Multivariate testen met Mailchimp Premium

Mailchimp laten doenJuridische screeningExtreem lange nieuwsbrievenDynamische contentMultivariate testen
Multivariate testen
Mailchimp partner badge

Multivariate testen

Multivariate testen betekent dat je kunt testen met meerdere varianten tegelijk. In totaal kun je gelijktijdig testen met 8 varianten: 2 titels, 2 afzenders, 2 verschillende inhouden en 2 verzendtijden. Allemaal tegelijk. Of je neemt een andere combinatie van varianten.

Met een gewone AB test kun je één zaak testen door twee varianten te versturen. Je kunt je nieuwsbrief versturen met 2 verschillende titels, óf met 2 verschillende afzenders, óf je verstuurt 2 nieuwsbrieven met verschillende inhoud of je kiest 2 verzendtijden. Maar je kunt niet alles tegelijk testen.

Met Mailchimp Premium kun je een multivariate test versturen en dan kun je wel alles tegelijk testen. Je kunt met Mailchimp Premium een mix versturen met maximaal 8 varianten en de winnaar stuur je naar de rest van je lijst. Als je dit goed aanpakt gaan je resultaten natuurlijk met sprongen omhoog.

Multivariate testen

Als je multivariate wilt gaan testen is het noodzakelijk dat je een echt groot audience hebt. Want in principe hebben we 5000 adressen nodig per testgroep.

Als we die niet hebben en toch multivariate gaan testen, dan gaat het fout. De resultaten zijn dan onbetrouwbaar waardoor het kan gebeuren dat een verliezer als winnaar wordt uitgeroepen. En dan wordt die verliezer naar het grootste deel van je lijst gestuurd.

Daar kunnen we nog iets aan doen door de tijd van de test te verlengen. Hier kun je wel iets mee compenseren, maar je kunt er niet alles mee compenseren.

Multivariate testen: mixen

Bij deze multivariate tests kun je dus heerlijk mixen. Maar dat hoef je niet te doen. Je kunt ook een nieuwsbrief versturen met 8 verschillende titels, of met 8 verschillende afzenders.

Of je doet een test op content met 8 verschillende vormgevingen, of je neemt varianten op de inhoud. En als je daar één dingetje in varieert, bijvoorbeeld de kleur van de call-to-action, dan weet je daarna precies welke kleur voor de meeste clicks zorgt.

Inspiratie

Om je te inspireren: wat werkt beter bij jouw doelgroep?

  • Aanklikbare links: een aanklikbare tekstlink, een button of een aanklikbare afbeelding?
  • Afzender: de bedrijfsnaam of de naam van een persoon?
  • Template: een simple text template, een mooi opgemaakt HTML template van 1 kolom of een HTML template met 3 kolommen?

Zo kun je eindeloos variëren en uitproberen wat het beste resultaat geeft bij jouw doelgroep.

Mailchimp Premium

Mailchimp Premium is een extra luxe versie van Mailchimp die je kunt inkopen vanaf 299 dollar per maand. Wat je werkelijk betaalt hangt af van het aantal adressen dat je hebt en wat je er verder nog bij hebt ingekocht.

multivariate testen
Multivariate testen

Mailchimp Premium is een prachtige tool als je mailinglijst groot genoeg is voor een multivariate test, want dan haal je er zoveel meer uit.

Mailchimp laten doen

Als je iets te weten wilt komen en daar tests voor gaat opzetten, dan kan dat best ingewikkeld zijn.

Weet dan dat je Mailchimp ook kunt laten doen. Ik ben een Nederlandse Mailchimp expert en ik help in het Nederlands met Mailchimp.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

en ook nog goed in SEO

Mailchimp partner badge