levert je weggever te weinig leads op

Bijgewerkt op 26 september 2023

Levert je weggever te weinig leads op?

Als je weggever te weinig leads oplevert, ga dan de volgende zaken eens na, want er is een flinke kans dat je iets herkent. En als je iets herkent, dan heb je de oorzaak te pakken en dan kun je het ook oplossen.

Als je weggever niet aanspreekt, dan schrijven mensen niet in. Ga dan eens na of het onderwerp van je weggever alleen iets is dat je lezers eventueel leuk vinden, of dat het iets is dat ze nodig hebben. Want als ze je aanbod alleen leuk vinden, dan is er geen urgentie om je weggever te downloaden.

De ideale weggever is iets dat ze zowel leuk vinden als nodig hebben en hij moet ook naadloos aansluiten bij je dienstenaanbod.

Geen goede promotie

Dat je een weggever hebt moet natuurlijk wel ergens te zien zijn. Je moet je weggever promoten en dat moet je overal doen. Promoot ‘m op de social media, zorg dat hij op iedere pagina van je website staat, je kunt ‘m eventueel ook in je e-mailhandtekening zetten.

Maar denk er ook aan dat je over je weggever kunt praten. Je kunt vertellen over je weggever en toestemming vragen om e-mails te sturen als je met mensen praat. En niets is zo overtuigend als een gewoon ouderwets gesprek.

Levert je weggever te weinig leads op?

Een weggever moet heel erg gericht zijn. Maak niet iets algemeens waar veel mensen iets aan hebben, want niemand wil iets algemeens. Maak een weggever die aansluit bij de behoeften en de pijn van de mensen voor wie je je diensten hebt gemaakt.

Deze mensen wil je op je lijst hebben, dus voor deze mensen maak je een weggever. Laat je weggever voor je spreken. Laat ‘m vertellen welke problemen je oplost en voor wie je dat doet.

Inschrijven is te ingewikkeld

Je realiseert het je waarschijnlijk niet. Maar als het inschrijfproces te ingewikkeld is of alarmbellen laat afgaan, dan krijg je minder inschrijvingen.

Je vraagt bijvoorbeeld te veel: voornaam, achternaam, bedrijfsnaam, geboortedatum etc. Maar in principe heb je genoeg aan een e-mailadres om een weggever af te leveren en een inschrijving te krijgen. Vragen naar de voornaam is goed, want als je de voornaam meestuurt met je e-mail, dan komt je e-mail minder snel in spam.

Als die andere vragen zijn niet nodig om je weggever af te leveren. Je hebt daar een ander doel mee en dat voelt je lead feilloos aan. En dat kost inschrijvingen, want je vragen laten alarmbellen afgaan bij je leads: waarom moet jij dat allemaal weten?

Levert je weggever te weinig leads op?

Iemand die je e-book ophaalt is geïnteresseerd, maar het is nog geen klant. Daar zit nog een klantreis tussen en die klantreis moet je begeleiden. Je moet dus niet te snel tevreden zijn, want het feit dat iemand inschrijft is niet genoeg. Na de inschrijving moet je ‘m voorzien van informatie en een relatie opbouwen met je lead.

En leer je lead dan ook gelijk dat je fantastische e-mails stuurt. Dat kun je ‘m leren door direct na inschrijving te beginnen met mailen. Zet daar een e-mail voor klaar en lever je e-book ook per e-mail af. Over lijstgroei kun je nog meer lezen in het artikel over het stimuleren van de groei van je mailinglijst.

mailchimp tips

Plan voor een e-mail

Gratis plan voor een e-mail zodat je niet meer hoeft te hopen dat je e-mail iets voor je doet: je gaat dit regisseren!

Over de auteur

Scroll naar boven