Mailchimp automation event

Automation event

Automation event. Een erg handige workflow is een Automation workflow op basis van datum. Dit is een workflow waarbij alle e-mails gegroepeerd zijn rond een specifieke datum.

Mailchimp automation event
Mailchimp automation event

Deze workflow is handig als je een eenmalig event organiseert. Maar hij is nog veel handiger als je een regelmatig terugkerend event hebt. Bijvoorbeeld een cursus die je regelmatig herhaalt.


Automation event

Kenmerkend voor een Automation workflow op basis van een datum is dat de startdatum van de workflow afhangt van een specifieke datum. Je wilt bijvoorbeeld de eerste e-mail 14 dagen voor je event versturen.

Dan kun je een workflow maken die er bijvoorbeeld zo uitziet:

  • 14 dagen voor je event
  • een dag voor je event
  • op de dag van het event
  • de dag na het event
  • een week na het event
  • etc.

Omdat er in de datum van deze workflow ook een jaar verwerkt is, hoef je niet bang te zijn dat hij zichzelf na een jaar weer gaat herhalen. Dat doet hij niet.


Automation event: hoe werkt het

Stel dat je een cursus organiseert waarbij je eens per 2 maanden een startdatum hebt. Telkens als de cursus start moeten de cursisten een reeks e-mails krijgen.

Dan zet je deze serie e-mails klaar en telkens als je een inschrijving hebt zet je de startdatum in een speciaal veld bij het profiel van je cursist. Meer hoef je niet te doen. De workflow start vanzelf op de afgesproken tijd en je cursisten krijgen volgens het ingestelde schema hun e-mails: huiswerk, reminders en wat je ook verder maar wilt versturen.

Het fijne is dat je deze workflow maar eenmaal hoeft te maken om ‘m telkens opnieuw te kunnen inzetten als je een cursus organiseert. Je kunt dus jaren plezier van je werk hebben!

Mensen die dit echt niet willen (die heb je natuurlijk altijd) kunnen zich afmelden terwijl ze toch op je mailinglijst blijven staan.


Laten doen

Je kunt deze workflow natuurlijk ook door mij laten maken.  Belangrijk is dat je het tijdschema van je e-mails glashelder op papier zet.

Dit kan met Mailchimp van voor 15 mei 2019, met Mailchimp Standard, met Mailchimp Premium en met Mailerlite.

Automation event was last modified: by

Met dank aan Susana Gonzalez voor de tickets in de uitgelicht afbeelding.

Automation event was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.