Dynamische content

Dynamische content met Mailchimp

Mailchimp Pro Partner badge

Geschatte leestijd: 5 minutes

Dynamische content

Tegenwoordig biedt Mailchimp in Mailchimp Standard en Premium de mogelijkheid om dynamische content te gebruiken. Maar dat is helemaal niet nieuw. Dynamische content was er al lang al en het is er ook nu nog voor Mailchimp Free, Essentials en de legacy versie. Ik kan ook dynamische content plaatsen in Mailchimp Free en Essentials.

Dynamische content in Mailchimp

Persoonlijk en gericht mailen

Dynamische content is het neusje van de zalm: je stuurt je nieuwsbrief naar je hele lijst, maar de instellingen van je nieuwsbrief bepalen wie welke teksten en afbeeldingen te zien krijgen.

Hierdoor kun je nog persoonlijker mailen dan wanneer je een nieuwsbrief naar een segment stuurt. Als je dit wilt kun je dit aangeven als je je nieuwsbrieven door me laat maken.

Dynamische content in Mailchimp

Voorbeeld van dynamische content

Ik geef je een simpel voorbeeld: een therapeut die voedingsadviezen geeft. Voedingsadviezen verschillen per individu. Op dit individuele niveau kun je geen bulk e-mails versturen. Maar je kunt je adressen wel indelen in groepen: voedingsadviezen voor senioren, voor gezonde volwassenen, voedingsadviezen voor vrouwen in de overgang en adviezen voor kinderen.

Maar als je op deze manier aparte nieuwsbrieven gaat versturen, dan kom je een probleem tegen: gezonde volwassenen kunnen kinderen hebben. En vrouwen in de overgang kunnen ook kinderen hebben. En ze kunnen ook nog ouders hebben en daarom iets over de voeding ouderen willen weten.

Jouw indeling voldoet dus niet helemaal en kan als gevolg hebben dat je sommige mensen veel te vaak mailt.

Dynamische content in Mailchimp

Oplossing voor overlappende doelgroepen

Dynamische content is de oplossing als je gericht wilt mailen maar er overlap in je doelgroepen zit. Laat de mensen zelf aanvinken waar ze in geïnteresseerd zijn. Want dat weten ze zelf veel beter dan jij of ik.

En vervolgens stuur je eens in de zoveel tijd een nieuwsbrief met daarin een stukje tekst voor iedere groep. Maar dat stukje tekst toont Mailchimp alleen aan mensen die hebben aangevinkt dat ze er geïnteresseerd in zijn. Alle anderen zien een heel dunne extra witregel. Dat is dynamische content.

Dynamische content in Mailchimp

Exclusieve content

Je kunt content versturen die exclusief voor je abonnees is. Alle anderen zien die content niet. Zo kun je je abonnees belonen door ze een fabelachtig goed aanbod te doen.

Of je zet een aanbod in je nieuwsbrief met een speciale bonus of korting voor je abonnees, terwijl alle anderen wel van het aanbod gebruik kunnen maken, maar zonder de exclusieve voordelen. Dan krijgt een abonnement op je nieuwsbrief meerwaarde, want dat wordt dan een soort membership.

Dynamische content in Mailchimp

Betaalde series en wachtwoorden

En dan de betaalde series, daar zie je soms ook een regeltje onder:

Dit is betaalde content, ik verzoek je dit niet te met anderen te delen.

Het is prima om mensen dit te vragen, maar zou het niet veel fijner zijn als je niet afhankelijk bent van de goodwill van je klanten?

Je kunt die nieuwsbrief zo inrichten dat alleen de geadresseerde je betaalde content kan zien. En als de geadresseerde je nieuwsbrief op de social media zet, dan verschijnt je call to action om ook een betaald abonnement te nemen.

Ditzelfde geldt natuurlijk voor wachtwoorden van online cursussen. Ook die wachtwoorden kun je beschermen met een klein stukje code.

Hoe waterdicht is dit allemaal?

Dat is een goede vraag. Als je dynamische content wilt gebruiken om een betaalde serie of wachtwoord te beschermen, dan moet je er rekening mee houden dat het niet 100% waterdicht is.

Vooral mensen die erg handig zijn kunnen er omheen. Maar de gemiddelde internet gebruiker kan dat niet. En het biedt zeker veel meer bescherming dan vragen om iets niet te delen.

Met dynamische content kun je gewoon mensen in- of uitsluiten. Dat werkt goed, maar ik zou er geen staatsgeheimen mee versturen.

Dynamische content in Mailchimp

Kan jouw idee ook?

Nu vraag je je misschien af of jouw idee ook kan met dynamische content. Ik weet niet wat je idee is, maar ik denk dat het kan. Neem gewoon even contact met me op en leg me je idee voor. Dan kan ik vast wel iets uitbroeden waardoor het kan.

Dynamische content in Mailchimp

Hoe doen we dat?

Als je dit wilt gaan we eerst een goed plan maken. Lees hiervoor verder bij Beter werken met Mailchimp.

Ik ben een erkende Mailchimp expert.

Judith de Vries

Judith de Vries

Helpt met marketing

Mailchimp PRO partner, MailerLite expert, Get Clients Now!™ facilitator en ook nog goed in SEO.

Dynamische content met Mailchimp was last modified: by