Je bent hier: Home » Mailchimp Expert » Mailchimp Automation instellen

Mailchimp Automation instellen

Mailchimp partner badge

Mailchimp Automation


Mailchimp Automation is een geautomatiseerde manier om e-mails te verzenden. Een Automation workflow heeft een “recept” en dat recept bepaalt onder welke omstandigheden de Automation begint met verzenden.

Mailchimp heeft lineaire classic Automation en Customer Journeys met vertakkingen.

Als je net een Mailchimp account hebt aangemaakt is de classic Automation niet meer beschikbaar.

Mailchimp partner badge

Als je een Mailchimp Automation wilt kun je die door me laten bouwen of ik kan je er een training over geven.

Mailchimp lineaire automations

Mailchimp Automation is in principe een lineaire Automation. Dat betekent dat de verzending van e-mail B volgt op de verzending van e-mail A. Deze Automation heeft geen vertakkingen, maar die zijn wel heel gemakkelijk te maken. Dan moet je natuurlijk wel weten wat je doet.

Eenmalige verzending

Deze e-mails worden eenmaal verstuurd. Mailchimp registreert dat een adres de e-mail heeft gehad en je kunt die e-mail niet opnieuw versturen naar hetzelfde adres. Ook niet als je het adres van de lijst haalt en het er later weer op zet. Hij doet het gewoon niet meer. Houd hier rekening mee bij het testen.

Circulaire e-mails

Maar niet alle recepten van Mailchimp Automation zijn lineair. Denk bijvoorbeeld aan een verjaardags e-mail of aan e-mails voor de verlenging van een abonnement. Deze Automations zijn niet lineair: dezelfde e-mail wordt jaarlijks verzonden. En deze e-mails kun je wel meerdere malen verzenden naar hetzelfde adres.

Mailchimp Automation gebruiken

Mailchimp Automation kun je voor een aantal zaken gebruiken:

Zo zijn er talloze recepten en triggers. Daarom kan ik je niet zomaar leren hoe Automation werkt, want hoe een automatisering werkt en wat de ins en outs zijn hangt af van je keuze van het recept en van de trigger.

Welkom e-mails

Dit zijn e-mails die je verstuurt op het moment dat mensen in je audience komen. Vaak zijn dat e-mail die iets vertellen over wat je lezer mag verwachten. Bijvoorbeeld dat je wekelijks of maandelijks gaat mailen en waar je over gaat mailen. Hier is meer uit te halen. Mensen kopen gemakkelijker als ze je kennen, leuk vinden en aardig vinden en welkom e-mails zijn perfect om jezelf voor te stellen en de band met je prospect te verstevigen of op te gaan bouwen.

Educatieve serie

Mailchimp lineaire automations zijn ook perfect voor educatieve series. Dat kan een betaalde serie zijn, bijvoorbeeld in combinatie met Woocommerce of Paytium.

Salesfunnels

Salesfunnels hebben een bijzonderheid. Die bijzonderheid is dat het zomaar zou kunnen dat je lezers gaan kopen. En dan is de rest van de serie niet meer relevant voor ze. Dat betekent dat een salesfunnel er om vraagt dat je mensen in en uit kunt sluiten. En dat kan met Mailchimp Automation.

Mailchimp Automations en Customer Journeys

Wat alle Automations gemeenschappelijk hebben is dat ze eenmalig ingesteld moeten worden. Daarna blijven ze verzenden naar iedereen die aan de voorwaarden voldoet. Daarom is het instellen van Automation een eenmalig project.

En als je weet wat je precies wilt, kan ik je in een training ook leren hoe je een Automation maakt. Ook met ingewikkelde zaken als in en uitsluitingen.

Niet te benauwd om kennis te delen

Ik vind het super zoals Judith na een paar mailwisselingen en telefoontjes zich verdiept in de materie om er dan een passende MailChimp oplossing bij te bedenken en gelijk ook voor me inricht. Niet te benauwd om kennis te delen en voortvarend te werk gaat.

En op de vraag “Wanneer denk je er aan te kunnen beginnen?” het antwoord te krijgen “Dat doe ik vanmiddag even” is toch wat iedere ondernemer wil :)

Ik ben een erkende Mailchimp expert sinds januari 2015 en ik kan je helpen met Mailchimp. En op het blog staat een categorie over Mailchimp Automation.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

""