Lengte van content

Ik kreeg een heerlijke vraag over de lengte van content:

“Moeten mijn blogposts echt uit 2000 woorden bestaan?”

Wauw! Gelukkig niet! Over de gewenste lengte van content bestaan kennelijk misverstanden. Deze vraag is daarom een goede aanleiding om hier eens aandacht aan te schenken.

Lengte van content

Lengte van content is geen doel op zich. Als je tekst inhoud en diepgang heeft, dan is de gewenste lengte van content vaak een gevolg.

Natuurlijk is het mogelijk om de diepste wijsheden samen te vatten in een haiku, maar de meeste mensen kunnen dat niet.

Google is een ongeschoolde hond

Google begrijpt ook niets van haiku’s. Als je de hond van de buren uitlaat en je wijst naar de verte waar zijn baas loopt, dan gaat die hond aan je vinger snuffelen omdat het begrip “wijzen” te abstract voor ‘m is.

Volgens de hond is een vinger is gewoon een vinger en aan een vinger snuffel je. Klaar. Dat is de gedachtegang van een ongetrainde hond. Om het concept “wijzen” te begrijpen en te leren hanteren heeft de hond eerst scholing nodig.

Zie Google in dit opzicht gerust als een ongeschoolde hond: volgens Google bestaat een haiku uit te weinig woorden om een zinvol antwoord op een zoekopdracht te kunnen zijn.

Lengte van content

Ongeschoolde hond Google denkt heel eenvoudig: als je iets uit wilt leggen heb je veel woorden nodig. Hoe beter meer over het onderwerp weet, hoe beter je het uit kunt leggen en hoe meer woorden je zult gebruiken.

Daarom denkt hij dat een artikel dat uit meer dan 2000 woorden bestaat een afspiegeling is van diepgaande kennis. En een artikel dat uit minder dan 300 woorden bestaat kan volgens Google niets voorstellen.

Lengte van content is niet alles

Bij deze regels over lengte van content ontmoet je de beperkingen van een zoekmachine. Om een zoekmachine goed te laten functioneren moet je ‘m regeltjes leren. En een haiku is niet te vatten in deze regels.

Maar dit weet Google ook en dat probleem heeft hij opgelost: de lengte van content is niet de enige rankingsfactor.

Lengte van content: moeten wij dat allemaal lezen?

Denk hieraan als je gaat schrijven en ga een onderwerp niet eindeloos uitspinnen om aan 2000 woorden te komen. Want het is één ding dat jij dat allemaal schrijft, maar wij moeten dat allemaal lezen.

Je hebt er niets aan om heel hoog te scoren met een artikel dat wij niet willen lezen omdat het niet interessant is. En Google let er ook op of wij het artikel ook echt lezen. Als je een artikel van 2000 woorden of meer schrijft dan moet dit artikel zo goed zijn dat mensen het echt gaan lezen. En dat is te zien aan de tijd die ze op je pagina doorbrengen.

Als je een artikel schrijft van 2000 woorden of meer en wij willen dat artikel niet lezen, dan gaan we direct weer weg. Je webpagina krijgt dan een hoge bounce rate en daar ga je beslist niet mee scoren.

Dus stop daarom met piekeren en peinzen over die 2000 woorden want die zijn helemaal niet nodig. Als je 300 woorden gebruikt om nuttige, zinvolle en informatieve teksten te schrijven waar wij iets aan hebben, dan vind je in Google een trouwe hond. Gebruik je gezonde verstand: schrijf voor mensen en niet voor een zoekmachine. Content marketing lukt ook prima zonder dat je eindeloos lange artikelen schrijft.

Als je vaak met vragen rondloopt en niet weet “hoe het moet”, overweeg dan eens om je te laten begeleiden bij SEO. Of ga direct verder naar de handleiding SEO.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Lengte van content was last modified: by
Credits

Lengte van content: met dank aan OpenClipart-Vectors voor de lineaal in de uitgelichte afbeelding.

Lengte van content was last modified: by

2 reacties op “Lengte van content

  1. Hallo Peter,
    Hangt ervan af waar die persoon het meeste plezier aan beleeft. Maar verwacht geen hoge plaats in de zoekresultaten. Klein voorbehoud: als iemand op zoek is naar een specifieke haiku en een deel van die haiku als zoekopdracht gebruikt, dan mag je wel verwachten dat de blogpost als zoekresultaat aangeboden zal worden.

  2. Hallo Judith,
    Betekent dit dat iemand, die iedere dag een of meerdere haiku’s post en verder niets, beter postzegels kan gaan verzamelen in plaats van bloggen?
    Groetjes van Peter (haiku-liefhebber, maar dat gelukkig niet alleen)

Reacties zijn gesloten.