Bijgewerkt op 30 november 2023
Een audience heeft onderhoud nodig. Het zou mooi zijn als iedereen die niet meer geïnteresseerd is zich af zou melden, maar dat is niet zo. Daarom moet je Mailchimp contacten verwijderen als er teveel inactieve adressen in je audience staan.
Contacten verwijderen kan pijn doen maar het is soms wel nodig. Want inactieve adressen kunnen veranderen in spamvallen en als je mailt naar spamvallen dan komen al je e-mails een stuk minder goed aan in de mailbox.
Maar daarnaast: door je lijst goed te onderhouden zorgt je er ook voor dat je de kosten van Mailchimp in de hand houdt.
Mailchimp contacten verwijderen
Mailchimp heeft een segment van inactieve adressen voor je klaargezet. Dat segment vind je in je Audience dashboard.

Hier kom je als je in de zijbalk links naar je audience dashboard gaat. Scrol dan helemaal naar beneden tot je ziet: Email marketing engagement.
Het onderste rijtje waar “Rarely” bij staat is het inactieve segment. En als je op het vliegtuigje klikt dat erbij staat, dan kun je die mensen mailen.
Inactieve adressen
Contacten verwijderen is dus soms gewoon noodzakelijk. Maar dat doe je niet zo maar natuurlijk. Want een adres kan inactief lijken, terwijl dat niet echt zo is. Als iemand bijvoorbeeld nooit toestemming geeft om de afbeeldingen in je nieuwsbrief te tonen, dan zie jij niet in je statistieken dat er geopend is.
Maar zo iemand kan gewoon de online versie gelezen hebben. En dan zou het toch wel jammer zijn als je dat adres weggooit. Het is daarom beter om eerst te vragen of iemand nog geïnteresseerd is.
E-mail sturen
Maak daarom eerst een segment van inactieve adressen en stuur dan een e-mail waarin je vertelt dat je het punt staat ze van je lijst te verwijderen omdat ze niets meer doen.
Stuur een nieuwsbrief met een titel waaruit duidelijk blijkt dat ze deze nieuwsbrief echt moeten openen. Bijvoorbeeld: “Je abonnement verloopt”.
Afbeelding in je nieuwsbrief
Verwijder deze ene keer het zinnetje “View this in your browser” dat bovenaan iedere e-mail staat en zet een afbeelding in de e-mail. Doordat je geen andere mogelijkheid biedt om te afbeelding te zien nemen je kansen dat mensen toestemming geven om de afbeeldingen te tonen toe en zodra iemand daar toestemming voor geeft zie jij in je statistieken dat de nieuwsbrief geopend is.
Dan wacht een weekje want mensen moeten de tijd krijgen om te openen. Als mensen in die week openen dan verdwijnen automatisch uit dat segment want ze voldoen niet meer aan de voorwaarden.
Na een week
Wie na die week nog niet geopend heeft gaat ook echt niet meer openen. Dus dan moet het gebeuren. Deze mensen moet je niet meer mailen. Het is het beste als je deze mensen uitschrijft. Een instructie hoe je dat kunt doen kun je vinden het in het artikel over adressen uitschrijven.
Als je lijst schoon is
Als je lijst is opgeschoond zul je dit direct zien in je audience statistieken onder e-mail marketing engagement. En als je een betaald abonnement hebt bij Mailchimp dan zul je het ook terugzien in de kosten.
Noodzakelijk onderhoud
Een lijst opschonen is gewoon niet leuk, maar lijsten hebben nou eenmaal onderhoud nodig en het is ook niet leuk om in je rapporten te zien dat bijna niemand je nieuwsbrief opent. Maak er daarom een gewoonte van om eens in de zoveel tijd je lijsten op te schonen. Dan blijft je lijst gezond.