Mailchimp automation event

Automation Event

Mailchimp automation event is een workflow op basis van datum. Dit is een workflow waarbij alle e-mails gegroepeerd zijn rond een specifieke datum.

Deze workflow is handig als je een eenmalig event organiseert. Maar hij heeft ook een enorm nadeel. Dat nadeel is dat het zou kunnen gebeuren dat mensen inschrijven nadat de workflow is gaan draaien. Nog erger: dat is zelfs heel erg waarschijnlijk, want mensen schrijven vaak op het laatste moment in voor een event. En als dat gebeurt werkt alles niet zoals je dat gepland had.

Maar deze workflow kan erg handig zijn als je ‘m niet inzet met open inschrijving. Gebruik ‘m bijvoorbeeld voor een cursus of zoiets waarvan de deelnemers al bekend zijn en waarbij je zeker weet dat niemand later wordt toegevoegd.


Mailchimp automation event

Kenmerkend voor een Automation workflow op basis van een datum is dat de startdatum van de workflow afhangt van een specifieke datum. Je wilt bijvoorbeeld de eerste e-mail 14 dagen voor je event versturen.

Dan kun je een workflow maken die er bijvoorbeeld zo uitziet:

  • 14 dagen voor je event
  • een dag voor je event
  • op de dag van het event
  • de dag na het event
  • een week na het event
  • etc.

Omdat er in de datum van deze workflow ook een jaar verwerkt is, hoef je niet bang te zijn dat hij zichzelf na een jaar weer gaat herhalen. Dat doet hij niet.

Automation event: hoe werkt het

Stel dat je een cursus organiseert waarbij je eens per 2 maanden een startdatum hebt. Telkens als de cursus start moeten de cursisten een reeks e-mails krijgen.

Dan zet je deze serie e-mails klaar en telkens als je een inschrijving hebt zet je de startdatum in een speciaal veld bij het profiel van je cursist. Meer hoef je niet te doen. De workflow start vanzelf op de afgesproken tijd en je cursisten krijgen volgens het ingestelde schema hun e-mails: huiswerk, reminders en wat je ook verder maar wilt versturen.

Het fijne is dat je deze workflow maar eenmaal hoeft te maken om ‘m telkens opnieuw te kunnen inzetten als je een cursus organiseert. Je kunt dus jaren plezier van je werk hebben!

Mensen die dit echt niet willen (die heb je natuurlijk altijd) kunnen zich afmelden terwijl ze toch op je mailinglijst blijven staan.

Automation event helemaal automatiseren

Als je deze workflow compleet wil automatiseren dan is dat een ingewikkelde workflow:

  • landingspagina
  • direct na inschrijving een e-mail om de inschrijving te bevestigen
  • 14 dagen voor het event een e-mail om te herinneren
  • een dag voor het event een e-mail om te herinneren
  • een dag na het event een e-mail met een bijlage
  • en misschien een week later ook nog een e-mail

Dat is geen eenvoudige workflow en het is niet gek als je hier hulp bij nodig hebt.

Laten doen

Je kunt deze workflow natuurlijk ook door mij laten maken.  Belangrijk is dat je het tijdschema van je e-mails glashelder op papier zet.


pijltje

Mailchimp training op maat

Als je het moeilijk of eng vindt om dit zelf te doen en er hulp bij wilt, dan kun je ook een training Mailchimp van een dag bij me boeken. Dan maken we dit samen in orde.


Dit kan met de lecacy Mailchimp van voor 15 mei 2019, met Mailchimp Standard en natuurlijk met Mailchimp Premium.

Lees direct verder: E-mailstrategie voor Mailchimp Free

Je bent hier: Home » Mailchimp » Mailchimp Automation » Mailchimp automation event
Mailchimp automation event was last modified: by

Met dank aan Susana Gonzalez voor de tickets in de uitgelicht afbeelding.

Mailchimp automation event was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *