More tag gebruiken

Lees meer in WordPress

Lees meer in WordPress: spontaan aangemaakte pagina’s

Als je een artikel één of meer tags meegeeft, of als je een blogpost in een categorie plaatst, dan maakt je website voor iedere tag en iedere categorie een aparte pagina aan. Op die spontaan aangemaakte pagina staan uitsluitend artikelen die dezelfde tag meegekregen hebben of die in dezelfde categorie geplaatst zijn.

Dit kan fijn zijn voor je bezoekers, want hierdoor kunnen je bezoekers gemakkelijk informatie vinden die over een specifiek onderwerp gaat. Het is dan echter wel belangrijk dat je je artikelen afbreekt door de more tag te gebruiken ofwel lees meer neer te zetten.

Als je de more tag gebruikt, komt er op de pagina van de tag of categorie een klein stukje van je artikel te staan + lees meer of lees verder.

Lees meer gebruiken of volledige artikelen

Of je lees meer moet gebruiken hangt af van het theme dat je website gebruikt. Om te weten of het nodig is ga je naar de buitenkant van je website naar het blog. Als je op je blogpagina complete artikelen ziet staan, dan is het nodig de more tag te gebruiken.

Maar als je kleine stukjes van je artikelen ziet staan met daarbij “lees meer”, dan zorgt je theme de artikelen af en dan hoef je niet zelf de more tag aan te klikken.

Lees meer gebruiken: doorzoekbaarheid

Als er op een tagpagina, op een categoriepagina (of op de overzichtspagina van je blog) je volledige artikelen komen te staan, dan betekent dat eigenlijk dat je bezoeker je website niet meer gemakkelijk kan doorzoeken.

Om informatie over een specifiek onderwerp te vinden moet hij of zij al je artikelen per stuk helemaal lezen. Hierdoor staan de oudere artikelen die verder naar beneden staan zo diep onderaan de pagina dat je bezoeker is afgehaakt voor hij daar is.

Lees meer gebruiken: samenvattingen

Beter is het als je eraan went om je blogposts te beginnen met een samenvatting van de inhoud. Daarna gebruik je de more tag.

Hierdoor kan een bezoeker op de overzichtspagina’s van de tags, categorieën of van je blog de samenvattingen van je artikelen lezen. Aan de hand die samenvattingen kan je bezoeker besluiten of er in het artikel iets staat waardoor het de moeite waard is om het artikel helemaal te gaan lezen. En het kan ook goed zijn om een handmatige samenvatting te maken.


Waar vind je de lees meer tag

Benodigde tijd: 1 minuut.

Op deze manier voeg je “lees meer” aan je pagina of blogpost toe:

  1. Klik op het plusje dat je links boven ziet staan

    Je opent hiermee de blokken.

  2. Typ in het zoekveld: meer

    Dan verschijnt het blok van de lees meer – more-tag.

    lees meer tag of more tag

  3. Klik het blok van de meer-tag of more-tag aan

    En dan staat het in je blogpost op de plaats waar je artikel afgebroken wordt.

  4. Teaser wel of niet tonen

    In de zijbalk staat nu een schuifje waarmee je kunt beslissen of je het stukje boven de more-tag wel of niet op de pagina wilt tonen. Als je het schuifje wit is, dan komt je hele tekst op de pagina. Als je het schuifje om zet dan wordt het blauw. Nu komt het stukje boven de more-tag wel op de overzichtspagina van je blog, maar niet op je pagina.

    Hierdoor kun je je pagina interessanter maken, want het stukje boven de more-tag heeft je lezer al gelezen. Door het niet te herhalen wordt je pagina interessanter.

    teaser more-tag


Gebruikersvriendelijkheid verbeteren

Ervoor zorgen dat mensen niet door eindeloze pagina’s hoeven te scrollen doet natuurlijk veel voor de gebruikersvriendelijkheid van je website. En gebruikersvriendelijkheid verbeteren helpt ook als het gaat om het verbeteren van de vindbaarheid van je pagina’s. Daarom is gebruikersvriendelijkheid een aandachtspunt bij het optimaliseren van website’s.

Als je hier hulp bij wilt hebben, lees dan verder op de pagina over de individuele training SEO die ik je kan bieden of in de handleiding over SEO.

WordPress voor Jip en Janneke is een goed startpunt als je meer wilt lezen over “hoe het moet” met WordPress.

Voordelen van Gutenberg
Gratis: de SEO voordelen van Gutenberg
Lees meer in WordPress was last modified: by
Lees meer in WordPress was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen: via SEO organische zoekresultaten en met e-mailmarketing. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Door Yoast en Hubspot gecertificeerd.