Lijst opschonen

Lijst opschonen

Een lijst opschonen kan pijn doen maar het is niet zo moeilijk. En het kan een erg goed idee zijn om je inactieve abonnees te heractiveren of te verwijderen.

Daarnaast is het met ingang van 15 mei 2019 voor mensen die Mailchimp Free gebruiken belangrijk geworden om uitgeschreven adressen te verwijderen of te archiveren.


Een lijst opschonen kun je als volgt doen:

Maak een segment met daarin alle adressen van mensen die je nieuwsbrief gedurende langere tijd niet geopend hebben. Hoe lang ze inactief mogen zijn bepaal je zelf en dat hangt er ook van af hoe vaak je mailt.

  1. Klik op “Audience” in het bovenste menu

  2. Open nu aan de rechterkant van de pagina het drop down “Manage Audience”.

    Kies in het menu voor: Manage contacts.

  3. Open nu het menu bij Manage contacts

    Dit menu staat halverwege de pagina.

  4. Kies hier voor “Segments”

    En klik aan de rechterkant op: Create Segment

  5. Maak nu een segment met daarin de inactieve adressen

    Contacts match [all] of the following conditions:

    [E-mail marketing status] [is] [subscribed]AND

    [Campaign activity] [did not open] [All of the last 20 campaigns]AND

    [Date added] [is before] [a specific campaign was sent] [kies een nieuwsbrief van een half jaar terug]

    lijst opschonen

Zorg er vooral heel goed voor dat je kiest voor [All] en niet voor [Any]. Lees hier eventueel meer over in het artikel Segmenten in Mailchimp.


Mailen

Nu ga je deze adressen een e-mail sturen waarin je vertelt dat je het punt staat ze van je lijst te verwijderen omdat ze niets meer doen.

Stuur ze een nieuwsbrief met een titel waaruit duidelijk blijkt dat ze deze nieuwsbrief echt moeten openen. Bijvoorbeeld: Je abonnement verloopt.

Dan wacht een weekje want mensen moeten de tijd krijgen om te openen. Als mensen in die week openen dan verdwijnen automatisch uit dat segment want ze voldoen niet meer aan de voorwaarden: laatste 20 nieuwsbrieven niet geopend.


Lijst opschonen

Wie na die week nog niet geopend heeft gaat ook echt niet meer openen. Dus dan moet het gebeuren. Deze mensen moet je niet meer mailen. Het is het beste als je deze mensen uitschrijft. Een instructie hoe je dat kunt doen kun je vinden het in het artikel Adressen uitschrijven.


Als je lijst is opgeschoond

Als je lijst is opgeschoond zul je dit direct zien in je audience statistieken onder e-mail marketing engagement. En als je een betaald abonnement hebt bij Mailchimp dan zul je het ook terugzien in de kosten.


Lijst opschonen

Een lijst opschonen is gewoon niet leuk, maar lijsten hebben nou eenmaal onderhoud nodig en het is ook niet leuk om in je rapporten te zien dat bijna niemand je nieuwsbrief opent. Maak er daarom een gewoonte van om eens in de zoveel tijd je lijsten op te schonen. Dan blijft je lijst gezond.

En zoals ik bovenaan al zei: het is allemaal niet zo moeilijk. Maar je moet natuurlijk wel weten hoe het moet. Over “hoe het moet” met Mailchimp heb ik een handleiding geschreven. Hier staat alles over hoe het moet met Mailchimp.

De moeite waard om te delen?

Lijst opschonen was last modified: by

Met dank aan Sam Karanja en David Shaw voor het samengestelde beeld in de uitgelichte afbeelding.

Lijst opschonen was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.