Velden verwijderen

Bijgewerkt op 17 september 2023

Mailchimp audience fields weggooien

Audience fields verwijderen kan een ramp worden, want als je een veld verwijdert dan verwijder je ook de field tag die bij dat veld hoort.

Mailchimp is een systeem: een eenheid. Dat houdt in dat het niet gemakkelijk is om een deel van dit systeem wel te gebruiken en een ander deel niet. Want er zijn veel verborgen verbindingen in Mailchimp. Hier moet je aan denken als je velden wilt verwijderen.

Mailchimp audience fields zijn verbonden met je nieuwsbrief

Neem bijvoorbeeld de velden van het inschrijfformulier. Standaard staan daar de volgende velden voor je klaar:

  • e-mailadres
  • voornaam
  • achternaam
  • adresgegevens

Die velden lijken op zichzelf te staan, maar dat is niet zo, ze zijn verbonden met zowel je nieuwsbrief als je mailinglijst.

Merge tag voornaam weggegooid

Als je bijvoorbeeld het veld van de voornaam verwijdert, dan verwijder je niet alleen dat veld, je verwijdert veel meer:

  • alle voornamen die op je mailinglijst staan
  • de field tag van de voornaam

Als je de merge tag van de voornaam in je nieuwsbrief gebruikt, dan haalt Mailchimp de juiste voornaam op uit je mailinglijst. In bovenstaande situatie kan dat niet, want alle voornamen zijn verwijderd, er zijn dus geen voornamen om op te halen.

Dat zou niet zo erg zijn als de merge tag nog intact zou zijn, want dan verschijnt er gewoon een stukje wit in je nieuwsbrief. Maar als je het hele veld weggegooid hebt, dan heb je ook de merge tag weggegooid. Als je die merge tag dan wel in je nieuwsbrief gebruikt, dan wordt hij zichtbaar gepubliceerd.

Je kunt wel zelf een nieuwe merge tag maken, maar houd er dan rekening mee dat die merge tag niet meer FNAME als field tag heeft, tenzij je dit zelf verandert.

Archiefpagina weggegooid

Een ander voorbeeld: je hebt meerdere lijsten en dat wil je niet meer, daarom ga je de lijsten samenvoegen. Je maakt er een mooie nieuwe lijst van en wat is dan logischer dan de oude lijsten die je niet meer gebruikt weg te gooien?

Dit kun je doen, maar bij je lijst hoort een archiefpagina. Op deze archiefpagina staan alle nieuwsbrieven die je naar deze specifieke lijst gestuurd hebt. En als je de lijst weggooit, dan gooi je ook de archiefpagina weg.

Verwijderde velden herstellen

Helaas, nee, als je velden of lijsten hebt weggegooid kun je ze niet meer terughalen, deze verborgen verbindingen kun je dus niet meer herstellen.

Houd er daarom goed rekening mee dat Mailchimp een heleboel verborgen verbindingen heeft: als je iets verwijdert heeft dat soms onverwachte gevolgen die je liever niet wilt. Zet een veld dat je kwijt wilt liever op hidden.

Je kunt deze verborgen verbindingen ook intact laten.

  • Op je inschrijfformulier hoef je geen velden te verwijderen: je kunt ze ook verbergen.
  • Bij het samenvoegen van lijsten hoef je de oude lijsten niet te verwijderen, je kunt ze ook gewoon laten staan

Daarom: als je niet heel zeker weet dat je geen schade doet door zaken te verwijderen, laat ze dan gewoon staan. Ik geef toe, je account wordt er een beetje rommelig van, maar je informatie blijft behouden en dat is ook iets waard.

Embedded forms

Op Facebook is een vraag gesteld over hoe het zit met embedded forms. Dat is een goede vraag. Wat ik hier schreef geldt niet voor embedded forms, want bij embedded forms gooi je geen velden weg, je toont ze alleen niet. Net zoals wanneer je een veld verbergt op een gewoon formulier.

Mailchimp audience fields verplicht maken

Verplichte velden op je inschrijfformulier kunnen er de oorzaak van zijn dat je veel minder inschrijvingen krijgt dan je zou kunnen krijgen. En soms zijn ze er ook de oorzaak van dat het inschrijfformulier op je website niet lijkt te werken. In werkelijkheid is dat gelukkig niet zo.

Ik heb het hier over verplichte velden en over het gebruik van een inschrijf plugin in combinatie met verplichte velden. Het is zaak om op te passen met verplichte velden. Ze hebben haken en ogen die je je niet direct realiseert.

Verplichte audience fields en de nadelen van vragen stellen

Verplichte velden zijn dwingend. Ik begrijp best dat je graag een achternaam van je abonnee wilt hebben. Maar realiseer je wel dat als als iemand geen achternaam wil geven, hij of zij dit ook echt niet gaat doen.

En dat kun jij niet zien, want iemand die een verplicht veld niet wil invullen gaat gewoon weg.

Als jij – met uitzondering van je vraag naar het e-mailadres – verplichte velden op je inschrijfformulier hebt staan, dan kun je heel gemakkelijk denken dat dit onschadelijk is. Want het aantal inschrijvers dat afhaakt, daar weet je niets over.

Let op: onverplichte velden

Het is ook niet aan te raden om onverplichte velden te maken met vragen over zaken die je niet werkelijk hoeft te weten. Ook onverplichte velden zorgen ervoor dat een deel van je inschrijvers voortijdig afhaakt.

Ook dat zie je niet, tenzij je een landingspagina gebruikt die ook bezoeken registreert. Je ziet alleen de inschrijvingen binnenkomen van mensen die je vragen accepteren. Misschien vullen deze mensen niet alle velden in, maar als ze inschrijven accepteren ze wel dat je deze vragen stelt.

Je ziet niet dat er ook een heleboel mensen zijn die niet accepteren dat je vragen stelt over zaken die je eigenlijk helemaal niets aangaan. Deze mensen gaan weg en ze zijn voor jou verloren want ze komen niet terug.

Wat gebeurt er als je een plugin gebruikt

Verplichte velden en een Mailchimp plugin gaan prima samen. Maar evengoed krijg ik er vaak vragen over omdat de plugin niet lijkt te werken. In dit artikel wil ik ingaan op een veelgestelde vraag over een probleem met een plugin: hij doet ‘t niet. Je moet natuurlijk wel een goede plugin gebruiken. Ikzelf gebruik graag

Hiermee bedoel ik niet dat andere plugins niet zouden deugen of zoiets want dat weet ik helemaal niet. Dit zijn gewoon de plugins die ik graag gebruik en ik ben er tevreden over. Maar ook als je een goede plugin gebruikt kun je ontdekken dat hij het niet doet terwijl hij wel goed geconfigureerd lijkt te zijn.

Mailchimp plugin werkt niet

Als ik op zoek ga naar de oorzaken waarom een plugin het niet doet, dan vind ik heel vaak dezelfde oorzaak:

  • op Mailchimp zijn velden verplicht gemaakt
  • deze velden zijn niet als verplicht opgenomen in de velden van de plugin

Verplichte velden op Mailchimp zijn velden die mensen verplicht in moeten vullen. Als je die verplichte velden niet als verplicht opneemt in de velden van de plugin dan is de inschrijving niet mogelijk. Daarom doet de plugin het dan niet.

Oplossing

De oplossing is afhankelijk van wat je wilt:

  • neem de verplichte velden op in de velden van de plugin en toon die verplichte velden dus op je website
  • of verwijder de verplichting van de velden van Mailchimp

En tegenwoordig heb je nog een derde mogelijkheid. Als je een Mailchimp landingspagina gebruikt, dan kun je op die landingspagina velden verplicht maken die in het systeem onverplicht zijn.

Volgende fase

Als er zaken zijn die je werkelijk erg graag wilt weten over je abonnee, vraag die zaken dan liever niet bij de inschrijving. Als je bezoeker eenmaal abonnee is kun je hem of haar mailen en iets leuks aanbieden in ruil voor de achternaam of wat je ook maar weten wilt. Maar doe dit niet op het inschrijfformulier want dat kost je inschrijvingen.


Als je dit allemaal een beetje lastig vindt, dan kun je me ook een uur inhuren en dan help ik je ermee. Ik ben een Mailchimp Pro partner en ik geef Mailchimp support.

mailchimp tips

Plan voor een e-mail

Gratis plan voor een e-mail zodat je niet meer hoeft te hopen dat je e-mail iets voor je doet: je gaat dit regisseren!

Over de auteur

Scroll naar boven