Bij een nieuwsbrief in spam onderzoek gaat het erom of je nieuwsbrief netjes in de mailbox aankomt en waar hij dan aankomt: in een spamfilter of gewoon in de mailbox.
Nieuwsbrief in spam: onderzoek naar de aflevering
- Hoor je van je abonnees en je klanten dat ze je nieuwsbrief niet ontvangen?
- Zie je in je statistieken een grafiek die ineens scherp daalt?
- Of heb je een andere reden om te vermoeden dat het grootste deel van je nieuwsbrieven in de spamfilters komt?
Dat kan waar zijn. Begin eens met te lezen over de meestvoorkomende oorzaken. Kijk eens of je iets herkent, want misschien doe je iets waardoor je de spamfilters triggert.
Kijk ook even of de grafiek van de open rate van je nieuwsbrieven er ongeveer zo uitziet:

Als je de grafiek hierboven herkent en het vermoeden hebt dat je nieuwsbrief in spam komt, dan kan ik een onderzoek voor je doen.
Daarna weet je of je vermoeden klopt en ik leer je dan ook wat je moet veranderen om te zorgen dat je nieuwsbrief weer gewoon in de mailbox komt.
Wanneer een onderzoek naar de aflevering van je nieuwsbrief?
Als je de grafiek van de open rate van je nieuwsbrief die je hierboven ziet staan ongeveer herkent en je niets herkent van de meest voorkomende oorzaken waardoor een nieuwsbrief in spam komt, dan is er iets aan de hand en dan is een spam onderzoek zinvol.


Als je nieuwsbrief incidenteel in spam komt, is een onderzoek niet nodig. Zoiets doe je alleen als je serieuze redenen hebt om te denken dat een groot deel van je nieuwsbrieven in spam komt terwijl daar geen duidelijke oorzaken voor aan te wijzen zijn zoals een slechte verzendreputatie of een amateuristisch gemaakte nieuwsbrief.
Nieuwsbrief in spam: oorzaak vinden
Als je de oorzaak niet kunt vinden, dan kan ik je helpen met het opsporen van de oorzaak. Deze hulp bestaat uit een spam onderzoek.
Ik ga dan een nieuwsbrief zoals jij ‘m gewoonlijk maakt versturen naar een speciaal geselecteerde lijst met adressen en onderzoeken of ze aankomen, of ze in spam komen of niet. En als ze niet in de mailbox aankomen maar naar de spamfilters gaan, dan ga ik na wat hier de oorzaak van is.
Resultaat van het onderzoek
Na dit onderzoek kan ik je precies vertellen:
- of je nieuwsbrieven aankomen
- waar ze aankomen: in spam, in een reclamefolder etc.
- en vooral: wat je zou moeten veranderen om het probleem op te lossen.
Deze nieuwsbrief
Belangrijk: dit is een technisch onderzoek dat je vertelt wat je in deze ene nieuwsbrief fout hebt gedaan. We moeten hier dus een nieuwsbrief voor nemen die representatief is voor hoe jij je nieuwsbrieven gewoonlijk maakt.
Wanneer niet
Maar als je je mailinglijst verwaarloosd hebt dan kan dit er ook een oorzaak van zijn dat je nieuwsbrief in de spamfilters komt. Het onderzoek laat deze oorzaak niet zien. Dus als je denkt dat dit een oorzaak kan zijn, vertel me dit dan direct.
En als je in het verleden zonder toestemming hebt gemaild en hierdoor spammeldingen hebt gekregen, dan is je verzendreputatie beschadigd. Dan kun je een perfecte nieuwsbrief maken en evengoed in spam komen. Dit onderzoek helpt dan niet.
Wat kost een nieuwsbrief in spam onderzoek?
Tarief
Neem contact met me op als je je probleem hiermee voor eens en voor altijd wilt verhelpen.
Dan ga ik je eerst een paar vagen stellen om zeker te weten dat dit onderzoek zinvol is.
€225 euro excl. btw

Contact opnemen schept nog geen verplichtingen.
Wat krijg je bij een onderzoek naar de aflevering van je nieuwsbrief?
Als je oorzaken en oplossingen laat onderzoeken voor een nieuwsbrief in spam dan krijg je:
- Verdwenen nieuwsbrieven: ik kijk bij welke e-mailadressen je nieuwsbrief helemaal niet arriveert.
- Spam: ik ga uitzoeken of je nieuwsbrief in de spamfilters komt en bij welk type e-mailadressen hij in de spamfilters komt.
- Rapportage en uitleg: daarna krijg je een rapportage en een uitleg over wat je verkeerd doet en wat je wel zou moeten doen. Als dat nodig is doen we een korte sessie met vergadersoftware waarbij je meekijkt op mijn scherm zodat ik je iets kan demonstreren.
- Nazorg: een goed gemaakte nieuwsbrief die verzonden wordt vanaf een account met een normale tot goede verzendreputatie zou niet in spam moeten komen. Als dit toch gebeurt dan gaan we praten met je platform.
Herhaal onderzoek
Maar eerst gaan we een controle uitvoeren door het onderzoek te herhalen. Dit gaan we doen nadat je de verbeteringen hebt doorgevoerd en 2 tot 3 verbeterde nieuwsbrieven hebt verstuurd. Dan kom je bij me terug en dan doen we het onderzoek opnieuw om het verschil te kunnen meten.
Als je twijfelt
Als je twijfelt of je dit onderzoek zou moeten laten doen dan kan mijn artikel over honeypot adressen je waarschijnlijk helpen hier helderheid over te krijgen. Lees dit dus even, want jij weet precies hoe vaak je gemaild hebt, hoe je aan de adressen bent gekomen, of er veel adressen op je lijst staan die niet openen. Het artikel geeft daar betekenis aan.
Soms is een spam onderzoek helemaal niet nodig. En als je de grafiek hierboven helemaal niet herkent, dan is het misschien allemaal niet zo ernstig. Op het blog staat een rubriek over wat je zelf allemaal kunt doen om te voorkomen dat je nieuwsbrief in spam komt.
Dit onderzoek naar de aflevering van je nieuwsbrief is inbegrepen als je Mailchimp gebruikt en een accountanalyse door mij laat doen. Maar als je uitsluitend een onderzoek naar de aflevering van je nieuwsbrief wilt, dan kan dat ook.
Reviews

Snel, accuraat en oh zo duidelijk
Ik ben geweldig geholpen met het vinden van het probleem, dat een leek als ik met geen mogelijkheid voor elkaar zou krijgen. Alle stappen die je moet zetten worden duidelijk aangegeven, waardoor het juiste resultaat niet kan missen. Dank je wel Judith! Titia ten Bosch
Geweldig geholpen
Judith heeft mij geweldig geholpen met Mailchimp. Ik gebruik Mailchimp al een aantal jaren, maar merkte regelmatig dat enkele klanten de mail niet kregen. Ze heeft alles nagezien en tips gegeven zodat ik zelf ermee aan de slag kon. Fijn dat ik het uiteindelijk zelf moest doen. Heb er weer veel van geleerd. Ze is vlot en duidelijk met reageren. Aanrader! Jos
Nieuwsbrief in spam
Omdat de oorzaak vaak iets is dat je in je onwetendheid zelf doet, kun je het misschien ook zelf oplossen. Op het blog vind je en rubrieke met oplossingen: Mailchimp in spambox. Misschien herken je hier iets.
Ik ben een Mailchimp PRO partner en heb talloze problemen opgelost.