Live interview op Twitter

Live interview via Twitter

Het boek Social media marketing voor zzp’ers van Marlies van der Meer gaf me een inspirerend idee: een live interview via Twitter. Dat leek me me leuk omdat je bij een interview via de social media direct een heleboel publiek kunt hebben.

Je kunt niet alleen je eigen volgers als publiek aanwerven, maar ook de volgers van degene die je gaat interviewen. En je maakt er natuurlijk een hashtag bij, waardoor je publiek nog groter wordt.

Ik heb Claudia van Wezel voorgesteld om dit samen te gaan doen. Zij als geïnterviewde en ik als interviewer.

Voorbereiden van het interview

Allereerst hebben we de interview-vragen voorbereid, want je kunt op Twitter geen ellenlange antwoorden kwijt natuurlijk. Daarom hebben we zitten passen en meten met alle vragen. Toen waren zowel de vragen als de antwoorden kort genoeg. Terwijl anderzijds wel alles gezegd werd zodat de antwoorden goed uit de verf kwamen.

Publiciteit op de social media

Toen we klaar waren met de voorbereidingen voor het interview hebben we allebei flink op de tamtam getrommeld. We hebben allebei al onze social media kanalen ingezet om het interview aan te kondigen:

  • datum en tijd waarop we dit zouden gaan doen
  • en natuurlijk een hashtag voor mensen die het interview wilden volgen

En we hebben het ook aangekondigd in onze resp. nieuwsbrieven.

Moeilijkheidsgraad van een live interview op Twitter

Je zou denken dat dit niet zo moeilijk is, maar het bleek moeilijker te zijn dan we gedacht hadden.

Toen het interview plaatsvond hadden we beiden zowel de vragen als de antwoorden voor ons liggen, dus eigenlijk vroeg het niet meer dan kopiëren, plakken en verzenden.

Maar toch bleek dat dit meer tijd in beslag nam dan we verwacht hadden. We hadden aangekondigd dat het interview een half uur in beslag zou nemen. Maar in de praktijk hebben we het interview na 3 kwartier elegant afgekapt en de rest van de vragen laten zitten. Want het nam gewoon veel meer tijd dan we verwacht hadden.

Het kost meer tijd dan je denkt

Als je ook zoiets wilt doen, dan reken er dan op dat je veel meer tijd nodig hebt dan je zou denken. Echt veel meer tijd. We hadden er al rekening mee gehouden dat het meer tijd zou nemen dan je op het eerste gezicht zou denken. Maar de praktijk leerde ons dat een live interview op Twitter twee keer zoveel tijd neemt dan je zou verwachten.

Het live interview op Twitter

Het is al jaren geleden dat we dit deden.

Maar je zou dit ook nu kunnen doen als je een keertje op wilt vallen bij je doelgroep.

Je hoeft je natuurlijk ook niet te beperken tot Twitter. Het platform is er heel erg geschikt voor en haar volgers zaten daar toen. Maar als jouw volgers ergens anders zitten, gebruik dit idee dan gewoon als inspiratie om iets geks of opvallends te bedenken.

Heeft dit live interview op Twitter ook iets opgeleverd?

Ja, het heeft Claudia meer naamsbekendheid opgeleverd. En een paar uur na het interview dienden zich ook nieuwe klanten aan.

Als je dit leuk vindt kun je hier het interview met Claudia van Wezel nalezen.

Of lees het interview met voormalig bondscoach Rob Wuijster

Social media voor marketing

aanvulling

Wat kunnen de social media betekenen voor marketing en hoe zet je ze in om er iets aan te hebben? Gratis.

Live interview via Twitter was last modified: by

Meer over schrijven en publiceren om klanten te krijgen.

Live interview via Twitter was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Ik ben facilitator voor de marketingmethode Get Clients Now!™ en door Hubspot gecertificeerd voor inbound marketing. Ik kan je helpen met klanten krijgen via de organische zoekresultaten, door Yoast gecertificeerd. En ik kan je helpen met e-mailmarketing. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *