Lijsten opschonen en samenvoegen

Lijsten opschonen en samenvoegen kan je geld besparen. Met name als je dit doet vóór je een betaald abonnement moet nemen. Of als je dit doet vóór je in een hoger tarief valt bij Mailchimp.

Lijsten opschonen en samenvoegen en je account opschonen kan belangrijk zijn als:

  • je overstapt naar maandabonnement
  • of als je bijna in een hoger tarief gaat vallen bij Mailchimp

Betaaldatum

Bijvoorbeeld: je betaaldatum is de 1e van de maand. Je schoont je account op op de 2e van de maand. Dan betaal je deze hele maand én de hele volgende maand voor het hogere aantal abonnees dat je op de 1e van deze maand in je account had staan. Dat is zonde van je geld.

Lijsten opschonen

Hieronder noem ik een paar suggesties om je lijsten op te schonen. Door dit te doen krijg je minder abonnees. Maar dat komt doordat je de abonnees die je niet mag mailen of waar je niets aan hebt gaat verwijderen.

Te oude adressen
  • Verwijder alle adressen die je niet meer mag mailen doordat het langer dan een half jaar geleden is sinds je ze voor het laatst gemaild hebt. Als je een maandabonnement hebt kosten deze adressen je alleen maar geld.
  • Als je deze adressen toch nog wilt mailen, schoon die lijst dan eerst op. Hier zijn tools voor die alle verlopen adressen eruit halen.
Adressen waar je nieuwsbrief niet geopend wordt

Ik heb accounts gezien waarin adressen stonden van mensen die alleen de weggever opgehaald hebben en die nog nooit een nieuwsbrief geopend hadden. Het kan de moeite waard zijn hier eens naar te kijken, want zo tel je je rijk aan abonnees terwijl je eigenlijk alleen een kostenpost hebt die je niets oplevert.

Als je dit niet wilt, probeer deze inactieve adressen dan eerst te heractiveren.

Onwetendheid

Als ik voor het eerst in een Mailchimp account kom dan zie ik soms een heleboel lijsten staan.

Daar kan een reden voor zijn die ik niet ken, maar vaak is hier geen reden of noodzaak voor. De oorzaak van een lange rij lijsten is vaak:

  • de eigenaar weet niet hoe het anders zou kunnen
  • of de eigenaar beseft niet dat abonnees die dubbel in het account staan geld kunnen kosten

Lijsten opschonen en samenvoegen

Als je een nieuwe lijst aangemaakt is de reden vaak dat de groep mensen die op die lijst komt te staan apart benaderd moet worden. En je weet in die situatie geen andere oplossing dan een nieuwe lijst aan te maken.

Een nieuwe lijst aanmaken is lang niet altijd de beste oplossing als je mensen apart wilt benaderen. Vaak is het een betere oplossing om in een dergelijke situatie een groep aan te maken of een segment aan te maken.

D.m.v. groepen en segmenten kun je de mensen in die groep of in dat segment benaderen alsof ze op een aparte lijst staan terwijl dat niet zo is.

Groepen en segmenten

Groepen en segmenten zijn leuk en handig als je een gratis account hebt, maar groepen en segmenten zijn noodzakelijk als je een maandabonnement neemt, want je anders betaal je meer dan strikt noodzakelijk is.

Je gaat je lijsten daarom samenvoegen tot één grote lijst en in die grote lijst maak je groepen en segmenten. Dit doe je als je een goede reden had om meerdere lijsten te hebben: je wilt deze mensen graag aparte e-mails kunnen sturen, alsof ze op aparte lijsten staan.

Maar misschien heb je meerdere mailinglijsten omdat je nieuwe abonnees verschillende e-books moesten krijgen, terwijl je ze wel allemaal tegelijk mailt. Om je abonnees verschillende e-books te bezorgen kun je beter Automation gebruiken.

Lijsten opschonen en geld besparen

Als je veel lijsten in je account hebt staan doordat je geen betere manier wist, dan kun je vaak direct geld besparen als je je account goed inricht. Hierdoor heb je geen dubbele abonnees meer in je account staan.

Afhankelijk van je situatie kan het gemakkelijk gebeuren dat het aantal abonnees dat na opschoning overblijft onder een grens komt te liggen waardoor je direct minder aan Mailchimp hoeft te betalen.

Lees direct verder: lijsten downloaden en omzetten naar kolommen.

Lijst opschonen

Lijsten samenvoegen is leuk want je hebt daarna een mooi opgeruimd account en je misschien minder betalen, terwijl je toch geen abonnees kwijt bent.

Een lijst opschonen is geen leuke klus natuurlijk en je moet het zorgvuldig doen. Mensen die je niet kunt heractiveren ga je uitschrijven, maar je wilt dit natuurlijk niet te snel doen. En je wilt zeker niet dat je per ongeluk je nieuwste abonnees uitschrijft.

Als je hulp wilt hebben bij opschonen of samenvoegen dan kunnen we het samen doen in een korte cursus Mailchimp op maat. Ik heb vaker lijsten opgeschoond en weet daardoor waar de pijnpunten liggen. En als je meer over Mailchimp wilt lezen, begin dan in deze handleiding.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

Lijsten opschonen en samenvoegen was last modified: by
Credits

Met dank aan karanja en davidblaze voor het materiaal in de uitgelichte afbeelding.

Lijsten opschonen en samenvoegen was last modified: by