LinkedIn Pulse en SEO (met video)

Gaan LinkedIn Pulse en SEO samen? Of ontstaat hierdoor duplicate content en trekt je website aan het kortste eind? Dat is de vraag die ik in dit artikel wil bespreken.

Als je publiceert op LinkedIn Pulse dan kun je daar een complete blogpost plaatsen. Die blogpost blijft daar lekker lang vindbaar. En ook niet onbelangrijk: je hele netwerk krijgt er bericht van dat je iets gepubliceerd hebt op Pulse. Omdat dit erg aantrekkelijk is hoor ik van veel mensen dat ze hun blogpost zowel op hun blog plaatsen als op Pulse.

Daar is niets mis mee als het je strategie is om je marketing te regelen via de social media en je je website van ondergeschikt belang vindt. Maar als je een blog op je website hebt, dan zou het natuurlijk wel leuk zijn als je ook bezoekers trekt via Google. En hier geeft Pulse problemen.

LinkedIn Pulse en SEO

LinkedIn Pulse wordt door Google geïndexeerd. Dat betekent dat artikelen die gepubliceerd zijn op LinkedIn Pulse in de zoekresultaten kunnen komen. En daaruit volgt dat als je een tekst plaatst op je eigen website én op LinkedIn Pulse, Google moet kiezen welke het origineel is en welke het duplicaat is.

LinkedIn Pulse

Yoast geeft in deze video een plan van aanpak als je dezelfde blogpost zowel op je blog als op LinkedIn Pulse wilt plaatsen.

  • Plaats ‘m eerst op je blog
  • Zorg dat je blogpost door Google geïndexeerd wordt (je kunt indexering aanvragen)
  • Plaats de blogpost pas ná indexering op LinkedIn Pulse
  • En zet onder de post op Pulse dat het origineel op je website staat en plaats een link naar het origineel

Hoop er daarna het beste van. Maar je kunt ook op safe spelen en niet aan Google over laten om te kiezen welke van de twee hij het hoogste in de zoekresultaten gaat plaatsen.

De veilige weg

Als je een blog hebt met de bedoeling een website op te bouwen die goed gevonden wordt, dan heb je een langetermijnstrategie.

In dat geval kun je beter kiezen:

  • je plaatst de blogpost óf je eigen blog
  • óf je plaast ‘m op Pulse

Anders gezegd: plaats zowel op je blog als op Pulse unieke content. Dan hoeft Google niet te kiezen. Je hebt dan het kortetermijnvoordeel van een blogpost op een sterke website als LinkedIn en het langetermijnvoordeel van een versterking van je eigen website.

Versterking van je eigen website

Als je de vindbaarheid van je website zou willen verbeteren dan zou je kunnen beginnen met het lezen van de handleiding SEO voor beginners. Want je website vindbaar maken is veel gemakkelijker dan je denkt.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
LinkedIn Pulse en SEO (met video) was last modified: by
Credits

Met dank aan Alejandro Velasquez voor het materiaal van de kopafbeelding.

LinkedIn Pulse en SEO (met video) was last modified: by