Mailchimp Automation event

Mailchimp Automation event. Een erg handige workflow is een Automation workflow op basis van datum. Dit is een workflow waarbij alle e-mails gegroepeerd zijn rond een specifieke datum. Deze workflow is handig als je een eenmalig event organiseert. Maar hij is nog veel handiger als je een regelmatig terugkerend event hebt. Bijvoorbeeld een cursus die je regelmatig herhaalt.

Mailchimp Automation event

Kenmerkend voor een Automation workflow op basis van een datum is dat de startdatum van de workflow afhangt van een specifieke datum. Je wilt bijvoorbeeld de eerste e-mail 14 dagen voor je event versturen.

Dan kun je een workflow maken die er bijvoorbeeld zo uitziet:

  • 14 dagen voor je event
  • een dag voor je event
  • op de dag van het event
  • de dag na het event
  • een week na het event
  • etc.

Omdat er in de datum van deze workflow ook een jaar verwerkt is, hoef je niet bang te zijn dat hij zichzelf na een jaar weer gaat herhalen. Dat doet hij niet.

Mailchimp Automation event: hoe werkt het

Stel dat je een cursus organiseert waarbij je eens per 2 maanden een startdatum hebt. Telkens als de cursus start moeten de cursisten een reeks e-mails krijgen.

Dan zet je deze serie e-mails klaar en telkens als je een inschrijving hebt zet je de startdatum in een speciaal veld bij het profiel van je cursist. Meer hoef je niet te doen. De workflow start vanzelf op de afgesproken tijd en je cursisten krijgen volgens het ingestelde schema hun e-mails: huiswerk, reminders en wat je ook verder maar wilt versturen.

Het fijne is dat je deze workflow maar eenmaal hoeft te maken om ‘m telkens opnieuw te kunnen inzetten als je een cursus organiseert. Je kunt dus jaren plezier van je werk hebben!

Mensen die dit echt niet willen (die heb je natuurlijk altijd) kunnen zich afmelden terwijl ze toch op je mailinglijst blijven staan.

Korte cursus Mailchimp op maat of laten doen

In een korte cursus Mailchimp op maat kan ik je leren hoe je deze workflow instelt en wat de aandachtspunten hierbij zijn. Maar je kunt deze workflow natuurlijk ook door mij laten maken.  Belangrijk is dat je het tijdschema van je e-mails glashelder op papier zet.

Als je je e-mailmarketing met Mailchimp zelf doet, dan kun je hier een handleiding vinden die een handige ingang is naar artikelen waarin staat hoe je iets doet.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

Mailchimp Automation event was last modified: by
Mailchimp Automation event was last modified: by