Lijsten samenvoegen

Lijsten samenvoegen

Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op

Lijsten samenvoegen kan je geld besparen. Want er is een limiet aan het aantal lijsten dat je mag hebben. Het samenvoegen van lijsten en het goed gebruik maken van groepen en tags is dus gunstig voor je.

Lijsten samenvoegen

Het kan je veel opleveren als je lijsten samenvoegt als je:

  • wilt voorkomen dat je moet upgraden naar een duurdere versie van Mailchimp
  • en het is altijd belangrijk om afmeldingen beter te kunnen verwerken

Account opschonen

Begin met alle adressen te verwijderen waar je nieuwsbrief al een hele poos niet geopend wordt. Mailchimp helpt je daarbij. Lees hoe je dit kunt doen in het artikel over het opschonen van je lijst.

Ik heb accounts gezien waarin adressen stonden van mensen die alleen de weggever opgehaald hebben en die nog nooit een nieuwsbrief geopend hadden. Het kan beslist de moeite waard zijn hier eens naar te kijken, want zo tel je je rijk aan abonnees terwijl je eigenlijk alleen een kostenpost hebt die je niets oplevert.

Lijsten samenvoegen

Als ik voor het eerst in een Mailchimp account kom dan zie ik soms een heleboel lijsten staan. Daar kan een goede reden voor zijn die ik niet ken, maar vaak is hier geen reden of noodzaak voor. De oorzaak van een lange rij lijsten is vaak:

  • de eigenaar weet niet hoe het anders zou kunnen
  • of de eigenaar beseft niet dat abonnees die dubbel in het account staan geld kunnen kosten

Groepen aanmaken

Als je een nieuwe lijst aangemaakt is de reden vaak dat de groep mensen die op die lijst komt te staan apart benaderd moet worden. En je weet in die situatie geen andere oplossing dan een nieuwe lijst aan te maken.

Een nieuwe lijst aanmaken is lang niet altijd de beste oplossing als je mensen apart wilt benaderen. Vaak is het een betere oplossing om in een dergelijke situatie een groep aan te maken of een tag aan te maken.

D.m.v. groepen en segmenten kun je de mensen in die groep of in dat segment benaderen alsof ze op een aparte lijst staan terwijl dat niet zo is.

Groepen en segmenten gebruiken is noodzakelijk als je een maandabonnement neemt, want je anders betaal je veel meer dan strikt noodzakelijk is.


Lijsten samenvoegen en groepen en segmenten

Je gaat je lijsten daarom samenvoegen tot één grote lijst en in die grote lijst maak je groepen en segmenten.

Dit doe je omdat je een goede reden had om meerdere lijsten te hebben: je wilt deze mensen graag aparte e-mails kunnen sturen, alsof ze op aparte lijsten staan.

Maar misschien ook heb je meerdere mailinglijsten omdat je nieuwe abonnees verschillende e-books moesten krijgen, terwijl je ze wel allemaal tegelijk mailt. Om je abonnees verschillende e-books te bezorgen kun je beter Automation gebruiken.


Lijsten samenvoegen en geld besparen

Als je veel lijsten in je account hebt staan doordat je geen betere manier wist, dan kun je vaak direct geld besparen als je je account goed inricht. Hierdoor heb je geen dubbele abonnees meer in je account staan.

Afhankelijk van je situatie kan het gemakkelijk gebeuren dat het aantal abonnees dat na opschoning overblijft onder een grens komt te liggen waardoor je direct minder aan Mailchimp hoeft te betalen.


Hoe lijsten samenvoegen

Je kunt adressen rechtstreeks verhuizen van de ene lijst naar de andere lijst. Maar dat is niet altijd een goed idee. Want in je lijst zit informatie en die informatie verhuis je niet mee. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het opt-in IP-adres of de opt-in tijd. Dat is je bewijs dat je die mensen mag mailen.

Als je adressen rechtstreeks van de ene lijst naar de andere lijst verhuist, dan verhuis je deze gegevens niet mee. In je nieuwe lijst staat dan bij de inschrijfbron: Unknown. En dat is niet echt informatief als je later een keer uit moet zoeken hoe iemand op je lijst gekomen is.

Je kunt de adressen ook downloaden en daarna in je nieuwe lijst uploaden. Om lijsten te kunnen downloaden heb je rechten van manager nodig.

Downloaden en uploaden: doe het met beleid

Vooral als het om grote lijsten gaat moet je dit voorzichtig en met beleid doen. Want Mailchimp berekent je tarief op basis van het totale aantal contacten in je account. Dus als je een grote lijst gaat downloaden en in een andere lijst gaat uploaden, dan heb je die adressen een poosje dubbel in je account staan en dat kan prijzig zijn. Doe het daarom anders:

  • ga eerst de adressen downloaden
  • archiveer de adressen daarna in de oude lijst
  • en ga de adressen daarna uploaden in je nieuwe lijst

Bij het downloaden van de lijst krijg je een map met daarin 3 bestanden: subscribed, unsubscribed en cleaned. Die map kun je niet in z’n geheel uploaden, je moet ‘m eerst even splitsen.

Misschien denk je dat die uitgeschreven adressen er niet meer toe doen, want die zijn uitgeschreven. Maar toch is het wel aan te raden ze met de status “unsubscribed” mee te verhuizen. Want als een adres de status “unsubscribed” heeft, dan kan dat adres alleen nog op je lijst komen doordat iemand zichzelf inschrijft met dubbele opt-in.

Unsubscribed adressen meeverhuizen naar je nieuwe lijst zorgt er dus voor dat jij die adressen niet per ongeluk opnieuw kunt uploaden.

Kolommen matchen

Het bestand zoals je het uit Mailchimp gehaald hebt kun je weer uploaden als .csv-bestand, je hoeft het niet eerst om te zetten in kolommen. Dat doet Mailchimp voor je tijdens het uploaden.

Nu moet je de kolommen goed matchen, want je kunt nu ook de gegevens die je zou missen bij rechtstreeks verhuizen in je nieuwe lijst opnemen. Doe dit dus ook.

Je oude lijst lijkt daarna leeg: er staan geen adressen meer in. Maar gooi ‘m niet weg, want er staat wel informatie in. Je lijst is nog steeds gekoppeld aan je verzonden nieuwsbrieven. Dus als je de lijst weggooit, dan gooi je ook de statistieken weg. Laat die lijst dus gewoon met rust. Dat geeft een beetje troep in je account, maar de voordelen zijn groter dan de nadelen.


Lijst samenvoegen

Lijsten samenvoegen is leuk want je hebt daarna een goed ingericht account en je gaat misschien minder betalen, terwijl je toch geen abonnees kwijt bent.

Als je hulp wilt hebben bij opschonen of samenvoegen dan kunnen we het samen doen in een cursus Mailchimp op maat. Ik heb vaker lijsten opgeschoond en weet daardoor waar de pijnpunten liggen.

En als je meer over Mailchimp wilt lezen, begin dan in deze handleiding.


Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op

Meer over een korte cursus Mailchimp

Mailchimp cursus

Lijsten samenvoegen was last modified: by

Lees direct verder: Adressen archiveren

Lijsten samenvoegen: de afbeelding heb ik gemaakt met Canva.

Lijsten samenvoegen was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *