Bijgewerkt op 29 november 2023
Mailchimp downsizen is niet hetzelfde als Mailchimp downgraden. Downgraden betekent dat je switcht naar een lagere versie van Mailchimp. Bijvoorbeeld van Mailchimp Standard naar Mailchimp Essentials. Maar bij downsizen blijf je in dezelfde versie van Mailchimp, maar je gaat naar een lager prijsplan. Je hebt bijvoorbeeld Mailchimp Standard voor 5000 abonnees en je gaat downsizen naar 2500 abonnees.
Downsizen is niet aan de orde als je de legacy versie gebruikt, want als je de legacy versie gebruikt past de prijs zich vanzelf aan als je minder contacten in je account hebt.
Dit artikel is voor mensen die Mailchimp Essentials, Standard of Premium gebruiken en die niet naar een lagere versie van Mailchimp willen, maar die een prijsplan willen voor minder abonnees. Hier kun je meer info vinden over de nieuwe Mailchimp betaald.
Additional contact blocks
De behoefte om te downsizen is vaak een gevolg van het inzetten van het Mailchimp audience archief. Want als je alle adressen in hetzelfde audience bewaart en alle adressen waar je niets mee doet archiveert, dan heb je waarschijnlijk ineens een stuk minder contacten.
Als eerste moet je goed controleren wat op dit moment het juiste prijsplan is bij jouw aantal abonnees. Hierbij kun je voordeel hebben van additional contact blocks, want als je maar een paar abonnees meer hebt dan je prijsplan toestaat, dan ben je goedkoper uit met een lager prijsplan + een additional contact block dan met een hoger prijsplan.
Maar dit geldt alleen als het om een beperkt aantal contacten gaat. Als het om veel contacten gaat dan ben je met additional contact blocks veel duurder uit dan met een prijsplan waar meer contacten in passen. Doe daarom rekenwerk voordat je beslist wat het juiste prijsplan is.
Nu ga je kijken wanneer je betaalcyclus eindigt en wanneer een nieuwe betaalcyclus begint. Want dat is de datum waarop je moet downsizen. Dat moet je op die datum doen omdat er anders iets heel anders gebeurt.
Mailchimp telt je contacten en berekent je prijs op basis van het hoogste aantal contacten in de afgelopen periode. Dus wat gaat er gebeuren als je midden in een betaalcyclus gaat downsizen? Ook dan gaat Mailchimp uit van het hoogste aantal contacten en dat ziet er dan zo uit.
Rekenvoorbeeld: adressen archiveren
Je hebt Mailchimp Standard met 4900 contacten en een prijsplan voor 5000 contacten en je hebt nog nooit adressen gearchiveerd. Maar dan lees je mijn artikel waarin ik uitleg dat Mailchimp goedkoper is dan je denkt, en je gaat aan de slag.
Beginsituatie
Je hebt Mailchimp Standard met 4900 contacten en dat kost je 100 dollar per maand.
Eindsituatie
Je archiveert alle uitgeschreven en inactieve adressen. Er blijven 1500 adressen over. Er is in Mailchimp Standard geen plan voor 1500 adressen, dus je gaat downsizen naar een plan voor 2500 contacten en je ontdekt tot je stomme verbazing dat je meer moet betalen dan daarvoor ….
Hoe dit komt
Dat had je niet verwacht natuurlijk en daar deed je het ook niet voor. Maar dit komt doordat het hoogste aantal contacten in deze periode 4900 contacten was. Je gaat downsizen naar een plan voor 2500 contacten, dus je hebt in deze periode 2400 contacten over. Deze contacten tellen in deze periode nog mee voor je prijsplan. Mailchimp plaatst ze daarom in additional contact blocks want je gewone prijsplan is niet groot genoeg meer.

Bij een prijsplan tot 2500 contacten passen er 300 contacten in een additional contact block. Je gaat dus 8 x 12,50 extra betalen:
- Een prijsplan voor Mailchimp Standard tot 2500 contacten kost je 60 dollar per maand.
- Daarbovenop betaal je 8 x 12,50 omdat je 2400 extra contacten hebt, dat is 100 dollar.
- In totaal ga je dus 160 dollar betalen.
- Pas in de volgende betaalcyclus ga je 60 dollar betalen.
Maar als je niets doet en wacht met downsizen tot het begin van de nieuwe betaalcyclus, dan betaal je de eerstvolgende keer 100 dollar voor 4900 contacten en de keer daarna 60 dollar voor 2500 contacten.
Wachten met downsizen tot het begin van de volgende betaalcyclus scheelt je in deze situatie dus 60 dollar in de kosten.
Mailchimp downsizen: overlap elimineren
Beginsituatie
Ook in deze situatie heb je Mailchimp Standard, je hebt 5 audiences en veel adressen komen in meerdere audiences voor. Er is veel overlap.
Eindsituatie
Je gaat nu audiences samenvoegen. Nu blijven er 2700 contacten over.
Mailchimp Standard heeft een prijsplan tot 2500 contacten en een prijsplan tot 5000 contacten, dus je zou nu kunnen denken dat je niet moet gaan downsizen. Maar doe dat gerust wel.
- Want je plan tot 5000 contacten kost je 100 dollar per maand.
- Maar een prijsplan tot 2500 contacten + een additional contact block kost je 60 dollar + 12,50 is 72,50. Het is in deze situatie dus beter de extra contacten op te bergen in een additional contact block dan een hoger prijsplan te kiezen.
Je kunt in feite tot +900 contacten in het plan van 2500 blijven en voordeel hebben van additional contact blocks. Pas als je boven 3400 contacten komt wordt het gunstiger voor je om een plan voor 5000 contacten te nemen.
Maar let op: je had bijna 5000 contacten en er blijven er 2700 over. Als je direct gaat downsizen tellen die bijna 5000 contacten gewoon nog mee in deze periode. Let ook nu dus op de datum waarop je betaalcyclus afloopt en ga downsizen aan het begin van de nieuwe betaalcyclus.
Rekenvoorbeeld Mailchimp downsizen
Ik hoop dat het je niet gebeurt dat je nu je dit leest ineens ontdekt dat je zonder iets samen te voegen en zonder iets te archiveren in een te hoog prijsplan zit.
Je koopt een prijsplan tot een x-aantal abonnees, bijvoorbeeld tot 5000 abonnees. Maar als je maar 100 abonnees hebt en evengoed een prijsplan koopt tot 5000 abonnees, dan vindt Mailchimp dat best. Omdat jij dat prijsplan gekocht hebt, betaal je dan voor 5000 abonnees terwijl dat nergens voor nodig is.
Als dit toevallig jouw situatie is (100 abonnees in een prijsplan voor 5000 abonnees) dan kun je direct downsizen.
Mailchimp downsizen: het aandachtspunt
Als je gaat downsizen moet je niet alleen letten op het aantal contacten dat je nu op dit moment in je account hebt.
Je moet kijken naar het hoogste aantal abonnees dat je in deze betaalcyclus in je account hebt gehad, want dat aantal is bepalend voor de prijs die je de eerstvolgende keer betaalt.
Ook het Mailchimp prijsplan is dus erg flexibel. De prijs lijkt met grote stappen omhoog te gaan, maar als je Mailchimp goed gebruikt gaan de prijzen geleidelijk omhoog naarmate je meer contacten hebt.
Je kunt deze rekenvoorbeelden niet zomaar overnemen, want jouw situatie is natuurlijk weer net ietsje anders: hebt een andere versie van Mailchimp of een ander aantal contacten. Daarom moet je dit rekenwerk zelf doen. Hier vind je de prijs van additional contact blocks. Let op, want deze prijzen staan in een frame en je kunt scrollen en ze zijn niet voor iedere versie van Mailchimp hetzelfde. Kijk dus goed.