Lees meer in WordPress

Lees meer in WordPress

Lees meer in WordPress maak je met het “meer”-blok. Het “meer”-blok is – afhankelijk van het theme dat je gebruikt – een belangrijk blok bij het doorzoekbaar houden van je website.

Hier wil ik je uitleggen of je het “meer”-blok zou moeten gebruiken, waarom je het dan zou moeten gebruiken, waar je het kunt vinden en hoe je het gebruikt.

Lees meer in WordPress

Als je een artikel één of meer tags meegeeft dan maakt je website voor iedere tag een aparte pagina aan. En deze pagina’s maakt WordPress ook spontaan aan als je een categorie aanmaakt.

Op die spontaan aangemaakte pagina staan uitsluitend artikelen die dezelfde tag meegekregen hebben of die in dezelfde categorie geplaatst zijn. Als dit nieuw voor je is, lees dan ook het artikel over categorieën optimaliseren.


Gemakkelijk informatie vinden

Dit kan fijn zijn voor je bezoekers, want hierdoor kunnen je bezoekers gemakkelijk informatie vinden die over een specifiek onderwerp gaat. Het is dan echter wel belangrijk dat je je artikelen afbreekt door het “meer”-blok te gebruiken ofwel lees meer neer te zetten.

Als je het “meer”-blok gebruikt, komt er op de pagina van de tag of categorie een klein stukje van je artikel te staan + lees meer of lees verder.

Als je dat niet doet dan staan je complete artikelen op de pagina van de categorie of de tag. Dat helpt je bezoeker niet om snel het artikel te vinden dat hij of zij zoekt. Integendeel: je biedt je bezoeker dan een hopeloze brij van woorden.


Lees meer gebruiken: doorzoekbaarheid

Als er op een tagpagina, op een categoriepagina (of op de overzichtspagina van je blog) je volledige artikelen komen te staan, dan betekent dat eigenlijk dat je bezoeker je website niet meer gemakkelijk kan doorzoeken.

Om informatie over een specifiek onderwerp te vinden moet hij of zij al je artikelen per stuk helemaal lezen. Hierdoor staan de oudere artikelen die verder naar beneden staan zo diep onderaan de pagina dat je bezoeker is afgehaakt voor hij daar is.


Begin met een korte samenvatting

Beter is het als je eraan went om je blogposts te beginnen met een samenvatting van de inhoud. Daarna gebruik je het “meer”-blok.

Hierdoor kan een bezoeker op de overzichtspagina’s van de tags, categorieën of van je blog de samenvattingen van je artikelen lezen. Aan de hand die samenvattingen kan je bezoeker besluiten of er in het artikel iets staat waardoor het de moeite waard is om het artikel helemaal te gaan lezen.


Moet je “lees meer” gebruiken?

Of je lees meer moet gebruiken hangt af van het theme dat je website gebruikt. Om te weten of het nodig is ga je naar de buitenkant van je website naar het blog. Als je op je blogpagina complete artikelen ziet staan, dan is het nodig het “meer”-blok te gebruiken.

Maar als je kleine stukjes van je artikelen ziet staan met daarbij “lees meer”, dan kort je theme de artikelen af en dan hoef je niet zelf het “meer”-blok aan te klikken.


Waar vind je het “lees meer” blok

Op deze manier kort je je pagina af en voeg je “lees meer” aan je pagina of blogpost toe:

Klik op het plusje dat je links boven ziet staan

Je opent hiermee de blokken.

Typ in het zoekveld: meer

Dan verschijnt het blok “lees meer”.

lees meer blok
“Lees meer” blok vinden in de Gutenberg editor

Klik het blok “Meer” aan

En dan staat het in je blogpost op de plaats waar het artikel afgebroken wordt.

Teaser wel of niet tonen

In de zijbalk staat nu een schuifje waarmee je kunt beslissen of je het stukje boven de more-tag wel of niet op de pagina wilt tonen. Als je het schuifje wit is, dan is het stukje boven “Lees meer” zichtbaar op je overzichtspagina én in je blogpost.

Als je het schuifje om zet dan wordt het blauw. Nu komt het stukje boven de more-tag wel op de overzichtspagina van je blog, maar niet in je blogpost.

teaser verbergen of zichtbaar laten
Teaser verbergen of zichtbaar laten

Zelf een “lees meer” tekst maken

Je kunt ook zelf een “lees meer” tekst maken. Als je het “lees meer” blok in je blogpost hebt gezet, dan zie je een lijntje met “lees meer” of “lees verder” in het midden.

zelf een lees meer blok maken

In dat blok staat “lees verder”. Daar kun je met je muis naartoe gaan en dan kun je daar zelf een tekst type. Je ziet hierboven dat ik daarmee bezig was doordat het woordje “verder” blauw geworden is.

Gebruikersvriendelijkheid verbeteren

Ervoor zorgen dat mensen niet door eindeloze pagina’s hoeven te scrollen doet natuurlijk veel voor de gebruikersvriendelijkheid van je website. En gebruikersvriendelijkheid verbeteren helpt ook als het gaat om het verbeteren van de vindbaarheid van je pagina’s. Daarom is gebruikersvriendelijkheid een aandachtspunt bij het optimaliseren van website’s.


Handmatige samenvattingen

Je kunt nog meer doen om je blog interessanter te maken: maak een extra handmatige samenvatting.

Een handmatige samenvatting komt niet in je blogpost te staan, maar wel op de overzichtspagina’s en de zoekpagina’s van je blog. Hierdoor staan er minder dubbele teksten op je blog en dat is gunstig voor SEO.


Als je hier hulp bij wilt hebben, lees dan verder op de pagina over de individuele training SEO die ik je kan bieden of in de handleiding over SEO.

Stijgen in Google

5 geheimen

Stijgen in Google door te begrijpen hoe Google je artikelen ziet.

Om vervolgens aan de eisen van Google te gaan voldoen.

Gewoon even leren hoe het moet.


Lees meer in WordPress was last modified: by

Meer over schrijven en publiceren om klanten te krijgen.

Met dank aan OpenClipart-Vectors voor de afbeelding van de hand.

Lees meer in WordPress was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *