Home » Mailchimp Expert » Mailchimp laten doen » Mailchimp Automation instellen
Mailchimp automation

Mailchimp Automation instellen

Geschatte leestijd: 4 minuten

Mailchimp Automation instellen

Mailchimp Automation is een geautomatiseerde manier om e-mails te verzenden. Een Automation workflow heeft een “recept” en dat recept bepaalt onder welke omstandigheden de Automation begint met verzenden.

Mailchimp heeft lineaire classic Automation en Customer Journeys met vertakkingen. Als je net een Mailchimp account hebt aangemaakt is de classic Automation niet meer beschikbaar.

Mailchimp Automation: series en funnels

Automation gebruik je voor eenmalige verzendingen, series, funnels en e-mails die regelmatig herhaald moeten worden.

Eenmalige verzending

Een voorbeeld van een eenmalige verzending is een “welkom” e-mail. De eerste e-mail die je stuurt direct na inschrijving. Maar denk ook aan een enkele e-mail als iemand iets in een winkelwagen legt maar niet afrekent.

Series

Een serie is een reeks e-mails die in specifieke volgorde verstuurd moet worden. Bijvoorbeeld een educatieve serie.

Funnels

Een voorbeeld van een funnel is een salesfunnel. Kenmerkend voor een funnel is dat hij zich ergens onderweg vertakt: mensen doen iets wel of ze doen het niet. En na die beslissing vertakt de funnel zich: elke groep krijgt eigen content.

Herhaling

En een e-mail die volgens een vast ritme herhaald moet worden is bijvoorbeeld een e-mail die je stuurt als iemand jarig is. Of een e-mail als een abonnement verlengd wordt.

Hoe een automatisering werkt en wat de ins en outs zijn hangt af van je keuze van het recept en van de trigger.

tijmen van steeg

Product specifieke mail

Judith heeft me al een aantal keren geholpen om Mailchimp op een juiste manier in te richten. De laatste maal was het echt een ingewikkelde toestand, maar nu krijgt toch iedereen een product specifieke mail afgeleverd. En dat bewijst zich bij mij in een hoop positieve reacties van klanten :-) Tijmen van Steeg, Ongedierte bestrijden …

Product specifieke mail Lees verder »

Mailchimp Customer Journeys: plan nodig

Wat alle Automations gemeenschappelijk hebben is dat ze eenmalig ingesteld moeten worden. Daarna blijven ze verzenden naar iedereen die aan de voorwaarden voldoet. Daarom is het instellen een eenmalig project.

Je kunt Mailchimp Automation door me laten instellen. Als je dit wilt zijn de volgende zaken van belang:

  • We hebben een goed plan nodig.
  • Ik schrijf je teksten niet. Dat doe je zelf of je laat dit doen door een copywriter.
  • Je e-mails kan ik voor je maken, of je zet ze vooraf klaar.
  • Als je dat wilt kan ik een vinger aan de pols houden om je e-mails te optimaliseren.

Doel van je e-mails

Om je Automation workflow te maken moet ik kiezen uit talloze recepten en triggers. Om hierin een praktische keuze te maken hebben we helderheid nodig:

  • Wat is het doel van je Automation? Wat wil je ermee bereiken? Bijvoorbeeld: engagement vergroten, iets verkopen, mensen iets onderwijzen of nog iets heel anders.
  • Zijn er situaties waarin sommige mensen uit de workflow gehaald moeten worden? Bijvoorbeeld: je hebt een workflow om iets te verkopen en dat is gelukt, dan hoeven die mensen de rest van je serie niet te krijgen.

Wat wil je zelf doen?

Maar als je weet hoe je een technisch goede nieuwsbrief maakt, dan kun je je e-mails ook zelf maken. Je kunt ze voor me klaarzetten bij de templates of bij de campaigns, dat maakt niet uit. Als je ze maar wel de volgorde duidelijk aangeeft en je de e-mails ook duidelijk benoemt, zodat ik weet om welke e-mails of templates het gaat.

Dat kan, maar je kunt ook alles door mij laten doen.

Optimalisatie

Als je dat wilt kun je de optimalisatie ook aan me uitbesteden. Ik ga dan volgens een afgesproken ritme kijken naar je funnel en zien of er e-mails zijn die verbeterd kunnen worden.

 

Als je iets dergelijks overweegt, dan is het een goed idee om eerst je account te laten analyseren. Dan kijk ik voor je wat de verbeterpunten zijn en waar de kansen liggen om iets te winnen.

Ik ben een erkende Mailchimp expert sinds januari 2015 en ik kan je helpen met Mailchimp.

Judith de Vries

Judith de Vries

Helpt met marketing

Mailchimp PRO partner, MailerLite expert, Get Clients Now!™ facilitator en ook nog goed in SEO.