Home » Blog » Organische zoekresultaten » Long tail zoektermen trekken relevante bezoekers aan
long tail zoektermen trekken klanten aan

Long tail zoektermen trekken relevante bezoekers aan

Geschatte leestijd: 6 minuten

Long tail zoektermen

Wat is een long tail zoekterm?

Dit is een lange zoekterm die uit een klein zinnetje bestaat.

Als je een kortere zoekterm neemt bij het schrijven van je artikel, dan is de kans dat iemand die zoekterm intikt veel groter dan wanneer je een langere zoekterm kiest. Hoe langer je zoekterm is, hoe kleiner de kans is dat iemand die zoekterm precies zo intikt in het zoekveld van Google. En dus ook: hoe kleiner de kans dat jouw pagina wordt aangeboden. Dat lijkt niet gunstig, maar de werkelijkheid is anders.

Zoekvolume van je zoekterm

Het lijkt veel aantrekkelijker om een korte zoekterm te kiezen want er zijn veel meer mensen die deze korte zoekterm gebruiken. Dus dan mag je verwachten dat je pagina of blogpost veel vaker aangeboden zal worden als je een korte zoekterm gebruikt.

Maar het gaat er niet alleen om of je pagina of blogpost aangeboden wordt. Het gaat er nog veel meer om op welke positie hij aangeboden wordt en aan wie je pagina wordt aangeboden. En dan komen we weer bij zoektermen die uit kleine zinnetjes bestaan.

Concurrentie op het web

Omdat weinig mensen een lange zoekterm intikken, heeft dit type zoektermen weinig concurrentie op het web. En als je van een zoekterm een klein zinnetje maakt, dan is dat automatisch een specifieke zoekterm. Hierdoor trekt die zoekterm ook relevante bezoekers aan. Mensen die het in zich hebben om klant te worden. Hopelijk mensen met een aankoopintentie, maar in ieder geval mensen die echt op zoek zijn naar jouw onderwerp.

Vergelijk eens iemand die zoekt naar een “fiets” met iemand die zoekt naar een “herenfiets met kinderzitje”. Die 2e persoon zoekt heel specifiek en zou best wel eens kunnen gaan kopen als hij gevonden heeft wat hij zoekt.

Daarom is het een goed idee om long tail zoektermen op je blog te gebruiken. Ze kunnen enorm helpen conversie te verhogen doordat de bezoekers die je aantrekt ook echt geïnteresseerd zijn in het onderwerp van je blogpost.

  • Met long tail zoektermen trek je minder bezoekers aan.
  • Maar de bezoekers die je aantrekt zijn relevanter waardoor je een hogere conversie mag verwachten.

Het is zaak hier rekening mee te houden bij het optimaliseren van je website.

Relevante bezoekers aantrekken

Hoe korter je zoekterm is, hoe meer concurrentie je mag verwachten. Dat is begrijpelijk, want met een korte zoekterm kun je nog alle kanten op. Neem bijvoorbeeld de korte zoekterm: “pinnen”. Waar hebben we het dan over? Gaat dat over Pinterest, of gaat dat over pinautomaten? Of over nog iets heel anders? Google mag het dan maar uitzoeken om relevante bezoekers te sturen.

Voordelen van longtail zoektermen

Betere antwoorden

Veel internetgebruikers weten tegenwoordig dat ze betere antwoorden van de zoekmachine krijgen als ze hun zoektermen specifiek maken. Tegenwoordig gebruikt 70% van de Internetgebruikers daarom long tail zoektermen.

Dat betekent niet dat jouw long tail zoekterm vaak ingetikt zal worden. Waarschijnlijk juist niet. En iedereen die naar jou op zoek is gebruikt eigen long tail zoektermen. Daarom heb je een blog nodig waar je regelmatig interessante en informatieve teksten op plaatst want daar kun je veel long tail zoektermen in verwerken.

Dit is de reden waarom je specifieke lange zoektermen gebruikt. Je hebt helemaal niets aan massa’s bezoekers die niet vinden wat ze zoeken. En je hebt ook niets aan massa’s bezoekers die langs komen, je tekst lezen en daarna weer voor eeuwig verdwijnen. Je hebt veel meer aan een paar bezoekers die gevonden hebben wat ze zochten en die vervolgens klant worden.

Een leuke tool om lange zoektermen te maken kun je vinden op de site van Yoast. Tik daar voor de lol eens in “assistentie”. Dan krijg je een lijst met zoektermen die echt niets met “online marketing assistentie in Heiloo” te maken hebben.

Hoe lang mag een long tail zoekterm zijn?

Een dergelijke zoekterm bestaat uit een klein zinnetje. Je moet er geen hele verhalen van maken, want dan werkt het ook niet meer. Volgens Yoast moet een long tail zoekterm uit maximaal 4 woorden bestaan.

Als de zoektermen op raken

Ook niet onbelangrijk: iedere pagina en iedere blogpost moet een unieke focus zoekterm hebben. Maar je website gaat over één onderwerp. Dus hoe voorkom je dat je een focus zoekterm meerdere malen gebruikt? Waar haal je al die unieke focus zoektermen vandaan?

Nou, dat is eenvoudig: gebruik niet maar één woord als focus zoekterm. Gebruik een long tail zoekterm door een korte zin van je focus zoekterm te maken.

Kiezen hoeveel zoektermen je wilt

Realiseer je dus dat je zelf kunt kiezen hoeveel concurrentie je wilt hebben. Je kunt kiezen voor heel veel concurrentie, maar als je daarvoor kiest dan moet je ook zorgen voor een uitstekende site structuur en fantastische content. En dan lukt het misschien om de concurrentie te verslaan.

Maar je hoeft daar niet beslist voor te kiezen. Je kunt ook kiezen voor long tail zoektermen die gewoon klanten aantrekken. En dan word je website minder vaak aangeboden. Maar dan is het ook veel makkelijker om een hoge positie te verwerven.

Google Search Console

Als je korte zoektermen hebt gebruikt en dat zou willen veranderen, kijk dan ook eens in Google Search Console.

  • Als je in Google Search Console binnenkomt, klik dan op Prestaties. Daar staat een hele rij zoekopdrachten. Op deze zoekopdrachten is jouw website aangeboden.
  • Direct daar naast, op dezelfde regel, staan het aantal klikken vanuit de zoekresultaten naar je website en het aantal vertoningen die je website gekregen heeft.

Als je helemaal bovenaan het vakje Gemiddelde positie aanklikt, dan zie je ook de gemiddelde positie per zoekterm die jouw website had.

Wat wel heel erg jammer is, is dat je daar geen lange zoektermen bij ziet staan. Die stonden daar vroeger wel, maar Google laat ze nu niet meer zien. Volgens Google om redenen van privacy. Wat natuurlijk onzin is, want je kunt daar helemaal niet zien wie die zoekterm gebruikt heeft.


Karin de Knegt transparant

Direct met de toepassing van SEO bezig

Eerder heeft Judith mij prima geadviseerd en geholpen met het opzetten van nieuwsbrieven in Mailchimp. De afgelopen periode heeft ze uitstekend werk verricht door mij wegwijs te maken in de wereld van SEO. Judith legt heel helder en stapsgewijs de elementen van SEO uit. Door met Skypesessies te werken ben je direct met de toepassing …

Direct met de toepassing van SEO bezig Lees meer »

seo 200

Gratis checklist SEO

Eerst een checklist, dan een gouden tip van Google zelf en daarna blogupdates als ik iets nieuws publiceer.

Als je nou echt iets wilt met SEO, dan moet je natuurlijk inschrijven!

Gepubliceerd op: 22-5-2020
Voor het laatst bijgewerkt op: 1-11-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?