Mailchimp en SEO

Mailchimp en SEO, hoe zit dat? Helpt Mailchimp bij het verbeteren van de vindbaarheid van je website? Of juist niet? Worden nieuwsbrieven geïndexeerd of juist niet? Is het zinvol om een archief van nieuwsbrieven op je website te plaatsen en hoe doe je dat dan?

Mailchimp en SEO: dit is een term heel veel wordt ingetikt in het zoekveld van mijn website. Het is dus niet voor iedereen helder welk effect Mailchimp heeft op de vindbaarheid van je website. Lees verder, want deze helderheid ga ik nu scheppen.

Mailchimp en SEO

Als je nieuwsbrieven rond stuurt met een daarin links naar je blogposts, dan zal je website beslist vaker bezocht worden. Daarom stuur je die nieuwsbrieven ook rond. Nieuwsbrieven rond sturen helpt dus om ervoor te zorgen dat je website vaker bezocht wordt en om ervoor te zorgen dat je blogposts vaker gelezen worden.

Maar: worden die nieuwsbrieven ook geïndexeerd? Kunnen ze gevonden worden in de organische zoekresultaten?

Indexatie

Vroeger kon dat wel, maar nu niet meer. De nieuwsbrieven van Mailchimp werden vroeger geïndexeerd. Dat betekent dat ze vindbaar waren in de organische zoekresultaten.

Dat lijkt leuk, maar dat was niet leuk. Als je een blogpost plaatste die je daarna als nieuwsbrief rond stuurde, dan stond dezelfde tekst tweemaal op het web. Zoiets is niet gunstig voor je ranking.

Als iemand je nieuwsbrief naar een ander door stuurt, dan maakt Mailchimp een speciale gepersonaliseerde versie van je nieuwsbrief voor die vriend. Als je de merge tag van de voornaam hebt gebruikt dan wordt de voornaam van de vriend erboven gezet.

Dat is prachtig, maar toen nieuwsbrieven geïndexeerd werden betekende dit dat populaire nieuwsbrieven die veel werden doorgestuurd honderden malen op het web konden staan. Dat is duplicate content en dat is slecht voor je ranking.

Hier zijn klachten over geweest en Mailchimp heeft daar naar geluisterd en er iets aan gedaan. Nu worden nieuwsbrieven niet meer geïndexeerd. Ze creëren dus geen duplicate content meer. En ze kunnen niet meer gevonden worden in de organische zoekresultaten.

Mailchimp en SEO: probleem

Alles leuk een aardig, maar we hebben nu wel een probleem. Dat probleem kun je vinden bij de publicity-settings.

MailChimp en SEO vindbaarheid

Je kunt dit scherm vinden bij de settings van je mailinglijst.

  • Ga naar Lists
  • Open het menu bij Stats
  • Kies voor Settings
  • Kies voor Publicity Settings

Hier vraagt Mailchimp of je campagnes vindbaar moeten zijn of niet. Maar die vraag gaat in feite nergens over als je campagnes niet geïndexeerd worden.

Ik heb hier een lange chat over gehad met een medewerker van Mailchimp om te vragen of het iets uitmaakt wat je hier aanvinkt. Het antwoord komt erop neer dat het op dit moment niet uitmaakt wat je aanvinkt: niets wordt geïndexeerd. Maar misschien maakt het ooit in de toekomst wel uit.

Mailchimp en SEO: vorige nieuwsbrieven zichtbaar houden

Mensen willen vaak dat hun vorige nieuwsbrieven zichtbaar en beschikbaar blijven voor lezers en bezoekers. Dat heeft een heleboel nadelen, maar het kan wel. Ik ga je nu eerst vertellen hoe je dit kunt doen. Daarna ga ik je vertellen waarom je dit niet moet willen ;)

Archief bar

Mailchimp heeft een archiefpagina met daarop een archief bar die je kunt openen en sluiten, afhankelijk van wat je wilt. Standaard staat de archief bar open. Op die archiefpagina staan je oude nieuwsbrieven.

Archief op je website

Het is ook mogelijk om een archief van je nieuwsbrieven op je website te importeren. Dat is voor jou als schrijver nog ongunstiger: mensen kunnen de links naar je nieuwsbrieven dan op je website vinden en je nieuwste nieuwsbrief wordt vanzelf aan je website toegevoegd. Dat zal het aantal nieuwe abonnees zeker drukken omdat je iedere motivatie om een abonnement te nemen wegneemt.

Een plaatje van je nieuwsbrief op je website

Dan krijg ik nog regelmatig een vraag van mensen die archief van aanklikbare plaatjes van hun nieuwsbrieven op hun website willen plaatsen. Ik weet niet waarom want dat levert niets op. Maar als je dit wilt doe dan dit:

  • Installeer op je pc een programma waarmee je screenhots van hele webpagina’s kunt maken. Dat kun je doen met bijvoorbeeld Webshot of met een Chrome extensie.
  • Klik in je nieuwsbrief op “View this in your browser” en kopieer de URL die dan boven je nieuwsbrief staat.
  • Maak er een afbeelding van.
  • Verklein die afbeelding tot het formaat waarop je ‘m wilt publiceren, plaats ‘m op je website.
  • En maak je afbeelding aanklikbaar.

Nadelen

Let wel: ik adviseer je niet om de archief bar open te zetten want ikzelf zie geen enkele reden om me te abonneren op nieuwsbrieven die ik ergens online kan lezen: op een archiefpagina, op Facebook of waar dan ook.

Als ik je nieuwsbrief ergens kan lezen zonder dat ik mijn e-mailadres hoef te geven dan vind ik dat erg fijn en dan krijg je mijn e-mailadres niet. En ik ben niet de enige die er zo over denkt. Daarom raad ik je aan om de archief bar dicht te zetten en je nieuwsbrief nergens te publiceren. Houd ‘m gewoon voor mensen die bereid zijn hun e-mailadres aan je te geven en zorg dat je die mensen iets goeds biedt.

Mailchimp en SEO: blog

Een nieuwsbrief is dus eigenlijk een “wegwerp”-dingetje. Een nieuwsbrief heeft tijdelijke waarde doordat je ‘m rondstuurt. Maar als de informatie die je rondstuurt langer z’n waarde moet houden, dan kun je die informatie beter op een blog zetten dat je door de zoekmachines laat indexeren. Dit is de beste manier.

Je kunt ook de HTML van je nieuwsbrief kopiëren en plakken aan de HTML-kant van je website en dan heb je een echt heel erg lelijke manier te pakken. Maar het kan wel. Maar doe dat liever niet want het is echt niet mooi.

Beste manier: blog

Mijn advies is: content marketing kost gewoon tijd, probeer niet te besparen op tijd door de lelijkste manieren te kiezen want dat zal je geen klanten opleveren. Daarom: zet de informatie op je blog en stuur het rond via een nieuwsbrief.

Tijd besparen: RSS feed

Als je wilt besparen op tijd, zet ook dan de informatie op je blog en haal de inhoud van je blog op via een RSS-feed en stuur een RSS nieuwsbrief rond. Deze manier kan heel mooi zijn. Kijk maar even bij de RSS startpakketten of bij de workshops.

Als je deze manier kiest dan wordt de inhoud van je blog gewoon geïndexeerd én je bespaart tijd en werk doordat je de nieuwsbrief niet hoeft te maken terwijl alles er ook nog goed uitziet. Dat is dus de beste manier.

Mailchimp en SEO

Mailchimp doet dus gewoon helemaal niets met de SEO van je website: niets goeds en niets slechts. Ik hoop dat dit nu helder is. Zo niet, stel dan je vraag in het reactieveld dat je onderaan deze pagina kunt vinden.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Mailchimp en SEO was last modified: by
Credits

Met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor de afbeelding van SEO in de header.

Mailchimp en SEO was last modified: by