan. Dit zijn mensen die je e-mails regelmatig openen en als je een poosje uitsluitend naar deze mensen mailt, dan verbetert je verzendreputatie.

  • Schrijf alle adressen waar je e-mail gedurende langere tijd niet geopend is uit want deze mensen willen je e-mails niet.

Je kunt proberen deze adressen te heractiveren en het is zeker zaak om uit te zoeken hoe het komt dat deze adressen inactief geworden zijn.

Welke periode je daarvoor moet nemen hangt af van hoe vaak je mailt. Als je maandelijks mailt zou ik een periode van een jaar nemen. Mail je vaker dan zou ik een veel kortere periode nemen.

Gebruik hiervoor de functie “unsubscribe” en niet “delete”, dan blijven deze adressen (kosteloos) in je account staan en dan kun je ze gebruiken voor gerichte Facebookadvertenties.

Hoe kun je zoiets voorkomen

Beter is het natuurlijk om een dergelijke situatie te voorkomen. Dat is niet zo erg moeilijk.

Je kunt zelf het initiatief nemen om mensen die je nieuwsbrief zelden openen te gaan mailen in een veel lagere frequentie.

  • Je kunt bijvoorbeeld een segment maken van iedereen die 3 sterren of meer bij z’n naam heeft staan. Deze mensen kun je wekelijks mailen.
  • En je maakt een segment van iedereen die 2 sterren of minder bij z’n naam heeft staan. Deze mensen mail je tweewekelijks of maandelijks.

Door je af te stemmen op de behoeften en wensen van je lezers krijg je betere resultaten. Besef dat je mensen niet kunt dwingen om te openen.

Strategie

Als je hulp wilt bij het bedenken van een plan en bij het uitzetten van de lijnen overweeg dan een een gesprek over e-mailstrategie.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Lage open rate en weinig afmeldingen was last modified: by
Credits

Met dank aan Mediamodifier voor de grafiek in de uitgelichte afbeelding.

Lage open rate en weinig afmeldingen was last modified: by