Extreem lange nieuwsbrieven

Mailchimp laten doenJuridische screeningExtreem lange nieuwsbrievenDynamische contentMultivariate testen
extreem lange nieuwsbrieven
Mailchimp partner badge

Extreem lange nieuwsbrieven

Extreem lange e-mails zijn geen goed idee, laat ik daar even mee beginnen. Want denk eens aan de ontvangers van die e-mails: zij moeten die nieuwsbrieven lezen. En soms is een nieuwsbrief gewoon té lang. Hij is te lang om van mensen te vragen dat allemaal te gaan lezen.

Of nog extremer: hij is zo lang dat de servers ‘m niet meer af willen leveren. En dan heb je een serieus probleem, want dan heb je wel een lange nieuwsbrief, maar je bereikt er niemand meer mee.

Hoewel dit gewoon een slecht idee is, zie ik dat dit soms wel voorkomt bij bijvoorbeeld personeelsnieuwsbrieven van grote bedrijven. En daar heb ik een oplossing voor.

Wanneer is een nieuwsbrief lang?

Als je niet weet of je nieuwsbrief echt lang is, stuur ‘m dan eens naar een Gmail adres en ga ‘m daar bekijken. Als hij echt lang is, dan past hij niet helemaal in Gmail. Gmail plaatst dan onderaan een link naar een andere pagina waar je ‘m verder kunt lezen.

  • Als je die link ziet staan, dan is je nieuwsbrief lang.
  • Maar als je gewoon de voettekst van je nieuwsbrief in de Gmail mailbox ziet staan, dan is het OK.

Nieuwsbrief afbreken

Als jij een nieuwsbrief met een dergelijke lengte wilt versturen kan ik deze problemen voor je oplossen. Die oplossing ziet er zo uit:

  • Voor ieder hoofdstuk van je nieuwsbrief sturen we een introductie naar de mailbox met een “lees meer”-link.
  • En de rest lezen de mensen op de archiefpagina van Mailchimp.

Hierdoor kunnen je lezers bij het lezen van de introducties beslissen of ze het onderwerp interessant genoeg vinden om het verder te willen lezen. En de nieuwsbrief die je naar de mailbox stuurt is ook korter waardoor hij ook minder zwaar is en de kansen dat de server ‘m zal afwijzen veel kleiner zijn.

Craftswoman

Belinda simmelink

Belinda Simmelink

Communications & PR Manager for Natural, Renewable, and Hydrogen Gas Mobility at TotalEnergies

Judith has been taking care of the layout & design of our monthly internal e-mail newsletter by means of Mailchimp for more than four years now, even before I joined the company. I have come to know Judith as a true craftswoman in this field.

With every edition, she tirelessly points out possible areas for improvement, and she thinks proactively about how to increase our open rate or reader experience.

Thanks to Judith’s coding skills, our readers are now seamlessly directed from compact articles in email to complete articles online by means of anchor links.

Judith is clear, flexible, responsive and above all extremely skilled. She has written a blog, check-list or how-to about each topic.

If you are looking for a partner in the field of email marketing, then I highly recommend Judith & Virtueel Present!

Voordelen van nieuwsbrieven afbreken

De voordelen van het afbreken van te lange e-mails zijn:

  • Je stuurt kleine stukjes van artikelen naar de mailbox zodat je lezers snel kunnen zien of ze een artikel interessant vinden. En als ze iets interessant vinden, dan kunnen ze een link aanklikken en verder lezen op de archiefpagina. Je nieuwsbrief is dus veel beter leesbaar.
  • De nieuwsbrief die je naar de mailbox stuurt is veel korter en lichter, waardoor de kans dat hij ook echt in de mailbox aankomt veel groter is.

 

Deskundige vakvrouw

Frank Schuurman

Frank Schuurman

Directeur O3+ (Onderwijs, Ontwikkeling & Ondernemingen)

Judith ervaar ik als een deskundige vakvrouw wat betreft Mailchimp. Zij denkt met je mee en heeft oog voor belangrijke details.

Als iets niet direct lukt zoekt ze naar alternatieven wat uiteindelijk leidt tot een professionele opmaak van de nieuwsbrieven en bijvoorbeeld aanmeldformulieren. Bovendien is het plezierig samenwerken met haar.

Mooie oplossing met nadelen

Dit is een mooie oplossing voor extreem lange nieuwsbrieven, maar er zijn ook nadelen:

Onderstreepte links zijn een goed idee want dan is je nieuwsbrief ook leesbaar voor kleurenblinden. En er meer mensen kleurenblind dan je denkt. Zo’n 8% van de mannen is kleurenblind. Als zij de aanklikbare links in je nieuwsbrief niet kunnen herkennen, dan kan je dat omzet schelen.

Maar als je een nieuwsbrief afbreekt en wilt dat mensen naadloos verder kunnen lezen op de archiefpagina, dan moeten ze middenin je nieuwsbrief landen op de archiefpagina. En daarvoor heb je een anker nodig.

Dit anker ziet er precies hetzelfde uit als een gewone link, maar hij is niet aanklikbaar. Je kunt ‘m wel de kleur van je gewone tekst geven. Maar als je de links in je nieuwsbrief onderstreept hebt, dan kun je die onderstreping er niet uithalen als het om een anker gaat. Je kunt je echte links nog wel handmatig onderstrepen, maar dat is minder mooi door een kleurverschil.

Ander nadeel: statistieken

Een ander belangrijk nadeel gaat over je statistieken. De klik op de link naar de archiefpagina (“lees meer”) registreert Mailchimp niet. Dus je weet niet of mensen ook echt verder gelezen hebben. Je weet eigenlijk helemaal niets.

Betere oplossing

Een betere oplossing zou zijn: maak kortere e-mails en mail vaker. Of plaats een deel van de tekst op een blog en stuur een kort stukje in je nieuwsbrief met een “lees meer” link naar je blog. Want die klik registreert Mailchimp wel.

Maar als het echt niet anders kan

Maar als je geen blog hebt en als je echt niet anders kunt dan extreem lange nieuwsbrieven maken, dan is het beter dat je korte stukjes naar de mailbox stuurt en de complete tekst op de archiefpagina zet.

Ik ga niet uitleggen hoe je dit doet, want die les heb ik inmiddels geleerd ;) Het is echt moeilijk en als ik jou leer hoe het moet en jij maakt een fout, dan kom je bij me terug. En dan mag ik op zoek gaan naar de fout in jouw codering. En een fout opsporen in codering is nog veel moeilijker. Daarom vertel ik je niet hoe je dit doet.

Als je dit wilt kan kun je je nieuwsbrieven door mij laten maken.

Mailchimp uitbesteden

Jouw Mailchimp nieuwsbrieven zijn bij mij in goede handen, want ik ben een erkende Mailchimp specialist in de Mailchimp experts directory.

Ik kan niet alleen nieuwsbrieven voor je maken, ik maak ook nieuwsbrieven die technisch complex zijn.

 

Ken je iemand voor wie dit interessant is?

Gepubliceerd op: 15-9-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 23-1-2022