Home » Blog » Social media » Twitter » Live interview via Twitter
live interview via twiter met claudia van wezel

Live interview via Twitter

Live interview via Twitter

Het boek *Social media marketing voor zzp’ers van Marlies van der Meer gaf me een inspirerend idee: een live interview via Twitter. Dat leek me me leuk omdat je bij een interview via de social media direct een heleboel publiek kunt hebben.

Je kunt niet alleen je eigen volgers als publiek aanwerven, maar ook de volgers van degene die je gaat interviewen. En je maakt er natuurlijk een hashtag bij, waardoor je publiek nog groter wordt.

Ik heb Claudia van Wezel voorgesteld om dit samen te gaan doen. Zij als geïnterviewde en ik als interviewer.

*Affliatelink

Live interview via Twitter voorbereiden

Allereerst hebben we de interviewvragen voorbereid, want je kunt op Twitter geen ellenlange antwoorden kwijt natuurlijk. Daarom hebben we zitten passen en meten met alle vragen. Toen waren zowel de vragen als de antwoorden kort genoeg. Terwijl anderzijds wel alles gezegd werd zodat de antwoorden goed uit de verf kwamen.

Toen we klaar waren met de voorbereidingen voor het interview hebben we allebei flink op de tamtam getrommeld. We hebben allebei al onze social media kanalen ingezet om het interview aan te kondigen:

  • datum en tijd waarop we dit zouden gaan doen
  • en natuurlijk een hashtag voor mensen die het interview wilden volgen

En we hebben het ook aangekondigd in onze resp. nieuwsbrieven.

Moeilijkheidsgraad van een live interview via Twitter

Hoe moeilijk is dit?

Je zou denken dat dit niet zo moeilijk is, maar het bleek moeilijker te zijn dan we gedacht hadden.

Toen het interview plaatsvond hadden we beiden zowel de vragen als de antwoorden voor ons liggen, dus eigenlijk vroeg het niet meer dan kopiëren, plakken en verzenden.

Maar toch bleek dat dit meer tijd in beslag nam dan we verwacht hadden. We hadden aangekondigd dat het interview een half uur in beslag zou nemen. Maar in de praktijk hebben we het interview na 3 kwartier elegant afgekapt en de rest van de vragen laten zitten. Want het nam gewoon veel meer tijd dan we verwacht hadden.

Het kost meer tijd dan je denkt

Als je ook zoiets wilt doen, dan reken er dan op dat je veel meer tijd nodig hebt dan je zou denken. Echt veel meer tijd. We hadden er al rekening mee gehouden dat het meer tijd zou nemen dan je op het eerste gezicht zou denken. Maar de praktijk leerde ons dat een live interview op Twitter twee keer zoveel tijd neemt dan je zou verwachten.

Heeft het ook iets opgeleverd?

Ja, het heeft Claudia meer naamsbekendheid opgeleverd. En een paar uur na het interview dienden zich ook nieuwe klanten aan. Als je dit leuk vindt kun je hier het interview met Claudia van Wezel nalezen.

Opvallen bij je doelgroep

Andere social media

Je zou dit ook een keer kunnen doen als je een keertje op wilt vallen bij je doelgroep.

Je hoeft je natuurlijk ook niet te beperken tot Twitter. Het platform is er heel erg geschikt voor en haar volgers zaten daar toen. Maar als jouw volgers ergens anders zitten, gebruik dit idee dan gewoon als inspiratie om iets geks of opvallends te bedenken.

En als je niet precies weet waar je doelgroep op de social media te vinden is, dan kun je hier een indicatie vinden.

Hoe jij dit kunt toepassen

Een live interview is leuk, maar dan moet je met z’n tweeën zijn en dat is niet altijd handig. Maar je kunt ook live ergens verslag van doen op Twitter. Op een paar alinea’s uit je boek onder de aandacht brengen. Laat je creativiteit de vrije loop, dan kom je vast op nog meer goede ideeën.

Iets als een live interview levert tijdelijke publiciteit op. Maar besef dat een klein beetje marketing dat je elke dag doet op langere termijn meer oplevert dan een publiciteitsstunt.

Ik ben een Get Clients Now!™ facilitator en ik kan je leren welke vormen van marketing effectief zijn en welke niet. En je kunt in de rubriek over marketing nog meer ideeën vinden om marketing zelf te doen.

Hoe werkt online marketing

Online marketing is natuurlijk niet hetzelfde als af en toe iets op social posten. In deze download leg ik je uit hoe online marketing werkt.

En dan weet je ook waarom jouw online marketing niet werkt en daar kun je dan iets aan doen.

Gepubliceerd op: 27-9-2012
Voor het laatst bijgewerkt op: 27-10-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?