Link building checklist

Link building: het opbouwen van een netwerk van links die naar jouw website verwijzen. Links van gerelateerde websites die naar jouw website verwijzen kan enorm helpen voor de vindbaarheid van je website. Maar het moeten dan wel echt gerelateerde links zijn.

Link building: als je vroeger wilde dat je website hoog in de zoekresultaten zou verschijnen, dan was het absoluut nodig dat je zorgde dat je zoveel mogelijk inkomende links zou krijgen.

Inkomende links zijn aanklikbare links van andere websites naar jouw website. Nu hoef je je veel minder druk te maken over inkomende links. Inkomende links zijn nog steeds gunstig, maar kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit: deze inkomende links moeten kwalitatief goede links zijn. Want lang niet iedere inkomende link heeft waarde voor je ranking.

En je kunt tegenwoordig ook ranken zonder inkomende links.

Link building en link waarde

Een voorbeeld. Als je bijvoorbeeld konijnenvoer verkoopt, dan is een link vanaf een pagina over fietsen niet relevant. Een dergelijke link heeft daarom nauwelijks waarde en had vroeger ook nauwelijks waarde.

Krijg je echter als verkoper van konijnenvoer een link vanaf een website over konijnen, dan is die link erg relevant en hij heeft dan een hogere waarde. Als was het maar omdat mensen vanaf die website naar jouw website kunnen gaan.

Link building heeft alleen zin als het gaat om links vanaf gerelateerde websites.

Link building: ankertekst

Die link die je krijgt moet bij voorkeur vastgemaakt zijn aan een duidelijke ankertekst.

Als jouw website over konijnenvoer gaat, dan is konijnenvoer een duidelijke ankertekst, terwijl lees meer geen duidelijkheid geeft. Dat is belangrijk, want als ik via Google zoek naar konijnenvoer, dan komt lees meer niet bij de zoekresultaten te staan. Ik zoek dan niet op lees meer.

Als je dit vergelijkt met mond-tot-mondreclame, dan is een link een bewijs dat mensen over je praten. De ankertekst is dan ongeveer gelijk aan wat mensen over je bedrijf zeggen.

Als jij een link krijgt, kun je niet bepalen welke ankertekst een webmaster van een andere site gaat gebruiken. Je kunt dit echter wel beïnvloeden, door je artikelen titels mee te geven die het voor de hand liggend maken om ze als ankerteksten te gebruiken. Let hierop bij het bedenken van een titel voor je blogpost.

Link building checklist

Er is een vuistregel dat hoe moeilijker een link te krijgen is, hoe hoger de waarde is die Google aan deze link toekent. Hieronder zal ik vier mogelijkheden bespreken:

  • Link ruilen
  • Reageren op blogs van anderen
  • Startpagina
  • Spontane links

Link ruilen

Een linkruil is niet zo moeilijk te bewerkstelligen, daarom heeft een link die je krijgt d.m.v. linkruil niet zo heel veel waarde. Inkomende links die je krijgt via link ruilen hebben tegenwoordig nog veel minder waarde dan vroeger én het moet gaan om natuurlijke links.

Links ruilen met willekeurige websites

Het heeft geen enkele zin om een grote pagina vol met willekeurige links aan je website te hangen, want dit biedt voor je lezers geen enkele toegevoegde waarde. En als het voor je lezers geen toegevoegde waarde biedt, dan is Google er ook niet in geïnteresseerd.

Links ruilen met gerelateerde websites

Gaat het echter om gerelateerde websites, dan ligt de situatie anders. Als je een link plaatst naar een gerelateerde site, dan kan dit voor je lezers eventueel toegevoegde waarde hebben.

Websites met aanvullende content

En er zijn natuurlijk ook nog websites die content hebben die een aanvulling op jouw website is. Als een dergelijke site je voorstelt om een link met je te ruilen, dan is dit een goed idee: jullie kunnen hier allebei voordeel van hebben. Hoewel het natuurlijk ook zo is dat websites met aanvullende content vaak van de concurrent zijn.

De kwaliteit van de website waar je links mee ruilt

Als je een link gaat ruilen, let dan ook op de kwaliteit van de website waar je de link mee ruilt:

  • ziet die website er verzorgd uit?
  • staat er waardevolle content op die andere website?
  • staan die links allemaal door elkaar zodat geen lezer er de weg in kan vinden, of staan ze in rubrieken zodat ze gemakkelijk te vinden zijn?

Dit is belangrijk, want als de website die naar jouw website verwijst een slechte kwaliteit heeft, dan is dat slecht voor jouw website. Je kunt het dan beter niet doen.

Aandachtspunten links ruilen

Zoals eerder gezegd: het ruilen van links is niet heel erg moeilijk. Deze links hebben daarom niet heel veel waarde. Ze zijn echter ook niet waardeloos, want je website wordt er gemakkelijker vindbaar door omdat mensen deze links kunnen volgen.

Aandachtspunten:

  • Is die andere site een gerelateerde site?
  • Hebben je lezers iets aan die link? Voegt die link iets toe aan je website?
  • Heeft die andere website genoeg kwaliteit?

Reageren op blogs van anderen

Je hebt het misschien nog niet bedacht, maar als jij reageert op het blog van een ander (dit blog bijvoorbeeld), dan wordt je naam een aanklikbare link naar je website.

Dat is meestal in de ogen van Google geen inkomende link voor jou, maar als je overal op het web dergelijke links neerzet, wordt je website wel veel gemakkelijker te vinden.

  • Let op: links die je krijgt door commentaren op blogs van anderen te zetten geven meestal geen hogere ranking, maar ze geven wel altijd meer naamsbekendheid.

Deze links zijn niet heel erg moeilijk te krijgen, maar ook niet zo gemakkelijk als link ruilen, want de webmaster keurt een dergelijke reactie natuurlijk alleen goed als je reactie iets toevoegt aan het artikel. Let er daarom op dat je alleen op blogposts van anderen reageert als je iets zinnigs te zeggen hebt, want anders is het spam.

Startpagina

Een link die je krijgt vanaf een relevante startpagina, is iets moeilijker te krijgen en had daarom vroeger wel een beetje waarde. De waarde van een link vanaf een startpagina is tegenwoordig veel minder, want de waarde van de startpagina zelf is veel minder geworden. Maar er zijn nog steeds mensen die startpagina’s gebruiken en zij kunnen je website dan gemakkelijker vinden.

Maar als je moeite doet om een link vanaf een startpagina te krijgen, doe dat dan omdat mensen de link kunnen volgen en via de link naar je website kunnen gaan. Verwacht niet dat je website als gevolg van die inkomende link hoger in de zoekresultaten zal komen.

Spontane links

Je kunt zulke goede content schrijven, dat een aantal mensen er spontaan naar gaat verwijzen. Deze spontane verwijzingen hebben veel waarde en als deze spontane verwijzingen ook nog een duidelijke ankertekst hebben, dan hebben ze nog meer waarde. Spontane links zijn daarom heel erg fijn en als ze afkomstig zijn van gerelateerde websites dan hebben ze veel waarde.

Linkbait

Soms staat er iets op een website dat heel veel mensen leuk vinden. En al die mensen gaan spontaan linken naar dat leuke stukje. Als heel veel mensen dat doen, noemt men dat linkbait.

  • Linkbait heeft heel veel waarde.

Vaak gaat het hier om een leuke informatieve illustratie (infographic) of om een controversieel artikel.

Maar: Google vindt dat je aan infographics het attribuut “nofollow” zou moeten toevoegen, blijkt uit deze video.

Gastbloggen

Nog een manier die lang een fijne manier geweest om inkomende links te krijgen. Gastbloggen betekent dat je een blogpost schrijft op een andere website en dat je als dank een link vanaf je gastblog naar je eigen website krijgt.

Maar daar heeft Google over nagedacht en Google vindt dit ook geen natuurlijke links, waardoor je aan deze links ook het attribuut “nofollow” toe zou moeten voegen. En dan wordt gastbloggen een stuk minder aantrekkelijk.

Link building: toegevoegde waarde

Als je bezig bent met zoekmachineoptimalisatie is er een richtlijn die je altijd in gedachten moet houden:

  • Wat is de toegevoegde waarde voor de lezers van je website?

Als je dit in gedachten houdt, dan kun je het eigenlijk niet fout doen, want dan ben je een kwaliteitswebsite aan het opbouwen. Dit geldt dus ook voor link building.

Als je erom gaat om hoger in Google te komen, dan helpt het schrijven van uitstekende content je meer dan het jagen op inkomende links.

De vindbaarheid van je website

Link building draagt zeker bij aan de vindbaarheid van je website en inkomende links zijn belangrijk omdat mensen rechtstreeks van de andere website naar jouw website kunnen gaan.

Maar inkomende links zijn beslist niet meer dé bepalende factor als het erom gaat hoog in de zoekresultaten te komen en veel bezoekers te krijgen. Er zijn veel meer factoren die bepalend zijn of je website het goed doet, of niet.

Zoekmachineoptimalisatie

Doet jouw website het niet goed? Is je website niet goed te vinden? Begin dan met de SEO handleiding op deze website te lezen.

  • Categorie: SEO

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Link building checklist was last modified: by

Bronnen en credits

Link building checklist was last modified: by