leeftijd en activiteit op de social media

Leeftijd en activiteit op social media

Social media

Leeftijd en activiteit op social media

Als ondernemer kan het verwarrend zijn je marketing handen en voeten geven, want alles hangt met elkaar samen. Maar met de social media kun je heel eenvoudig starten. En hoe eerder je dat doet, hoe beter het is. Het leuke is dat je vandaag nog kunt beginnen! Ik stel voor dat je dat ook doet. Gewoon, nu direct.

Want het is helemaal geen vraag of je iets gaat doen op de social media. Je hebt tegenwoordig een social media pagina nodig. Ik raad je aan om overal waar je dit gratis kunt doen een profiel aan te maken. Ook als helemaal niets wilt doen op dat platform, gewoon om je naam te claimen.

En maak er dan ook gelijk een rijk profiel van met links naar je website. Want je weet maar nooit door je wie je daar gevonden wordt.

En je kiest één of meerdere platforms waar je ook actief wilt zijn. Maar zelfs als je helemaal niet actief wilt zijn op de social media, ook dan heb je een profiel nodig op LinkedIn.

Hier kun je mee beginnen voordat je je website hebt! Nu direct!

LinkedIn

Leeftijd en activiteit op social media

LinkedIn, netwerk van en voor professionals

Netwerken is één van de nuttigste dingen die je kunt doen als je klanten wilt krijgen. En LinkedIn is een platform bij uitstek waar je dit kunt doen.

B2C

Ik hoor vaak van mensen die B2C werken dat ze denken dat ze niet op LinkedIn hoeven te zijn. Maar dat is natuurlijk niet zo. Enerzijds omdat een zakelijk netwerk als dit gewoon uit mensen bestaat. En anderzijds omdat je op dit zakelijk netwerk verwijzers kunt vinden.

Je moet dus beslist een profiel op LinkedIn hebben. Ook als je B2C werkt. Als je er nog geen profiel hebt, maak er dan eentje aan.

B2B

Als je B2B werkt moet je beslist actief zijn op LinkedIn. Maar besef ook heel goed dat bedrijven uit mensen bestaan. En mensen hebben dingen nodig. Dus ook als je gewoon voor mensen werkt, dan is het evengoed een goed idee om een profiel op LinkedIn te hebben.

Professioneel netwerk

Als professional kun je niet om LinkedIn heen, daarom is het handig om te beginnen met een profiel op LinkedIn aan te maken. Let er even op dat je de URL van je profiel mooi glad maakt, zonder overbodige cijfers en letters in de URL. Zoek op LinkedIn iedereen die je kent en nodig je netwerk uit om zich met je te verbinden op LinkedIn.

LinkedIn profiel instellen

En er zijn ook een aantal zaken op LinkedIn waar je keuzes in moet maken en die je direct in orde moet maken. Want als je niets doet, dan krijgen mensen die je profiel bezoeken er gelijk linkjes naar de profielen van je concurrenten bij. Maar je kunt voorkomen dat er linkjes naar je concurrenten bij je profiel staan. Dat is sterk aan te raden.

En als je een coach of therapeut bent, dan wil je misschien dat anderen niet kunnen zien wie jouw connecties zijn. Bijvoorbeeld omdat het dan lastiger voor je kan zijn om je klanten als connectie te krijgen. Dat kun je regelen, je kunt privacy van je klanten beschermen.

Als je content van anderen gaat delen, zoek dan content die interessant en behulpzaam is voor je doelgroep. Let op de kwaliteit, op dit netwerk plaats je niet hetzelfde als op Facebook. Content van anderen delen kun je niet altijd blijven doen, maar het is prima om hiermee te starten.

Wat doe je op LinkedIn

Nu kun je een aantal dingen doen:

  • Je kunt content van anderen delen .
  • En je kunt een blogpost publiceren op LinkedIn Pulse.
  • Of je kunt vaardigheden van anderen onderschrijven.

Dit kun je allemaal doen nog voor je een website hebt.

LinkedIn netwerk van professionals

Zit je doelgroep op LinkedIn? Nou, waarschijnlijk wel.  LinkedIn in een serieus zakelijk netwerk en als je jezelf serieus neemt als professional dan zit je op LinkedIn.

Activiteit op LinkedIn

Hieronder vind je een paar cijfers over het gebruik van LinkedIn door de jaren heen.

2021: het aantal gebruikers van LinkedIn is 6% gestegen en het dagelijks gebruik is 39% (!) gestegen.

2020: hoeveel mensen een profiel op LinkedIn hebben is niet zo sterk gestegen. Maar het dagelijkse gebruik is duidelijk toegenomen. De tijdlijn van LinkedIn is interessanter geworden, de mogelijkheden ook, en dat is duidelijk zichtbaar in het hogere aantal dagelijkse gebruikers.

2019: het aantal gebruikers van LinkedIn is gestegen en ook het dagelijkse gebruik van LinkedIn is gestegen. Niet spectaculair, maar wel een beetje.

2018: het aantal gebruikers is licht gegroeid en het ook het dagelijkse gebruik is gegroeid. En dat valt op omdat dit in voorgaande jaren niet zo was.

2017: de groei van LinkedIn is doorgezet en het aantal dagelijkse gebruikers is terug naar het niveau van 2015. Maar voor dit aantal actieve gebruikers heeft LinkedIn dus wel veel meer gebruikers nodig.

2016: het aantal mensen dat LinkedIn gebruikt is toegenomen: 4,2 miljoen Nederlanders. Maar ze zijn minder actief: 0,3 miljoen gebruikt LinkedIn dagelijks.

2015:  3,8 miljoen Nederlanders maakten gebruik van LinkedIn. Van deze mensen waren  0,4 miljoen dagelijks actief op LinkedIn.

Leeftijd op LinkedIn

Op LinkedIn vind je mensen van alle leeftijden, maar het gebruik neemt af na de 65e verjaardag. Begrijpelijk want LinkedIn is een serieus zakelijk netwerk dat minder interessant wordt als je leven in rustiger vaarwater gekomen is.

Aantallen en dagelijks gebruik

JaarAantal gebruikersDagelijks gebruik
20153,8 miljoen0,4 miljoen
20164,2 miljoen0,3 miljoen
20174,3 miljoen0,4 miljoen
20184,4 miljoen0,5 miljoen
20194,6 miljoen0,6 miljoen
20204,7 miljoen0,8 miljoen
20215,0 miljoen1,1 miljoen

Als je net wilt gaan starten met de social media, dan zou ik zeker beginnen met een profiel op LinkedIn in orde te maken.

Hier kun je een rubriek vol praktische tips vinden voor je profiel op LinkedIn.

Zit ik op LinkedIn?

Ja natuurlijk zit ik op LinkedIn. Je kunt me hier vinden en als je me wilt toevoegen dan vind ik dat leuk.

Facebook

Leeftijd en activiteit op social media

Facebook

Facebook heeft een valkuil waar ik al meerdere ondernemers in heb zien lopen. Dit platform is al jarenlang zo populair, dat je zou kunnen denken dat je niets anders meer nodig hebt: geen website, geen nieuwsbrief en geen andere social platforms.

Dat is een grote vergissing die fataal kan uitpakken voor je bedrijf, want Facebook is niet van jou! Facebook is ook geen marketingstrategie, Facebook is een tool. En een tool kun je strategisch inzetten, maar van zichzelf is een tool geen strategie. Dit lijkt spelen met woorden, maar dit moet je je heel goed realiseren.

Je website is van jou. De adressenlijst van mensen die je mag mailen is ook van jou. Maar Facebook is een social platform dat de updates op je fanpage aan niet meer dan ongeveer 5% van je fans laat zien! Dat is niet genoeg om je marketing op te baseren.

Dat hoef je er niet van te weerhouden Facebook te gebruiken, maar maak je bedrijf er niet van afhankelijk.

Over Facebook

Facebook is door de jaren heen een gigantisch populair platform. Maar als je Facebook wilt inzetten voor zakelijk gebruik dan heeft Facebook een behoorlijk nadeel: alles wat je op je fanpage publiceert wordt slechts aan een klein deel van je volgers getoond.

Dat kun je oplossen door te gaan adverteren. Maar adverteren is helaas niet de effectiefste marketingmethode. En wat Facebook doet voor je marketing hangt af van hoe jij Facebook gebruikt: hoe persoonlijker, hoe beter.

Veel marketeers voelen zich onzeker over de manier waarop ze Facebook gebruiken. 40% van de marketeers weet niet zeker of hun Facebookmarketing werkt. 53% ziet dat hun aantal vertoningen in de nieuwsfeed daalt.

Dus als je niet precies weet wat je moet met Facebook en je hier onzeker over voelt, dan ben je niet de enige, marketeers weten het ook niet.

Praktische “how to” tips voor Facebook vind je in de rubriek over Facebook.

Activiteit op Facebook

Zit je doelgroep op Facebook? Vaak wel, maar toch is het goed om dit in de gaten te houden want anders zijn je inspanningen voor niets. Waar de verschillende doelgroepen zitten volg ik al een paar jaar, waardoor de trend ook zichtbaar wordt. 

2021: Het aantal gebruikers van Facebook is ongeveer gelijk gebleven, maar het dagelijkse gebruik is toegenomen.

Facebook in 2020: zolang je doelgroep niet jong is kun je nog prima uit de voeten met Facebook. Want onder niet te jonge mensen is het aantal gebruikers van Facebook in 2020 gestegen. Ook dagelijkse gebruik is in 2020 gestegen. Maar het aantal jonge gebruikers onder 20 jaar in ook in 2020 afgenomen.

Facebook in 2019: het aantal mensen op Facebook is in 2019 voor het eerst in jaren gedaald. In 2019 maken 6,8 miljoen mensen gebruik van Facebook. Ook het dagelijkse gebruik is met 10% afgenomen. Met name in de groep tot 40 jaar. Als je doelgroep jonger dan 40 is dan is dit beslist iets om rekening mee te houden.

Doelgroep op Facebook in 2018: het zat er aldoor al in, maar in 2018 is het echt heel duidelijk geworden: jongeren hebben geen zin meer in Facebook. Als je jongeren onder 20 jaar wilt bereiken moet je op Instagram zijn. Maar als je mensen boven 40 jaar wilt bereiken zit je nog steeds erg goed op Facebook. Niet alleen het aantal gebruikers is toegenomen in 2018, maar ook het dagelijkse gebruik is toegenomen.

Facebook in 2017: het aantal Facebookgebruikers weer toegenomen en ook het aantal actieve gebruikers nam fors toe. Op Facebook vond je in 2017 mensen van alle leeftijden en volgens de cijfers van 2017 groeide het gebruik ook voor alle leeftijdsgroepen, met uitzondering van de doelgroep 15-19 jaar.

Wie gebruikten Facebook in 2016: in 2016 is het gebruik van Facebook zelfs nog toegenomen: 9,6 miljoen Nederlanders en 6,8 miljoen is er dagelijks actief. Maar voor je nu heel enthousiast wordt: jongeren zijn afgehaakt, de groei komt van ouderen. Als ouderen je doelgroep zijn zou ik zeker investeren in Facebook. Maar als je mikt op jongeren dan heb je op Facebook niets meer te zoeken.

Facebook in 2015: het populairste platform. Het werd gebruikt door maar liefst 9,4 miljoen Nederlanders waarvan 6,6 miljoen dagelijkse gebruikers. De doelgroep die dit platform gebruikte was groot: het platform werd in 2015 gebruikt door mensen van 40 jaar tot boven de 80 jaar.

Dit is niet onbelangrijk: jongeren zijn afgehaakt van Facebook, de populariteit begint pas bij 40 jarigen. Omdat mensen de gewoonte hebben ieder een jaar een jaartje ouder te worden moet je hier goed naar kijken want als deze trend zich doorzet mag je verwachten dat de populariteit van Facebook over 5 jaar pas bij 45 jaar begint.

Leeftijd op Facebook

De populariteit van Facebook begint pas bij 40 jaar. Omdat mensen de gewoonte hebben ieder een jaar een jaartje ouder te worden moet je hier goed naar kijken want als deze trend zich doorzet mag je verwachten dat de populariteit van Facebook over 5 jaar pas bij 45 jaar begint.

Aantallen en dagelijks gebruik

JaarAantal gebruikersDagelijks gebruik
20159,4 miljoen6,6 miljoen
20169,6 miljoen6,8 miljoen
201710,4 miljoen7,5 miljoen
201810,8 miljoen7,6 miljoen
201910,1 miljoen6,8 miljoen
202010,4 miljoen7,1 miljoen
202110,4 miljoen7,3 miljoen

Leeftijd is natuurlijk niet alles, want mensen verschillen. Daarom is het een goed idee om ook een klantprofiel te maken en gewoon te kijken of je favoriete klant ook echt op Facebook actief is.

Twitter

Leeftijd en activiteit op social media

Twitter

Twitter zakelijk: je kunt op Twitter korte berichten plaatsen. Deze korte berichten kun je meer informatie meegeven door er een inline tekst bij te plaatsen. Mensen die jou volgen kunnen je berichten lezen.

Bij trefwoorden kun je een hashtag (#) plaatsen. Alle berichten met dezelfde hashtag komen samen in een map en zijn dan ook gemakkelijk te vinden door mensen die jou (nog) niet volgen.

Je kunt hier je boodschap heel gemakkelijk verspreiden. Het platform is echter géén reclamefolder en als je het medium als reclamefolder wilt gebruiken, zul je merken dat je weinig volgers krijgt.

Luisteren

Als je een kamer binnenkomt waar een gezelschap aanwezig is, dan begin je gewoonlijk met luisteren waar het gesprek over gaat. Pas daarna meng je je in het gesprek. Zo is het hier ook: eerst luisteren, dan praten. Je gaat specifieke mensen monitoren zodat weet wat er speelt.

Gebruikers

De verdeling van de gebruikers naar geslacht is niet helemaal duidelijk, het ene onderzoek zegt dat Twitter meer door mannen gebruikt wordt dan door vrouwen;  en het andere onderzoek zegt dat het precies andersom is.

Omdat het gebruik van de social media door de jaren heen kan veranderen, houd ik dit bij.

  • Voor B2C is het een interessant medium
  • B2B maakt er echter nog méér gebruik van!

Verder vind ik het een handig platform om buitenlandse experts te volgen door ze in Twitter lijsten te zetten. En daarna zet ik hun belangrijkste tweets natuurlijk in mijn bladwijzers.

Twitter zakelijk

Je kunt Twitter uitstekend gebruiken voor marketing, maar doordat berichten snel op een tijdlijn naar beneden zakken, is het zaak om regelmatig te tweeten en vol te houden als je er effect mee wilt bereiken. Hier vind je een rubriek over “how to” op Twitter.

Zit je doelgroep op Twitter? Dat moet je uitzoeken. En liefst voordat je energie gaat steken in Twitter. Hieronder heb ik wat cijfers staan die je verder kunnen helpen. En deze cijfers laten ook een trend zien.

Activiteit op Twitter

2021: Het aantal gebruikers van Twitter is met 5% gegroeid. En het dagelijkse gebruik is met 8% gestegen.

2020: Groei t.o.v. vorig jaar. Het aantal gebruikers van Twitter is toegenomen. Maar als je naar de tabel hieronder kijkt, dan is er niet veel om te juichen, want het aantal gebruikers is nu gelijk aan dat van 2015. Dit is dus eerder het inhalen van een dip dan een serieuze toename. Het aantal dagelijkse gebruikers ligt wel boven dat van 2015. Maar het verschil met 2018 is niet groot. Twitter lijkt dus eerder op en af te gaan dan serieus te groeien.

2019: In 2019 is Twitter meer gebruikers verloren dan er in 2018 bij kwamen. En ook het dagelijks gebruik is weer ingezakt.

2018: Het aantal gebruikers van Twitter heeft een groei doorgemaakt van 8% t.o.v. het vorige jaar.  Meer dan een miljoen mensen gebruiken Twitter dagelijks.

In 2017 bleef het aantal gebruikers van Twitter stabiel, maar het aantal dagelijkse gebruikers nam iets af.

In 2016 is het gebruik van Twitter afgenomen: 2,6 miljoen waarvan 0,9 miljoen dagelijks actief is. Het gebruik is dus een klein beetje afgenomen terwijl de activiteit veel is afgenomen. Dat betekent dat je mag verwachten dat er op Twitter veel verlaten accounts zijn. Daar staat tegenover dat er in 2016 meer actieve Twittergebruikers waren dan dat er actieve gebruikers waren op LinkedIn. Let daar ook even op.

In 2015 maakten 2,8 miljoen Nederlanders gebruik van Twitter waarvan 1 miljoen dagelijks. Er zijn toen veelmensen afgehaakt van Twitter, met uitzondering van de leeftijdsgroep van 65 tot 79 jaar. Juist voor deze doelgroep is Twitter in 2015 enorm gegroeid. Boven de 79 jaar waren ze echter weer weg.

Leeftijd op Twitter

Hoewel ik in 2015 las dat het gebruik van Twitter vooral onder ouderen toenam en voor alle andere gebruikers afnam, lieten latere cijfers zien dat 23% van de Twitter gebruikers behoort tot de leeftijdsgroep 15-19 jaar en dat 25% behoort tot de leeftijdsgroep 20-29 jaar. Daarna loopt het gebruiker snel terug.

Check

Ik vond deze poll op Twitter waar jammer genoeg niet gevraagd wordt naar leeftijd beneden de 40.

doelgroep op twitter
Screenshot 8 november 2021

Ben ik op Twitter? Jazeker wel.

En praktische tips over hoe je Twitter gebruikt vind je in de rubriek over Twitter.

Aantallen en gebruik van Twitter

JaarAantal gebruikersDagelijks gebruik
20152,8 miljoen1 miljoen
20162,6 miljoen0,9 miljoen
20172,6 miljoen871.000
20182,8 miljoen1.01400
20192,5 miljoen908.000
20202,8 miljoen1.132.000
20212,9 miljoen1.226.000

Ben ik op Twitter? Jazeker wel.

En praktische tips over hoe je Twitter gebruikt vind je in de rubriek over Twitter.

Pinterest

Leeftijd en activiteit op social media

Pinterest kun je prima inzetten voor je marketing als je doelgroep er zit. En het aardige is dat dit platform je niet zoveel tijd hoeft te kosten als sommige andere platforms.

Daar staat tegenover dat je wel met iets goeds moet aankomen. Met middelmatigheid kom je niet weg op Pinterest. Als je wilt dat je afbeeldingen gedeeld worden moet je opvallend mooie afbeeldingen hebben. Maar die kunnen dan wel jarenlang hun werk voor je doen.

Dit platform bied je een grote uitdaging om echt mooie afbeeldingen te plaatsen die zo aantrekkelijk zijn dat anderen ze op hun eigen bord willen repinnen. Dat vraagt inspanning, maar dan heb je ook wel iets.

Welke afbeeldingen pinnen op Pinterest

Voor je gaat beginnen met pinnen ga je naar repinned.net en je klikt jouw onderwerp aan. Je ziet nu alle afbeeldingen over jouw onderwerp die werkelijk populair zijn en je ziet gelijk ook hoe vaak ze gerepind zijn.

Bijvoorbeeld: je verkoopt damesmode. Klik dan op Women’s Fashion en je ziet …. op populaire borden staan afbeeldingen van complete outfits. Die outfits worden niet geshowd door een model, ze staan als losse items op een witte achtergrond.

Je weet dan dus wat je te doen staat. Je gaat afbeeldingen (laten) maken waarvan je vooraf al weet dat pinners ze leuk vinden. Dat gaat je veel tijd en moeite besparen.

Maar als je Pinterest in wilt zetten voor je marketing, dan is het belangrijk dat je je borden goed onderhoudt. Zorg dat je regelmatig een afbeelding plaatst, liefst dagelijks. Maar anderzijds: als ze er staan dan staan ze er en ze blijven vindbaar.

Pinterest: auteursrecht

Het komt voor dat mensen de pins van de borden van anderen gebruiken als afbeeldingen op hun blog, vaak omdat ze niet weten dat dit niet mag. Dit is wel iets waar je rekening mee moet houden.

Als je dit niet leuk vindt, moet je zo af-en-toe controleren op welke websites jouw afbeeldingen staan. Dit kan heel eenvoudig met behulp van de tool Tineye en het kan ook met behulp van Google Image Search.

En mocht iemand je afbeelding op Pinterest geplaatst hebben zonder de URL van je website, dan trek je gewoon aan de bel en eis je dat de bron vermeld wordt of dat de afbeelding verwijderd wordt.

Hoe starten met Pinterest

Als je gaat starten met Pinterest ga je natuurlijk ook pinners volgen. Je volgt in ieder geval je belangrijkste concurrenten en de top-influencers in jouw branche.

Pinterest leuk gebruiken

Op Pinterest heb je niet te maken met een tijdlijn waardoor het platform veel minder werk van je vraagt dan een platform waar alles wat je publiceert direct naar de diepte zakt. Maar de vraag is natuurlijk altijd: hoe gebruik je zo’n platform op een manier waardoor je echt opvalt en echt aandacht krijgt.

Pinterest inspiratie: Ikea

Dat is Ikea een keer gelukt. Om je te inspireren wil ik dit verhaal hier vermelden.

Opvallende marketingactie van Ikea op Pinterest

Een opvallende marketingactie: Ikea op Pinterest. In de zomer van 2014 heeft het woonwarenhuis Ikea het platform Pinterest op een fantastische manier ingezet. Zij begonnen een actie onder de noemer: Ikea zoekt interieurontwerper.

Ikea: meubilair

Die actie hield in dat Ikea een bord op Pinterest plaatste met daarop afbeeldingen uit hun collectie. Ze nodigden iedereen uit om zelf een bord te maken en de items van het bord van Ikea te repinnen. Op deze manier kon je je favoriete slaapkamer of badkamer inrichten.

Het leukste bord zou bij Ikea Amsterdam worden nagebouwd en de winnaar mocht 2500 euro besteden bij Ikea. Een hashtag erbij om de borden van de deelnemers terug te kunnen vinden en pinnen maar.

Ikea deed iets heel simpels waarbij de mogelijkheden van Pinterest optimaal benut werden.

Ikea op Pinterest: een slimme marketingactie

Om precies te begrijpen wat er zo bijzonder is aan deze actie moet je een beetje begrijpen hoe Pinterest werkt .

Als je op Pinterest een afbeelding plaatst, kan die afbeelding “op reis” gaan. De afbeelding gaat “op reis” als iemand anders de afbeelding opnieuw plaatst op zijn of haar eigen bord. Als iemand dat doet vind je dat fijn, want de link naar de website die aan de afbeelding vast zit gaat mee.

Als veel mensen je afbeelding op hun eigen bord plaatsen staan je afbeeldingen dus niet alleen overal op Pinterest: je krijgt er ook heel veel links naar je website mee!

Ikea en Pinterest: vernieuwend

Daarnaast is het een vernieuwende actie. Voor zover ik weet is Pinterest niet eerder op deze manier ingezet. De meeste mensen plaatsen een afbeelding en zitten daarna te hopen dat jij die afbeelding leuk genoeg vindt om op je eigen bord te plaatsen.

Op Pinterest heb ik niet eerder gezien dat een bedrijf mensen een prikkel gaf om een afbeelding opnieuw te pinnen.

Deze actie lijkt op de “like & win” acties van Facebook, maar waar Facebook hierin eigenlijk vreselijk saai was, is deze actie van Ikea op Pinterest verschrikkelijk creatief.

Jouw bedrijf

Ikea is een groot bedrijf en Ikea heeft erg goede marketingmensen. Jij hebt waarschijnlijk een klein bedrijf en je marketingacties moet je misschien wel zelf bedenken.

Daarom publiceer ik dit verhaal hier, want als jij een bedrijf hebt waar je producten verkoopt, dan kun je deze actie gewoon nadoen. Je bent dan niet meer de eerste en dus niet zo origineel als Ikea was, maar dat hoeft niet te betekenen dat jouw actie niet zou kunnen werken.

Ikea en Pinterest is een opvallende marketingactie, maar het is beslist niet de enige opvallende marketingactie. Kijk hier eens naar wat Alleman Mode uit Heiloo op een heel andere manier deed.

Activiteit op Pinterest

Is je doelgroep actief op Pinterest? En als dat zo is, is dat dan een tijdelijk hype of mag je verwachten dat ze er nog een poosje blijven?

2021: Groei: het aantal gebruikers is gestegen naar 3,9 miljoen en dagelijkse gebruik is 24% (!) gestegen.

2020: stagnatie en afname. In 2020 is aantal gebruikers zo weinig gegroeid dat dit niet zichtbaar is in mijn tabel hieronder. En het aantal dagelijkse gebruikers is afgenomen.

2019: het aantal gebruikers van Pinterest is gegroeid in 2019. En het aantal dagelijkse gebruikers is nog veel meer gegroeid. Als je nog niet actief bent op Pinterest dan zou het een goed idee kunnen zijn om er een account aan te maken.

2018: Het aantal gebruikers is gegroeid naar 3 miljoen. Van deze 3 miljoen gebruikers zijn 587.000 mensen dagelijks op Pinterest te vinden.

In 2017 is Pinterest gegroeid. Zowel het aantal Nederlandse gebruikers als het aantal actieve gebruikers is toegenomen.

In 2016 is het aantal gebruikers uit Nederland gegroeid naar 2,0 miljoen. Van deze groep maken 334.000 mensen dagelijks gebruik van Pinterest.

In 2015 maakten 1,6 miljoen Nederlanders gebruik van Pinterest waarvan 261.000 dagelijks.

Leeftijd op Pinterest

Let op: Pinterest heeft een bijzonderheid: 84% van de gebruikers is vrouw. Pinterest is met name populair onder vrouwen tussen 20 en 40 jaar. Het platform begint ook mannen aan te trekken, maar vooralsnog is het grootste deel van de gebruikers vrouw. Dit is in 2018 niet veranderd. Geleidelijk aan gaan meer mannen Pinterest gebruiken, maar het loopt nog geen storm.

Aantallen en gebruik

JaarAantal gebruikersDagelijks gebruik
20151,6 miljoen261.000
20162.0 miljoen334.000
20172,4 miljoen381.000
20183,0 miljoen587.000
20193,5 miljoen734.000
20203,5 miljoen717.000
20213,9 miljoen892.000

Instagram

Leeftijd en activiteit op social media

Instagram is behoorlijk populair geworden en als je zelf visueel bent ingesteld en houdt van mooie afbeeldingen, dan moet je eigenlijk wel op Instagram zijn.

Doelgroep op Instagram

Dit platform groeit en niet zo’n klein beetje ook. Het zou daarom heel goed kunnen dat je doelgroep daar zit. Instagram gaat over afbeeldingen en je gebruikt Instagram met je smartphone of met een Chrome extensie. Of via Mailchimp. En dan kun je Instagram posts ook inplannen.

Activiteit op Instagram

2021: 5% stijging van het aantal gebruikers en 7% stijging van het dagelijkse gebruik.

2020: In 2020 is Instagram het platform dat het hardst groeit.

2019: Instagram is ook in 2019 gegroeid als kool, maar het aantal dagelijkse gebruikers t.o.v. 2018 is niet zoveel gegroeid als het aantal gebruikers in 2018 t.o.v. 2017.

2018: de jongeren verlaten Facebook en ze gaan naar Instagram (en Snapchat). Instagram is hierdoor gegroeid naar 4,1 miljoen gebruikers. Van deze gebruikers is 2,1 miljoen dagelijks op Instagram te vinden.

In 2017 nam het aantal gebruikers ook al toe en het aantal actieve gebruikers nam toen ook toe.

2016: Ook toen groeide het aantal gebruikers. In 2016 maakten 2,1 miljoen Nederlanders gebruik van Instagram.

In 2015 maakten 1,8 miljoen Nederlanders gebruik van Instagram waarvan 722.000 dagelijks. Dit is een trend, het lijkt er sterk op dat je mag verwachten dat het platform het komende jaar weer zal groeien.

Leeftijd op Instagram

Op Instagram moet je zijn als je doelgroep de leeftijd van 15 tot 64 jaar heeft.

  • 15-19 jaar: 80%
  • 20-39 jaar: 45%
  • 40-64 jaar: 22%

Vanaf 65 jaar neemt het gebruik heel hard af.

Aantallen en gebruik

JaarAantal gebruikersDagelijks gebruik
20151,8 miljoen722.000
20162,1 miljoen992.000
20173,2 miljoen1,5 miljoen
20184,1 miljoen2,1 miljoen
20194,9 miljoen2,7 miljoen
20205,6 miljoen3,4 miljoen
20215,9 miljoen3,7 miljoen

YouTube

Leeftijd en activiteit op social media

Zit je doelgroep op YouTube? Grote kans van wel. Hier kun je cijfers vinden van leeftijdsgroepen die actief zijn op YouTube. En dit door de jaren heen. Want of ze er nu zitten is belangrijk en interessant. Maar als je kijkt naar een langer tijdsverloop, dan zie je een trend.

En dan weet je ook ongeveer waar het naartoe gaat. Waar het waarschijnlijk naartoe gaat is met name van belang als je wilt starten met een platform, want iets opbouwen kost je veel tijd en energie.

YouTube: grote kans dat doelgroep er zit

Hoe zit het met het gebruik van YouTube? Het gebruik van YouTube stijgt al sinds ik dit schema bijhoudt. Hieronder de cijfers door de jaren heen.

Activiteit op YouTube

2021: Lichte daling van het aantal gebruikers en 12% stijging van het dagelijkse gebruik. Dat lijkt erop als dat YouTube een vaste groep gebruikers aan het ontwikkelen is en minder “voor iedereen” is.

2020: stijging tot 9,1 miljoen gebruikers en ook een stijging van het aantal dagelijkse gebruikers tot 2,8 miljoen.

2019: het aantal gebruikers is toegenomen tot 8,7 miljoen. En van al deze gebruikers is maar liefst 2,4 miljoen dagelijks op YouTube te vinden. YouTube laat door de jaren heen een gestage stijging zien.

2018: in 2018 is het aantal gebruikers van YouTube toegenomen tot 8 miljoen. Maar vooral opvallend is de toenamen van het aantal mensen dat YouTube dagelijks gebruikt: 2,2 miljoen.

2017: zowel het aantal gebruikers als het aantal dagelijkse gebruikers van YouTube is in 2017 gegroeid.

2016: het aantal gebruikers van YouTube is gegroeid tot 7,2 miljoen waarvan 1,3 miljoen dagelijks op YouTube te vinden is.

2015: YouTube werd het grootste social platform na Facebook. 6,8 miljoen Nederlanders maakten gebruik van YouTube, waarvan 1,2 miljoen dagelijks. Cijfers over de leeftijdsgroep heb ik nog niet gevonden.

Leeftijd op YouTube

YouTube wordt gebruikt door alle leeftijdsgroepen, maar in het bijzonder door jongeren in de leeftijdsgroep 15-19 jaar. Dat betekent echter niet dat je hier niet hoeft te zijn als je doelgroep ouder is, want je vindt er gebruikers van alle leeftijden.

Aantallen en gebruik

JaarAantal gebruikersDagelijks gebruik
20156,8 miljoen1,2 miljoen
20167,2 miljoen1,3 miljoen
20177,5 miljoen1,7 miljoen
20188,0 miljoen2,2 miljoen
20198,7 miljoen2,4 miljoen
20209,1 miljoen2,8 miljoen
20219,1 miljoen3,1 miljoen

Zit jij al op YouTube? Niet? Lees dan hier wat je nodig hebt om een filmpje te maken.

Ben ik op YouTube? Ja, ik heb een film gemaakt. Eentje 😉

TikTok

Leeftijd en activiteit op social media

Ik lees dat de officiële leeftijdsgroep op TikTok – dat is de groep die in de cijfers van deze tabel is opgenomen – vanaf 15 jaar is. Maar dat er in 2020 daarnaast ook nog 425.00 kinderen tussen 6 en 14 jaar actief zijn op dit platform.

Het grootste aantal gebruikers is onder de 20. Maar … er is ook een grote groep gebruikers van boven de 40!

En ik lees ook dat er veel problemen zijn m.b.t. de privacy. Filmpjes kunnen onderschept worden, het profiel staat standaard op openbaar, gebruikersnamen en locaties zijn zichtbaar en meer dingen die je kinderen niet toewenst. Maar platform is evengoed populair.

Wat doe je op TikTok

Op TikTok plaats je video’s van dansjes en je hebt daarbij de mogelijkheid om alles heel bijzonder te maken met filters en effecten.

Jouw marketing: zit je doelgroep op TikTok?

Maar de vraag is natuurlijk: is TikTok een geschikt platform voor jouw marketing? Dat hangt er uiteraard vanaf wat jij doet.

Zijn kinderen en jonderen jouw doelgroep? Ben je een natuurgeneeskundige die met kinderen en jongeren werkt? Verzorg je kinderopvang? Schrijf je kinderboeken? Heb je een speelgoedzaak of ander product voor kinderen en jongeren? Doe je nog iets heel anders voor deze doelgroep?

Als dat zo is, dan vind ik dat je een dansje moet doen :) Daar kom je niet onderuit natuurlijk.

Overtuigen

Met kinderen als doelgroep heb je altijd te maken met 2 groepen die je moet overtuigen. Je moet niet alleen de kinderen overtuigen, maar ook de ouders want die nemen de beslissing.

En kijk nog even naar de de leeftijdsgroep op TikTok die ik hierboven noem: ook een flink aantal mensen van boven de 40 is te vinden op TikTok. Zorg dus dat in je video voldoende info verwerkt om die oudere doelgroep te overtuigen, want het zou goed kunnen dat daar een heleboel beslissers tussen zitten.

Update 12-7-20: Komt er een TikTok verbod in de VS?

Activiteit op TikTok

2021: Heel erg veel groei, het aantal gebruikers is meer dan verdubbeld!

2020: TikTok is nieuw in 2020. Maar ook weer niet helemaal, want het was er al eerder als musical.ly.

Social media voor marketing

Leeftijd en activiteit op social media

Leeftijd en activiteit op social media

Ik hoop dat dit schema over leeftijd en activiteit op social media behulpzaam voor je is zodat je begrijpt dat het lijkt alsof sommige platforms er altijd al waren en er altijd zullen zijn, terwijl het in werkelijkheid vluchtige media zijn die voortdurend veranderen.

Marketing

Als je nog meer wilt weten over marketing dan kan het marketingplan voor dienstverlening je misschien verder helpen.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

en ook nog goed in SEO

Bron van de cijfers: Newcom

Gepubliceerd op: 16-2-2020
Voor het laatst bijgewerkt op: 30-11-2021

Categorieën en tags bij dit bericht