Long tail zoektermen trekken klanten aan

Long tail zoektermen

Long tail zoektermen trekken klanten aan. Maar wat zijn long tail zoektermen en waarom leveren ze klanten op? Misschien heb je wel eens iets gehoord over long tail zoektermen en dat je die zou moeten gebruiken, maar weet je totaal niet waar dit over gaat. In dit artikel ga ik je vertellen wat long tail zoektermen zijn en waarom ze zo leuk zijn.


Wat zijn long tail zoektermen

Long tail zoektermen zijn lange zoektermen. Een lange zoekterm is een zoekterm die uit een klein zinnetje bestaat.

Neem bijvoorbeeld deze blogpost. Als je naar de URL kijk dan zie je “long-tail-zoektermen-leveren-klanten-op”. Dat staat niet alleen in de URL, het is ook de zoekterm. Maar ik had natuurlijk ook een andere zoekterm kunnen kiezen. Bijvoorbeeld “long tail zoektermen wat zijn dat”.

Als je een kortere zoekterm neemt bij het schrijven van je artikel, dan is de kans dat iemand die zoekterm intikt veel groter dan wanneer je een langere zoekterm kiest. Hoe langer je zoekterm is, hoe kleiner de kans is dat iemand die zoekterm precies zo intikt in het zoekveld van Google.

Long tail zoektermen

Daarom lijkt het veel aantrekkelijker om een korte zoekterm te kiezen want die wordt door veel meer mensen gebruikt. Dus dan mag je verwachten dat je pagina of blogpost veel vaker aangeboden zal worden.

Maar het gaat er niet alleen om of je pagina of blogpost aangeboden wordt. Het gaat er nog veel meer om op welke positie hij aangeboden wordt. En dan komen we weer bij de long tail zoektermen.

Concurrentie op het web

Omdat weinig mensen een lange zoekterm intikken, hebben long tail zoektermen weinig concurrentie op het web. En omdat een long tail zoekterm erg specifiek is, trekken long tail zoektermen relevante bezoekers aan. Mensen die het in zich hebben om klant te worden.

Daarom is het een goed idee om long tail zoektermen op je blog te gebruiken. Long tail zoektermen kunnen enorm helpen conversie te verhogen doordat de bezoekers die je aantrekt ook echt geïnteresseerd zijn in het onderwerp van je blogpost.

  • Met long tail zoektermen trek je minder bezoekers aan.
  • Maar de bezoekers die je aantrekt zijn relevanter waardoor je een hogere conversie mag verwachten.

Het is zaak hier rekening mee te houden bij SEO.


Long tail zoektermen trekken klanten aan

Hoe korter je zoekterm is, hoe meer concurrentie je mag verwachten. Dat is begrijpelijk, want met een korte zoekterm kun je nog alle kanten op, waardoor ook mensen die niet je directe concurrenten zijn kunnen schrijven over die korte zoekterm.

Voorbeeld long tail zoekterm

Kijk eens naar deze twee zoektermen

Aan deze zoektermen kun je belangrijke verschillen zien:

  • Een long tail zoekterm is een zoekterm die heel specifiek is.
  • Een short tail zoekterm is een algemene zoekterm.

Veel internetgebruikers weten tegenwoordig dat ze betere antwoorden van de zoekmachine krijgen als ze hun zoektermen specifiek maken. Tegenwoordig gebruikt 70% van de Internetgebruikers daarom long tail zoektermen.

Dat betekent niet dat jouw long tail zoekterm vaak ingetikt zal worden. Waarschijnlijk juist niet. En iedereen die naar jou op zoek is gebruikt eigen long tail zoektermen. Daarom heb je een blog nodig waar je regelmatig interessante en informatieve teksten op plaatst want daar kun je veel long tail zoektermen in verwerken.

Short tail zoektermen

Een short tail zoekterm als “assistentie” heeft heel veel concurrentie, juist doordat hij niet specifiek is. Iemand die “assistentie” intikt kan op zoek zijn naar de brandweer of de politie, het kan iemand zijn die een doktersassistente zoekt en heel misschien is het iemand die naar online marketing assistentie zoekt.

De lontail zoekterm “online marketing assistentie in Heiloo” is zo specifiek dat hij heel weinig concurrentie heeft. Als ik deze zoekterm op mijn website gebruik dan zal mijn website hier dus niet veel bezoekers door krijgen. Maar de bezoekers die ik hierdoor krijg zijn heel erg relevant.

Daarom long tail zoektermen

En dit is nou  precies de reden waarom je zulke specifieke long tail zoektermen gebruikt. Je hebt helemaal niets aan massa’s bezoekers die niet vinden wat ze zoeken. En je hebt ook niets aan massa’s bezoekers die langs komen, je tekst lezen en daarna weer voor eeuwig verdwijnen. Je hebt veel meer aan een paar bezoekers die gevonden hebben wat ze zochten en die vervolgens klant worden.

Een leuke tool om long tail zoektermen te maken kun je vinden op de site van Yoast. Tik daar voor de lol eens in “assistentie”. Dan krijg je een lijst met zoektermen die echt niets met “online marketing assistentie in Heiloo” te maken hebben.

Als de zoektermen op raken

Ook niet onbelangrijk: iedere pagina en iedere blogpost moet een unieke focus zoekterm hebben. Maar je website gaat over één onderwerp. Dus hoe voorkom je dat je een focus zoekterm meerdere malen gebruikt? Waar haal je al die unieke focus zoektermen vandaan?

Nou, dat is eenvoudig: gebruik niet maar één woord als focus zoekterm. Gebruik een long tail zoekterm door een korte zin van je focus zoekterm te maken.

Hoe lang mag een long tail zoekterm zijn?

Een long tail zoekterm is een klein zinnetje. Je moet er geen hele verhalen van maken, want dan werkt het ook niet meer. Volgens Yoast moet een long tail zoekterm uit maximaal 4 woorden bestaan.


Long tail zoektermen trekken klanten aan

Realiseer je dus dat je zelf kunt kiezen hoeveel concurrentie je wilt hebben. Je kunt kiezen voor heel veel concurrentie, maar als je daarvoor kiest dan moet je ook zorgen voor een uitstekende site structuur en fantastische content. En dan lukt het misschien om de concurrentie te verslaan.

Maar je hoeft daar niet beslist voor te kiezen. Je kunt ook kiezen voor long tail zoektermen die gewoon klanten aantrekken. En dan word je website minder vaak aangeboden. Maar dan is het ook veel makkelijker om een hoge positie te verwerven.

Meer weten over SEO

Zou je graag willen weten wat je precies moet doen om je webpagina’s te laten stijgen in de zoekresultaten?

Volg dan gewoon een cursus, schrijf in voor de tips en lees nu direct verder in de handleiding SEO zelf doen.

tip

Long tail zoektermen in Google Search Console

Als je korte zoektermen hebt gebruikt en dat zou willen veranderen, kijk dan ook eens in Google Search Console.

  • Als je in Google Search Console binnenkomt, klik dan op Prestaties. Daar staat een hele rij zoekopdrachten. Op deze zoekopdrachten is jouw website aangeboden.
  • Direct daar naast, op dezelfde regel, staan het aantal klikken vanuit de zoekresultaten naar je website en het aantal vertoningen die je website gekregen heeft.

Als je helemaal bovenaan het vakje Gemiddelde positie aanklikt, dan zie je ook de gemiddelde positie per zoekterm die jouw website had.

Wat wel heel erg jammer is, is dat je daar geen long tail zoektermen bij ziet staan. Die stonden daar vroeger wel, maar Google laat ze nu niet meer zien. Volgens Google om redenen van privacy. Wat natuurlijk onzin is, want je kunt daar helemaal niet zien wie die zoekterm gebruikt heeft.


seo voor dumies

SEO voor dummies

Schrijf je hier in voor gratis tips.

Je bent hier: Home » SEO » SEO beginners » Long tail zoektermen trekken klanten aan
Long tail zoektermen trekken klanten aan was last modified: by

Long tail zoektermen: met dank aan San Whit voor de afbeelding van de lange staart.

Long tail zoektermen trekken klanten aan was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *