Link trigger in Mailchimp gebruiken

Link trigger in Mailchimp: vaak hoor ik dat dingen bij Mailchimp niet kunnen. Omdat Mailchimp ze niet heeft. Of omdat het systeem ergens niet geschikt voor zou zijn. Link trigger is één van de dingen waarover ik vaak hoor dat Mailchimp het niet heeft. Maar Mailchimp heeft dat wel. Hier kun je lezen hoe je link trigger gebruikt in Mailchimp. 

Als je niet weet wat link trigger is, lees dan de inleiding van de tag over dit onderwerp want daar heb ik een uitleg neergezet.

Link trigger in Mailchimp

Als je link trigger wilt gebruiken in Mailchimp, begin dat met het maken van de Automation workflow die je wilt laten triggeren door een klik op een link. Het maakt hierbij niet uit welk type workflow je hiervoor kiest. Je kunt iedere workflow laten triggeren door een klik op een link.

Op de pagina waar je complete workflow staat (alle e-mails onder elkaar) staat helemaal bovenaan in je browser een URL.

Linktrigger in Mailchimp

Helemaal achteraan deze URL staat een getal. Dat getal is je campaign ID. Dit getal is een uniek kenmerk van je campagne. Dit getal heb je nodig om de link trigger in Mailchimp te maken. Kopieer daarom dat getal.

Nu ga je de merge tag gebruiken waarmee je een link trigger kunt maken. Dat is deze merge tag:

*|AUTOMATION:WORKFLOWADDURL(campaign_id)|*

Om de link trigger in Mailchimp te maken doe je nu alsof je een gewone uitgaande link gaat maken: klik het schakeltje aan en vul de merge tag in.

Link trigger in Mailchimp

Op de plaats van de kruisjes vul je het getal in dat de ID van je workflow is.

Je kunt link trigger overal gebruiken: in een andere Automation workflow, maar ook in een gewone nieuwsbrief. Dat maakt niets uit. Als je een link trigger URL waar dan ook plaatst, dan wordt je workflow getriggerd.

Link trigger in Mailchimp: landingspagina

Als mensen op die link klikken dan komen ze op een landingspagina van Mailchimp. Als je die landingspagina een beetje netjes wilt maken dan moet je daar een beetje moeite voor doen.

  • Klik op de naam van je lijst
  • Daarna op Sign up forms
  • Form builder

Open dan de dropdown en kies bij Other Bits voor Automation landingspage. En dan zie je daar een Engelse koptekst staan met een merge tag erin. En die is niet bereikbaar, je kunt ‘m niet vertalen. Als je dat toch netjes wilt hebben voor je Nederlandse lezers dan heb je een list nodig.

Automation landingspage

Link trigger in Mailchimp: list voor de landingspagina

De list voor de landingspagina is: maak de onbereikbare koptekst wit. Dat doe je als volgt:

  • Klik op het tabblad: Design it
  • Kies dan voor Default text
  • En kies voor wit #ffffff

Een vervelende bijkomstigheid is dan wel dat alle tekst wit  wordt, niet alleen de koptekst. Daarom moet je de rest van de tekst weer een leesbare kleur geven.

Ga met je muis over de rechterkant van het gestippelde veld tot je Edit ziet verschijnen en klik dan op Edit.

link trigger in mailchimp tekstkleur

Selecteer dan je tekst en geef ‘m een leesbare kleur.

link trigger in Mailchimp selecteer je test

Nu zou het leuk zijn als je daarna klaar was, maar dat is helaas niet zo. Als je dit zo doet dan maak je de standaard tekst wit. Dat betekent dat je dit op alle formulieren hebt gedaan. Dus alle tekst op alle formulieren is niet meer zichtbaar. Daarom moet je via de dropdown alle formulieren openen en alle teksten weer een leesbare kleur geven.

Link trigger in Mailchimp

Link trigger in Mailchimp is één van de dingen waarover ik regelmatig lees dat Mailchimp deze functie niet zou hebben. Fout dus, die functie is er gewoon wel zoals ik je nu heb laten zien.

Dus als je weer eens ergens leest of hoort dat er iets niet kan met Mailchimp, geloof het dan niet direct. Volg liever een korte cursus bij me, dan leer ik je hoe je kunt doen wat je wilt doen. Mailchimp is gewoon heel erg uitgebreid waardoor de meeste mensen nog niet de helft van de mogelijkheden van dit systeem kennen.

Midwinterschool Mailchimp 2018

Mid winter school Mailchimp

Van 17 december t/m 21 december kun je een privé les Mailchimp van 2 uur inkopen tegen een gereduceerd tarief. En je steunt er ook nog een goed doel mee.

Nog slechts 3 dagdelen beschikbaar

naar midwinter school

Link trigger in Mailchimp gebruiken was last modified: by

Link trigger in Mailchimp: met dank aan Ahmed Gad voor het beeldmateriaal in de uitgelichte afbeelding.

Link trigger in Mailchimp gebruiken was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *