Je bent hier: Home » Blog » Marketing zelf doen » Links onderstrepen voor kleurenblinden
links onderstrepen voor kleurenblinden

Links onderstrepen voor kleurenblinden

Geschatte leestijd: 8 minuten

Dat je mag verwachten dat ongeveer 8% van de doelgroep aan een vorm van kleurenblindheid lijdt heeft consequenties voor de opmaak van je nieuwsbrief en van je website. Want als je de aanklikbaarheid van links uitsluitend aangeeft d.m.v. een afwijkende kleur riskeer je dat een deel van je doelgroep niet ziet dat het om een aanklikbare link gaat. Onderstreep daarom aanklikbare links.

In dit artikel vind je voorbeelden. Ik heb mijn eigen nieuwsbrief door een tool gehaald en screenshots gemaakt van de afbeeldingen zodat je kunt zien hoe mijn nieuwsbrief gezien wordt bij de verschillende vormen van kleurenblindheid.

Ik ga je hier eerst vertellen hoe je links kunt onderstrepen. En als je nog niet overtuigd bent van het nut en de noodzaak hiervan, dan lees je gewoon verder want dan laat ik je voorbeelden zien.


Hoe onderstreep je links voor kleurenblinden

Hoe je links onderstreept op je website

Soms kan dat gewoon bij de customizer:

  • weergave
  • customizer

Maar soms moet het met css. En hoe het dan moet, verschilt weer per website. Dus ga naar je webbouwer en vraag om de links te onderstrepen.


  • Template settings
  • Content settings
  • Link
  • Underline: Yes (schuifje omzetten)

Op de pagina waar je je nieuwsbrief maakt en waar je al die blokken ziet staan, zit rechtsboven ook een tabblad: Style.

Als je dat tabblad opent, dan zie je daar een heleboel spoilers staan. Open Body en Header en scrol naar beneden, dan zie je vanzelf de linkkleur en de onderstreping staan en daar kun je dit ook wijzigen.


Je weet nu hoe het moet, maar je leest nog steeds, dus nu ga ik me inspannen je ervan te overtuigen dat dit echt nodig is.

Om het belang hiervan voor je te verduidelijken zal ik je hieronder de kleurrijke nieuwsbrief die je hieronder ziet laten zien zoals hij gezien wordt bij de verschillende vormen van kleurenblindheid.

Kleurrijke nieuwsbrief zoals iedereen ‘m ziet (denk je)

De oorzaak van de meest voorkomende vormen van kleurenblindheid is een defect op het X-chromosoom. Hierdoor komt kleurenblindheid veel vaker voor bij mannen dan bij vrouwen.

De kans dat je kleurenblinden in je doelgroep hebt is behoorlijk groot: maar liefst 8% van de mannen heeft een vorm van kleurenblindheid.

Dat betekent dat 1 op 12 mannen een vorm van kleurenblindheid ervaart, waardoor het een goed idee is om hier rekening mee te houden bij de kleuren van je nieuwsbrief en van je website.

kleurenblindheid basis


Protanopia

Iemand met protanopia ziet deze nieuwsbrief zoals je ‘m hiernaast ziet.

En dan zie je ook direct een belangrijk probleem: in de nieuwsbrief zijn de aanklikbare links afgebeeld in de kleur oranje.

Die kleur valt behoorlijk weg, dus de aanklikbaarheid van de links is niet goed meer te zien.

1.01% van alle mannen ziet deze nieuwsbrief op deze manier en 0,02% van de vrouwen ziet de nieuwsbrief op deze manier.

Hier is de oplossing: aanklikbare links onderstrepen.

kleurenblindheid protanopia
Protanopia


Protanomaly

1,08% van de de mannen en 0,03% van de vrouwen ervaart deze vorm van kleurenblindheid.

Hier vermindert het contrast van de kleur van de links, maar het contrast valt niet helemaal weg.

Aanklikbaarheid aangeven door de links te onderstrepen zal zeker behulpzaam zijn. Het is gewoon niet genoeg om je links alleen een kleur te geven.

Dat dit niet genoeg is kun je in dit voorbeeld en in de andere voorbeelden zien.

Je moet hier dus echt rekening mee houden.

protanomaly
Protanomaly

Deuteranopia

Een andere vorm van kleurenblindheid is deuteranopia.

Dit is de meest voorkomende vorm van kleurenblindheid: maar liefst 6% van alle mannen ziet de nieuwsbrief zoals je ‘m hiernaast ziet afgebeeld.

Ook bij deze vorm van kleurenblindheid valt de kleur van de aanklikbare links weg.

Omdat de verschillende kleuren wegvallen afhankelijk van de vorm van kleurenblindheid, helpt het niet echt om andere kleuren te kiezen.

Aanklikbaarheid aangeven door de links te onderstrepen verhelpt het probleem bij alle vormen van kleurenblindheid.

deuteranopia
Deuteranopia

Tritanopia

Hoe vaak deze vorm van kleurenblindheid precies voorkomt heb ik niet kunnen vinden omdat er verschillende percentages gegeven worden.

Tritanopia en tritanomaly zijn vormen van kleurenblindheid die niet vaak voorkomen, ongeveer 1 op 10.000 mensen ervaart deze vormen van kleurenblindheid.

Lees ook:  Webcamconsult

Bij tritanopia hebben de aanklikbare links wel een duidelijk afwijkende kleur, maar er is nu slechts 1 opvallend anders gekleurde button.

Het is dus belangrijk om het opschrift op de buttons een duidelijk contrast te geven.

tritanopia
Tritanopia

Tritanopia en tritanomaly kun je bij je geboorte meekrijgen, maar kunt dit ook gedurende je leven ontwikkelen. En denk eraan: het zijn jouw bezoekers die niet klikt op jouw links klikken omdat ze die links niet als aanklikbaar herkennen. Dat kan omzet kosten.


Tritanomaly

Hier zie je wel een vertekening van de kleuren, maar de ervaring van mensen met tritanomaly wijkt bij gebruik van deze kleuren niet zoveel af.

Aanklikbare links blijven herkenbaar en de opschriften op de buttons blijven ook goed te zien.

Let wel: dit is geldt bij gebruik van deze kleuren. Hoe de ervaring bij jouw huisstijl is zul je moeten testen.

En neem die moeite vooral ook. Want je kunt wel een prachtige website laten maken, maar als die niet voor je doet wat hij moet doen, dan heb je eigenlijk helemaal niets.

tritanomaly
Tritanomaly

Deuteranomaly

Ook bij deze vorm van kleurenblindheid is het bedoelde contrast van de aanklikbare links zwak.

Het gaat hier om 5% van de mannen en 0,35% van de vrouwen.

Dat zijn best veel mensen. En als het meezit komt een deel van deze mensen op jouw website.

En misschien willen ze daar wel iets gaan kopen. Maar dan moet je daar wel de voorwaarden voor scheppen. Als ze niet kunnen zien wat ze moeten doen gaat het niet lukken.

deuteranomaly
Deuteranomaly

Achromatopsia

En daar ga je dan met je niet-onderstreepte aanklikbare links in een leuk kleurtje.

Dit is de ervaring van iemand die compleet kleurenblind is.

Denk hierbij een 1 op 30.000 tot 1 op 50.000 mensen.

Voor deze kleine groep mensen moet je dus compleet steunen op tekst, signalen die je afgeeft door opvallend of afwijkend kleurgebruik zullen de deze groep mensen niet bereiken.

Je denk misschien dat deze groep mensen te klein is om rekening mee te houden.

achtromatopsia
Achromatopsia

Ik persoonlijk wil hier wel rekening mee houden, want ik weet niet wie die mensen zijn: het zouden mijn grootste opdrachtgevers kunnen zijn of kunnen worden. Zoiets weet je maar nooit.


Blue Cone Monochromacy

Als laatste wil je nog een variant hierop laten zien.

Ik weet niet welk percentage mensen deze ervaring heeft.

Maar ook hier kun je weer zien hoe belangrijk het is dat je bij het herkenbaar maken van de aanklikbaarheid van links niet uitsluitend steunt op afwijkende kleuren.

Dus: doe niet moeilijk. Vraag je webbouwer om de links te onderstrepen. Niet luisteren naar zijn of haar bezwaren, gewoon doen.

Of lees even verder bij aangepaste CSS, dan kun je zelf alle links onderstrepen.

blue cone monochromacy
Blue Cone Monochromacy


Als je tot hier gekomen ben met lezen dan heb je belang hiervan beslist ingezien. Misschien wil je je eigen huisstijl ook even testen.

Hier zijn verschillende tools voor, maar de meeste van deze tools zijn erg langzaam. De snelste manier is een plaatje uploaden. Maak dus een screenshot van je website en/of je nieuwsbrief.

Daarna kun je afbeelding hier uploaden en zien wat de kleuren van je huisstijl doen bij de verschillende vormen van kleurenblindheid.

Jouw nieuwsbrief en website

Als je zelf kleuren gewoon ziet, dan is de ervaring van een kleurenblinde niet het eerste waar je aan denkt als je een nieuwsbrief gaat maken. Toch is een deel van de mensen kleurenblind en die mensen kunnen op jouw mailinglijst staan en jouw website bezoeken. Dit is dus eigenlijk wel iets waar je aan zou moeten denken want dit gaat om gebruiksvriendelijkheid. Je hebt toch niks aan een website als mensen ergens stranden omdat ze geen links kunnen vinden?

Natuurlijk is er nog veel meer om aan te denken en die andere dingen zijn zeker zo belangrijk. Je kunt in de rubriek marketing heel veel tips vinden.

Ik ben een Get Clients Now!™ facilitator. Als je dat wilt, dan kan ik je helpen met een marketingplan voor dienstverleners.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert, MailerLite expert, SEO

Gepubliceerd op: 17-2-2015
Voor het laatst bijgewerkt op: 18-10-2021