Groepen in Mailchimp

Mailchimp groepen

Groepen zijn in Mailchimp een goede manier om je adressen te organiseren. Als je Mailchimp Free gebruikt kun je nog maar 1 mailinglijst hebben, dus om adressen te organiseren kun je niet anders dan groepen gebruiken.

Maar als je één van de andere versies van Mailchimp gebruikt dan kun je meer lijsten aanmaken. Doe dit liever niet want je hebt er meer last dan gemak van.

Mailchimp groepen gebruiken en geld besparen

Als je je abonnees nu op aparte lijsten hebt staan kun je mogelijk geld besparen door je account op te schonen en je abonnees samen te voegen op een enkele lijst met daarin groepen.

Dat kun je doen door lijsten samen te voegen en binnen de overgebleven lijst groepen aan te maken. Op deze manier kun je abonnees die vroeger op een aparte lijst stonden nog steeds apart benaderen. Met groepen kun je je contacten dus organiseren binnen dezelfde mailinglijst.

Je eerste voordeel: je kunt niet naar meerdere lijsten tegelijk mailen, maar je kunt wel naar meerdere groepen tegelijk mailen.

Mailchimp groepen

Je kunt abonnees in een groep benaderen alsof ze op een aparte lijst staan, terwijl dat niet zo is. Groepen in je Mailchimp lijst maken het daarom niet moeilijker om mensen apart te mailen.

Een groot verschil tussen abonnees op een aparte lijst en abonnees in een groep, is dat abonnees ingedeeld kunnen zijn bij meer dan één groep. Abonnees die vroeger zowel op lijst A als op lijst B stonden, staan nu slechts eenmaal op je lijst en zijn ingedeeld bij groep A en groep B.


Mailchimp groepen: afmeldingen verwerken

Zoals eerder gezegd: je kunt geld besparen door groepen in plaats van extra lijsten te gebruiken, want door groepen te gebruiken heb je genoeg aan 1 lijst en dan hoef je niet te upgraden.

Maar het indelen van adressen op dezelfde lijst in plaats van ze op verschillende lijsten te plaatsen heeft ook nog een ander groot voordeel: je kunt afmeldingen correct verwerken.

Als je mensen op verschillende lijsten hebt staan, kun je afmeldingen eigenlijk niet correct verwerken:

  • iemand meldt zich af van lijst A
  • maar je mailt hem of haar opnieuw omdat hij of zij nog op lijst B staat

Als je meerdere lijsten gebruikt én afmeldingen correct wilt verwerken moet je erg wakker zijn en bij iedere afmelding controleren of het adres nog ergens anders voorkomt op één van je lijsten. Als je dergelijke afmeldingen niet nauwkeurig controleert en je mailt iemand die zich heeft afgemeld, dan ben aan het spammen. Dat zal je bedoeling niet zijn, maar je doet het wel.

Meerdere lijsten gebruiken terwijl je niet kunt uitsluiten dat mensen op meer dan 1 lijst staan betekent dus extra werk, want je moet je afmeldingen handmatig controleren.

Je tweede voordeel: je kunt afmeldingen correct verwerken.

Ik hoor soms dat mensen dat dat geen voordeel vinden, maar eerder een nadeel. Snap ik, het is veel fijner als mensen die van een lijst afmelden gewoon nog op een andere lijst staan zodat je kunt blijven mailen.

Maar dat is wel een wetsovertreding: als mensen zich eenmaal aanmelden, dan moet je het ook mogelijk maken dat ze zich maar eenmaal af hoeven te melden. En die wet is tegenwoordig nogal gepeperd, dus pas op je tellen.


Mailchimp groepen: zichtbaar of verborgen

Groepen kun je zichtbaar maken op je inschrijfformulier. Als je dat doet, dan kunnen mensen zichzelf in de groepen van hun keuze indelen.

Zichtbare groepen

Als je groepen zichtbaar maakt op je inschrijfformulier dan krijgen mensen die groepen ook te zien als ze hun profiel bijwerken. Ze kunnen dus na verloop van tijd de groepen waar ze in zijn ingedeeld zelf wijzigen als hun interesses veranderen.

Dat is een handige manier om contacten te organiseren als je gericht wilt mailen, want dan weet je zeker dat je het goed doet.

Verborgen groepen

Groepen hoeven echter niet zichtbaar te zijn op je inschrijfformulier en dat is ook niet altijd wenselijk. Je kunt bijvoorbeeld groepen maken die voor je abonnee niet zichtbaar zijn als je informatie wilt vastleggen die je wilt gebruiken om gericht te mailen.

Maar er is een beperking aan het aantal groepen dat je kunt gebruiken. Je kunt niet meer dan 60 groepen hebben. Dat is best veel, maar dit betekent wel dat een grens is aan de hoeveelheid informatie die je in groepen kunt vastleggen.

Overweeg daarom om tags te gebruiken als het gaat om informatie die je doelgroep niet hoeft te zien. Denk er wel om dat je abonnee om inzage kan vragen in de informatie die je over hem of haar bewaart.

Groepen in Mailchimp gebruiken betekent

  • geld te besparen door je account op te schonen
  • omzet te verhogen door gerichter te mailen
  • afmeldingen goed verwerken

Instromen in groepen

Ik lees vaak mensen dat geen groepen gebruiken omdat ze problemen hebben met de instroom van nieuwe abonnees. Daar hoef je geen problemen mee te hebben. Als je een WordPress website hebt dan kun je mensen netjes in een groep laten instromen met behulp van de plugin MC4WP of met behulp van de plugin MailMunch. Of met Gravity forms of Paytium (en dan heb je gelijk ook een betaalformulier).

Met al deze plugins kun je mensen laten instromen in groepen zonder dat ze iets aan hoeven te vinken.

Als je bijvoorbeeld inschrijft voor één van mijn series over e-mailmarketing met MailChimp, inschrijft dan hoef je alleen je e-mailadres en je voornaam te geven. Onzichtbaar voor jou laat ik je dan instromen in 2 groepen:

  • e-mailmarketing
  • en de groep die over de serie gaat

En dan heb ik het zo geregeld dat het instromen in deze laatstgenoemde groep een Automation workflow triggert.

Na je inschrijving geef ik je de gelegenheid om zelf de onderwerpen die je interessant vindt te kiezen. Dat doe ik pas na de inschrijving, want anders moet je direct zoveel vragen beantwoorden dat ik het me goed voor kan stellen dat je daar geen zin in hebt.

Dit is de manier waarop het systeem met MailChimp groepen werkt en daarom heb je niet meer dan één mailinglijst nodig. Sterker nog: dit kun je niet zo doen als je meerdere lijsten gebruikt.


Gehannes met lijsten

Ik lees op het web vaak klachten over dat “gehannes” met lijsten en dat je met MailChimp altijd adressen van de ene mailinglijst naar de andere moet verhuizen. Als jij ook zoiets leest, geloof het dan niet want het is onzin.

Het is met MailChimp heel gemakkelijk om groepen aan te maken. Je kunt achter de schermen gemakkelijk regelen dat mensen in een groep of in meerdere groepen instromen en het is heel erg simpel om een Automation workflow te laten starten naar aanleiding van het instromen in een groep.

En als je een lange serie verstuurt kun je er ook nog voor zorgen dat mensen geen andere e-mails van je krijgen gedurende de periode dat ze de workflow ontvangen.

Met uitzondering van die Automation workflow kan dit allemaal met de gratis versie van MailChimp en als je MailMunch kiest als plugin dan heb je ook genoeg aan de gratis versie van MailMunch.

Wanneer meerdere lijsten

Er is wel een reden te verzinnen om aan meerdere lijsten de voorkeur te geven boven het gebruiken van groepen. Gebruik meerdere lijsten als je:

  • 2 bedrijven hebt en je nieuwsbrief daarom verschillende afzenders heeft.
  • En zeker als je een groep hebt die je nieuwsbrief in een andere taal moet ontvangen.

Lees direct verder: hoe je groepen aanmaakt en hoe je naar groepen verstuurt

Inrichten van je account

Het goed inrichten van een Mailchimp account niet zo makkelijk als het lijkt.

En het is wel belangrijk, want een niet optimaal ingericht account kost je iedere maand te veel geld.

tip

Ik kan je hulp bieden d.m.v. een cursus in mijn kantoor in Heiloo bij Alkmaar of d.m.v. een cursus met vergadersoftware. Beide cursussen zijn een-op-een en op maat.

Met vergadersoftware kunnen we de schermen van onze computers delen.

Gratis: groeiversneller voor je lijst

groeiversneller

Weggevers die echt voor lijstgroei zorgen hebben gemeenschappelijke kenmerken.

In deze serie vertel ik je precies wat die gemeenschappelijke kenmerken zijn.

Mailchimp groepen was last modified: by

Lees hier meer over e-mailmarketing

Bronnen en credits

Mailchimp: Getting started with groups

Met dank aan Geralt voor het beeld in de kopafbeelding

Mailchimp groepen was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *