LinkedIn etiquette: do’s en don’ts

Linkedin etiquette

Hoe je je hoort te gedragen en wat “normaal” is in de omgang met anderen is cultuurgebonden. In dit artikel wil ik het hebben over Linkedin etiquette.


Volgens Wikipedia is etiquette:

De etiquette of het decorum is een geheel van cultuurgebonden beleefdheidsregels en de omgangsvormen. De kern van de etiquette is: rekening houden met de gevoelens van anderen en met de gebruiken in een samenleving, in alle situaties waarin mensen met elkaar omgaan.

Wikipedia

LinkedIn etiquette

Hoe gedraag je je netjes op LinkedIn? Wat kun je doen en wat moet je op Linkedin beslist laten? Let op, hier volgt een rijtje.

Profielfoto

Zet een foto op je profiel zodat mensen kunnen zien dat je een echt persoon bent. Dat ligt voor de hand, maar er zijn nog steeds profielen op LinkedIn waar een grijs anoniem figuur staat als profielfoto.

Uitnodigingen

  • Als je iemand uitnodigt om te verbinden, stuur dan geen standaardtekst maar vertel waar jullie elkaar van kennen en waarom je je met die persoon wilt verbinden.
  • Vraag nieuwe contacten niet direct om je vaardigheden te onderschrijven als ze je vaardigheden nog niet of nauwelijks kennen.
  • En vraag ze ook niet om je Facebook pagina te liken.

Niet doen: adressen downloaden en op je mailinglijst zetten

Ik heb een “labeltje” gegeven aan mijn contactgegevens op LinkedIn (en ik ben niet de enige die dat gedaan heeft). Dat labeltje herken ik, maar anderen niet. Hierdoor kan ik het zien als ik een e-mail krijg van iemand die mijn adres heeft omdat we op LinkedIn verbonden zijn.

En dan sta ik ineens op een mailinglijst. Dat stel ik niet op prijs. Een verbinding is toch echt iets anders dan de bereidheid om bulk e-mails te ontvangen. En het mag ook niet.

Waardeer het gewoon dat iemand je uitnodiging geaccepteerd heeft. Stuur die persoon liever gewoon iets leuks dat waarde heeft. Misbruik het e-mailadres van de ander niet door het op je mailinglijst te zetten.

Niet doen: spam sturen naar je connecties

Als je je connecties op je mailinglijst zet dan stuur je gewoon spam en dat is niet de beste manier om goede relatie op te bouwen.

Maar ook via mijn mailbox op LinkedIn krijg ik soms ongevraagde spammy berichtjes. En dan heb ik het niet over betaalde advertenties. Ook dat is beslist geen goede manier om relaties op te bouwen.

Aanbevelingsverzoeken

Als je iemand vraagt om je aan te bevelen, stuur dan ook een persoonlijk bericht en geen standaardtekst. Het kan ook een goed idee zijn degene die je hierom vraagt een beetje te helpen door aan te reiken wat je graag belicht zou zien.

Of de ander dat doet moet je natuurlijk afwachten, want je kunt geen eisen stellen. Maar helpen kan wel.

Uiteraard vraag je alleen om aanbevelingen als dat relevant is. Vraag ze niet aan mensen die je helemaal niet kent.

Delen

LinkedIn is een business platform. Denk hieraan als je iets deelt. Houd het professioneel en relevant.

Zorg dat je het lidmaatschap van een groep niet gebruikt om jezelf te promoten. Zorg dat je bijdrage aan een groep waarde heeft voor de anderen.

Meldingen

Als je je profiel gaat verbeteren, schakel dan de meldingen uit. Want anders krijgt je netwerk een stortvloed van meldingen.

Reageren

Als iemand je een bericht stuurt, reageer daar dan op. Je moet niet direct te reageren, maar het is wel netjes als je ervoor zorgt dat je binnen 48 uur een reactie stuurt.


LinkedIn etiquette

Het is dus eigenlijk helemaa niet zo moeilijk. LinkedIn is een serieus platform. Het is geen Facebook of Twitter. Gedraag je daar gewoon naar en alles zal prima gaan.


Gerelateerde artikelen

pijltje

Klanten werven

Get clients now facilitator

Klanten krijgen lijkt soms moeilijk. Maar het is makkelijker dan je nu denkt.

Er zijn een paar dingen die je ervoor moet doen. En die moet je consequent doen.

Schrijf je hier in dan vertel ik je wat je moet doen.

GET CLIENTS NOW!™ is een handelsmerk van Wings for Business LLC, en wordt onder licentie gebruikt. www.getclientsnow.com


Je bent hier: Home » Marketing » Social media » LinkedIn » LinkedIn etiquette: do’s en don’ts


LinkedIn etiquette: do’s en don’ts was last modified: by
LinkedIn etiquette: do’s en don’ts was last modified: by