Long tail zoektermen

Long tail zoektermen

Wat zijn long tail zoektermen

Long tail zoektermen zijn lange zoektermen. Een lange zoekterm is een zoekterm die uit een klein zinnetje bestaat.

Neem bijvoorbeeld deze blogpost. Als je naar de URL kijk dan zie je “long-tail-zoektermen”. Dat staat niet alleen in de URL, het is ook de zoekterm. Maar ik had natuurlijk ook een andere zoekterm kunnen kiezen. Bijvoorbeeld “long tail zoektermen wat zijn dat”.

Als je een kortere zoekterm neemt bij het schrijven van je artikel, dan is de kans dat iemand die zoekterm intikt veel groter dan wanneer je een langere zoekterm kiest. Hoe langer je zoekterm is, hoe kleiner de kans is dat iemand die zoekterm precies zo intikt in het zoekveld van Google.


Concurrentie op het web

Long tail zoektermen hebben daarom weinig concurrentie op het web. En ze trekken relevante bezoekers aan. Daarom is het een goed idee om long tail zoektermen op je blog te gebruiken. Long tail zoektermen kunnen enorm helpen conversie te verhogen doordat de bezoekers die je aantrekt ook echt geïnteresseerd zijn in het onderwerp van je blogpost.

  • Met long tail zoektermen trek je minder bezoekers aan.
  • Maar de bezoekers die je aantrekt zijn relevanter waardoor je een hogere conversie mag verwachten.

Het is zaak hier rekening mee te houden bij SEO optimalisatie.


Long tail zoektermen

Gevonden worden met long tail zoektermen

Als je een pagina of blogpost schrijft dan wil je natuurlijk graag dat die pagina of blogpost gevonden wordt. Daar doe je het voor.

Daarom is het een goed idee om eerst te verzinnen welke zoekterm je bezoekers gaan intikken en dan pas te gaan schrijven. Dan kun je ervoor zorgen dat je pagina of blogpost ook echt over dat onderwerp gaat.

Maar jij bent niet de enige die over dat onderwerp schrijft en je bent ook niet de enige die graag wil dan z’n pagina hoog in Google komt. Als je bezoeker de gewenste zoekterm intikt, mag je daarom verwachten dat Google bergen zoekresultaten zal gaan aanbieden.


Long tail zoektermen: hoe gebruik je ze?

Hoe korter je zoekterm is, hoe meer concurrentie je mag verwachten. Dat is begrijpelijk, want met een korte zoekterm kun je nog alle kanten op, waardoor ook mensen die niet je directe concurrenten zijn kunnen schrijven over die korte zoekterm.


Voorbeeld

Kijk eens naar deze twee zoektermen

  • short tail: assistentie
  • long tail: online marketing assistentie in Heiloo
  • short tail: fiets
  • long tail: herenfiets met 10 versnellingen

Aan deze zoektermen kun je belangrijke verschillen zien:

  • Een long tail zoekterm is een zoekterm die heel specifiek is.
  • Een short tail zoekterm is een algemene zoekterm.

Veel internetgebruikers weten tegenwoordig dat ze betere antwoorden van de zoekmachine krijgen als ze hun zoektermen specifiek maken. Tegenwoordig gebruikt 70% van de Internetgebruikers long tail zoektermen.

Dat betekent niet dat jouw long tail zoekterm veel ingetikt zal worden. Waarschijnlijk juist niet. Iedereen die naar jou op zoek is gebruikt eigen long tail zoektermen. Daarom heb je een blog nodig waar je regelmatig interessante en informatieve teksten op plaatst want daar kun je veel long tail zoektermen in verwerken.


Long tail zoektermen

Waarom gebruik je long tail zoektermen?

Een long tail zoekterm heeft weinig concurrentie, want hij wordt weinig ingetikt en is niet voor iedere verkoper interessant. En hij is ook niet voor iedere koper interessant. Je zult er dus niet massa’s mensen mee aantrekken. Maar de kans dat je die ene zoeker aantrekt die op zoek is naar wat jij te bieden hebt is veel en veel groter.

Voordat je long tail zoektermen gaat gebruiken op je website is het wel aan te raden dat je eerst onderzoekt of die zoektermen wel echt gebruikt worden. Als dat niet zo is en je gebruikt ze toch, dan loop je het risico dat je voor niets schrijft en dat je artikel nooit gevonden wordt.


Short tail zoektermen

Een short tail zoekterm als “assistentie” heeft heel veel concurrentie, juist doordat hij niet specifiek is. Iemand die “assistentie” intikt kan op zoek zijn naar de brandweer of de politie, het kan iemand zijn die een doktersassistente zoekt en heel misschien is het iemand die naar online marketing assistentie zoekt.

De lontail zoekterm “online marketing assistentie in Heiloo” is zo specifiek dat hij heel weinig concurrentie heeft.

Als ik deze zoekterm op mijn website gebruik dan zal mijn website hier dus niet veel bezoekers door krijgen. Maar de bezoekers die ik hierdoor krijg zijn heel erg relevant.

En dit is nou  precies de reden waarom je zulke specifieke termen gebruikt. Je hebt helemaal niets aan massa’s bezoekers die niet vinden wat ze zoeken. Je hebt veel meer aan een paar bezoekers die gevonden hebben wat ze zochten en die daarom gaan kopen.

Een leuke tool om long tail zoektermen te maken kun je vinden op de site van Yoast. Tik daar voor de lol eens in “assistentie”. Dan krijg je een lijst met zoektermen die echt niets met “online marketing assistentie in Heiloo” te maken hebben.


Als de zoektermen op raken

Ook niet onbelangrijk: iedere pagina en iedere blogpost moet een unieke focus zoekterm hebben. Maar je website gaat over één onderwerp. Dus hoe voorkom je dat je een focus zoekterm meerdere malen gebruikt? Waar haal je al die unieke focus zoektermen vandaan?

Nou, dat is eenvoudig: gebruik niet maar één woord als focus zoekterm. Gebruik een long tail zoekterm door een korte zin van je focus zoekterm te maken.


Long tail zoektermen

Long tail zoektermen in Google Search Console

Als je korte zoektermen hebt gebruikt en dat zou willen veranderen, kijk dan ook eens in Google Search Console.

Als je in Google Search Console binnenkomt dan staat het tabblad Zoekopdrachten al open. Daar staat een hele rij zoekopdrachten. Op deze zoekopdrachten is jouw website aangeboden.

Direct daar naast, op dezelfde regel, staat het aantal klikken vanuit de zoekresultaten naar je website. En hoeveel vertoningen je website heeft gekregen.

Als je helemaal bovenaan het vakje Gemiddelde positie aanklikt, dan zie je ook de gemiddelde positie per zoekterm die jouw website had.


Smoesjes

Vroeger stonden hier ook heel specifieke long tail zoektermen. Google laat die nu niet meer zien omwille van de privacy van de bezoekers. Dat argument koop ik niet van Google want de zoektermen die daar staan zijn anoniem, dus hoezo privacy?

Maar hoe het ook is, die heel specifieke long tail zoektermen zie je daar niet meer staan. Maar er staat nog genoeg om duidelijk te krijgen waar je mensen naar zoeken. En als je die informatie gebruikt om je korte zoektermen te veranderen in long tail zoektermen, dan zul je zien dat je pagina minder vaak wordt aangeboden, maar wel gaat stijgen en dat er vaker op geklikt wordt.


Meer weten over SEO

Zou je graag willen weten wat je precies moet doen om je webpagina’s te laten stijgen in de zoekresultaten?

Lees dan verder op de pagina over hulp bij SEO  of ga naar de handleiding SEO leren voor beginners.

tip
Long tail zoektermen was last modified: by

Long tail zoektermen: met dank aan OpenClipart-Vectors voor de afbeelding van de lange staart.

Long tail zoektermen was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.